Opinión | Tribuna

El VAO del caos

Carril Bus-VAO de Palma

Carril Bus-VAO de Palma / BERNARDO ARZAYUS

Com a usuària diària del carril Bus-VAO i, com a consellera del Partit Popular, vos parlaré molt clar: nosaltres no tenim res en contra dels carrils per autobusos o vehicles d’alta ocupació, però l’herència que l’expresidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, ens ha deixat no és un Bus-VAO, és un Bus-Caos.

Si feim memòria la seva implantació fou més que accidentada i criticada pels mallorquins. Es va decidir habilitar aquest carril de manera provisional i retallar espai al trànsit normal, generant un caos monumental a l’entrada de Palma i un increment del 50% en el nombre d’accidents. Davant aquest despropòsit, el nostre candidat i actual president, Llorenç Galmés, va guanyar les eleccions amb la idea d’eliminar aquest carril perquè estava fent la vida impossible als conductors. Una proposta que fou avalada a les urnes per la majoria dels mallorquins.

Des del primer dia, vàrem posar-nos a treballar i demanar per activa i per passiva la seva retirada, però la DGT va decidir unilateralment que el carril havia de quedar-se. Això, sense tenir en compte que el Consell de Mallorca, l’administració competent en la matèria, ja havia exposat de forma molt clara que aquesta infraestructura era un nyap. Fins i tot s’interposà un recurs administratiu per fer valer el que la normativa estatal de carreteres diu: que els informes dels tècnics són vinculants. I, en aquest cas, els tècnics digueren, sense embuts, que el carril Bus-VAO havia de desaparèixer. Però amb Madrid hem topat…

Fa uns mesos, el director general de la DGT, Pere Navarro, es va reunir amb el president Llorenç Galmés, per prometre la creació d’una comissió de treball per trobar alternatives. Però cinc mesos després, continuam esperant... I per si això no fos a bastament, la DGT ha volgut imposar unes franges horàries com una suposada solució per minimitzar el desastre. Però el resultat ha estat afegir aigua al banyat, perquè aquests horaris s’han imposat sense cap tipus d’informació prèvia, una senyalització deficient i una realitat amb uns usuaris tan confosos que no saben ni si l’arriben a poder utilitzar o no. Aquest carril s’està tudant i no fa més que crear embossos als altres. A més, ara que ha començat un nou curs escolar, la nova franja horària és encara més incomprensible perquè són just les hores en què hi ha més trànsit i més embossos.

Però tot té la seva raó de ser i és que Catalina Cladera, impulsora d’aquest projecte, no sembla haver assumit encara la passada derrota electoral i, lluny de reconèixer el fracàs del Bus-VAO, es dedica a punyir la DGT perquè no el retiri, posant el seu capritx polític per damunt una decisió tècnica més que evident. Una mica de joc net no aniria malament, però sembla que prefereix mantenir el carril a tot preu, com si fos un monument al despropòsit de la seva gestió i als nefastos resultats electorals que la varen seure a l’oposició. És ben hora que torni a la realitat, deixi de banda els bunyols que en el seu dia va abanderar i reconegui que aquest experiment ha fracassat. Si no volen retirar-lo per coherència, que ho facin almenys per la seguretat dels que cada dia circulam per aquestes carreteres.

Tracking Pixel Contents