Opinión | Tribuna
El conveni de carreteres: un deute històric amb el Consell Mallorca
Els 230 milions d’euros que el govern de Pedro Sánchez encara deu a Mallorca pel conveni de carreteres no són només números en un paper. Són recursos imprescindibles per millorar la xarxa viària, garantir la seguretat de milers de conductors i aconseguir un trànsit més fluid. La situació actual del Conveni de Carreteres no és només un problema econòmic; és una mostra flagrant de com el govern de Sánchez, amb la complicitat del PSOE balear, ignora les necessitats de la nostra illa. És inacceptable que aquests fons s’hagin retardat, aquest fet posa en risc la seguretat de les persones i demostra, un cop més, el menyspreu del govern central cap als drets dels mallorquins.
Aquest no és un despropòsit casual, sinó una conseqüència directa d’errors polítics del PSOE. Qui pot oblidar la foto de Raixa, on Armengol i Cladera, al costat de la ministra Montero, van renunciar als 230 milions a canvi del «factor d’insularitat»? Un acord que ha resultat ser un fracàs per a Mallorca, condemnant-nos a unes infraestructures deteriorades que no responen a les nostres necessitats. Aquesta jugada, que Llorenç Galmés, president del Consell de Mallorca, va qualificar amb raó de «trilerisme polític», ha perjudicat greument la nostra illa.
Des del Consell, amb el lideratge ferm de Llorenç Galmés i el suport del conseller Fernando Rubio, s’han reclamat reiteradament els 230 milions. El desembre de 2023 es va sol·licitar una reunió amb el ministre Puente, però la resposta inicial del govern de Sánchez va ser el silenci. Més tard, la responsabilitat es va traslladar al Ministeri d’Hisenda, en un intent evident d’eludir el problema. El juny de 2024 es va reforçar aquesta reivindicació enviant una carta a la ministra Montero per exigir no només el pagament pendent, sinó també la reactivació del conveni. Avui dia, continuam sense resposta.
Malgrat aquestes traves, el Consell no s’ha quedat de braços plegats. Amb recursos propis, ha posat en marxa un pla integral per millorar la xarxa viària, minimitzant l’impacte territorial i prioritzant la sostenibilitat. Entre les actuacions destacades hi ha el Tram I del segon cinturó, la millora dels accessos a zones saturades, actuacions en punts negres, vials cívics i aparcaments dissuasius. A més, gràcies als 30 milions d’euros del Govern Balear, el 2025 es finançaran 17 obres de modernització de carreteres. Aquestes mesures mostren clarament que, tot i les dificultats, el Consell està compromès amb la mobilitat i la seguretat dels ciutadans.
El que resulta incomprensible és la incoherència del PSOE. Quan el grup popular va presentar una proposta per recuperar el conveni, el PSOE hi va votar a favor a Mallorca, però va girar l’esquena a Madrid. Com es pot defensar aquesta incoherència? Aquesta actitud només confirma que el PSOE prioritza els seus interessos abans que els de Mallorca. Acceptar el “factor d’insularitat” va ser una estafa política i ara el Consell lluita per revertir aquest despropòsit i aconseguir els fons que ens corresponen.
Aquesta no és només una qüestió de números, sinó de justícia per a Mallorca. Galmés ha demostrat amb fets que defensar els interessos de la nostra illa és la seva prioritat. El Consell no descansarà fins que aquest deute històric es faci realitat i no s’aturarà fins a aconseguir-ho. Mallorca no demana favors, només el que li pertoca.
- Esteso y Pajares llenaban los cines ahora vaciados por las películas pedagógicas
- Can Joan de s’Aigo cierra una semana su histórico local del centro de Palma por este motivo
- Fuga de talento en Baleares: se duplica el número de jóvenes que se van a vivir al extranjero en la última década
- Un juez perdona a un empresario de Palma casi cuatro millones de deuda
- Mallorca concentrará 553 de las casi 700 nuevas plazas para personas dependientes previstas en Baleares hasta 2030
- El Govern suprime el servicio de bicicletas públicas de la intermodal entre quejas: «El Mou-te Bé era excelente»
- Un camión pierde la cuba de hormigón en la entrada a la Vía de Cintura
- Deniegan la paternidad de una niña de Mallorca pese a que la ciencia confirma que es su padre
