Opinión | Tribuna

Que en pensem del nou tren els Amics del Ferrocarril

Simulación de la llegada del tren a la ronda de Migjorn de Llucmajor.

Simulación de la llegada del tren a la ronda de Migjorn de Llucmajor. / SFM / GOVERN DE LES ILLES BALEARS

La presidenta Prohens anuncià el nou tren a Llucmajor ja fa més d’un mes, el 3 d’octubre. En les seves paraules «S’ha prioritzat la línia amb més demanda, amb 7,5 milions d’usuaris prevists quan estigui operativa. Per això, aquest mes d’octubre ja s’iniciarà la tramitació del futur tren de Palma a Llucmajor i el projecte sortirà a exposició pública. Comencem per aquest, però sense renunciar —vull deixar-ho clar— a cap dels altres projectes».

Actualment, Mallorca es troba saturada amb un excés de cotxes (siguin de lloguer o de residents), arribada de turistes en massa (sigui mitjançant avió o creuer), i amb uns recursos limitats que ja no donen l’abast.

La xarxa ferroviària de tren i metro, d’igual manera que l’EMT o el TIB, han batut rècords en el nombre de passatgers durant els darrers anys, encara que l’esforç d’increment de freqüències, ampliació i renovació de la flota amb un major confort i seguretat per als viatgers, no ha acabat de resoldre la problemàtica que arrosseguem des de fa anys.

La solució hi és, i està ben provada i contrastada a territoris semblants al nostre: L’ampliació i posada en marxa de noves línies de tren que permetin connectar amb més municipis. El ferrocarril no només redueix els desplaçaments i els nombres d’accidents a les carreteres, sinó que és molt més segur, còmode, respectuós amb el medi ambient, més ràpid que el servei d’autobús i té una major capacitat.

La xarxa ferroviària de la nostra Illa, orgull dels nostres majors, arribava fins a Santanyí, Alaró, Felanitx i Artà durant el segle passat, amb multitud de pobles del migjorn, pla i llevant que estaven comunicats. Llavors, el tren era utilitzat sobretot amb la finalitat de dur mercaderies, però també passatgers.

És a partir dels anys 2000, quan el tren va tornar a sa Pobla i Manacor fruit d’un creixement en el nombre de viatgers i una maquinària molt més moderna i ràpida. La prolongació del tren des de Manacor fins a Artà (el famós tren de Llevant) quasi fou una realitat l’any 2011, després d’una reivindicació històrica pels veïnats de la comarca que avui dia continua i que s’ha de resoldre sense tardança,

Posteriorment, es fan inversions molt importants com l’electrificació del tren des de l’Enllaç fins a Manacor i sa Pobla, es compren cinc nous trens que en aquests moments ja comencen a circular, i el tren de Llevant és notícia als mitjans de comunicació en multitud d’ocasions, juntament amb noves línies de tren que arribarien fins a Alcúdia, i Campos. I un tramvia a Palma que enllaçaria la plaça d’Espanya amb l’Aeroport, finançant íntegrament per l’Estat, que queda aturat per decisió municipal pressa fa un any.

El proppassat dia deu d’octubre sortia al BOIB l’anunci del projecte del Corredor del Migjorn i a la mateixa tarda, el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, José Ramon Orta, amb part del seu equip tècnic es reunia amb la nostra entitat per exposar i debatre el llarg quasi tres hores el projecte i la situació actual de la mobilitat ferroviària a la nostra Illa. Ja hi ha hagut diverses entitats que han expressat la seva opinió, i per això, la nostra associació, que enguany compleix trenta i cinc anys d’existència, ha volgut esperar que, a la compareixença del conseller d’Habitatge, Territori i Mobilitat a la Comissió de Pressuposts, ja s’explicités la previsió econòmica que aquest projecte duu en el calendari que el Govern va publicitar en el moment del seu anunci. I la partida d’enguany és molt, molt petita. Un milió d’euros dedicats a la redacció del projecte ens pareix una xifra curta.

La resta de línies, fins a Alcúdia i a Cala Rajada (Artà) sembla que els projectes continuen endavant en fase d’estudi i pot ser que aviat els vegem en marxa.

L’anunci estrella d’aquesta legislatura és el futur tren a Llucmajor, un projecte clau molt necessari per descongestionar les carreteres i millorar la nostra mobilitat, però que contrasta amb l’objectiu que té el Consell de Mallorca en continuar ampliant el segon cinturó de Palma o l’ampliació de carrils de les carreteres i autopistes. Aquestes mesures no serviran de res si el parc automobilístic continua creixent sense limitacions. Demanem un pic més que les competències de transport a Mallorca estiguin a un sol organisme. El Consell de Mallorca sí que pot posar en marxa la via verda de l’antic traçat del ferrocarril fins a Llucmajor, especialment al tram d’aquest municipi.

Necessitem polítics valents per poder avançar amb una idea de futur, no només legislar durant quatre anys, i la prova la tenim amb els darrers vint anys. I per això, des d’Amics del Ferrocarril, demanem més valentia al Govern, que lluiti de veres el conveni ferroviari amb l’estat central, que tanqui en l’àmbit d’illes un «Pacte pel Tren» amb tots els partits polítics del Parlament i sobretot, que l’empresa pública Serveis Ferroviaris Mallorca vagi millorant i compti amb més recursos i plantilla de maquinistes i servei tècnic que donar-nos millor el servei públic de transport que t’he comanat.

Si no és així, l’obscuritat de l’asfalt de les carreteres seguirà en augment i s’anirà agermanant amb el color de les plaques fotovoltaiques al sòl rústic, per a fer una illa cada vegada més obscura i desconeguda pels mallorquins. I sobretot, donant una herència als nostres fills que mai ens haguessin volgut deixar els nostres progenitors, avis i besavis.

Tracking Pixel Contents