Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Munar

Notes de tall

Jaume Munar

No saber dir basta

L' aeroport de Palma és un dels tres més rendibles d'Espanya i, en conseqüència, Aena no permetrà que se'n limiti el creixement per no perjudicar als seus accionistes

Espanya és igual a la suma de totes les decisions que es prenen a Madrid mentre el Govern balear està a la lluna o caça gambosins. La darrera mostra és l'ampliació de l'aeroport de Palma. Tot i que el GOB ja havia denunciat les intencions d'Aena el mes de juny de l'any passat, el GOIB ha deixat passar tots aquests mesos sense fer cap gestió ni una. De fet, ha estat la plataforma ciutadana contra l'ampliació de Son Sant Joan qui li ha hagut de fer la feina destapant que, mentre Aena treia a exposició pública l'impacte ambiental de les obres, en realitat ja iniciava la licitació de les obres. La indignació de Més i UP davant aquella farsa va obligar a reaccionar al PSIB amb l'anunci d'una reunió entre el conseller Marc Pons i els responsables d'Aena per tal d'intentar salvar els mobles davant l'opinió pública.

La reunió, celebrada el passat dijous, va servir pel que estava previst que servís. Això és, perquè els creadors de "l'autopista de Campos no és una autopista" fessin seus els arguments d'Aena i asseguressin que "el projecte de reforma de l'aeroport no suposa cap increment de capacitat"; tot i que està previst que arribin 5 milions més de turistes, el mateixos que rep Cuba en un any. Quin és, idò, el secret d'aquest joc de mans? Mantenir el nombre d'operacions durant els mesos d'estiu, però incrementar les dels mesos d'hivern; que seria com dir que si un operari amplia la jornada laboral de vuit a dotze hores però fa les quatre addicionals durant el vespre, en realitat, no ha incrementat la seva càrrega de treball perquè les hores del dia continuen essent vint-i-quatre. Una de dues, o algú es pensa ser massa viu, o creu que els ciutadans ho són massa poc.

Tanmateix, dies abans de la reunió, el director de l'aeroport de Son Sant Joan, Tomás Melgar, ja havia inhibit qualsevol possible maniobra del Govern contra la reforma. En una entrevista a Ib3 va declarar que "nosotros podríamos perfectamente crecer por encima de 35 millones porqué la gente viniera en invierno, cosa para la que todos estamos trabajando, para que venga más gente en invierno y en cambio no venga nadie más en verano". És a dir, Aena ampliarà l'aeroport per adequar-lo al Better in winter, principal plantejament turístic del Govern balear durant la legislatura passada. L'argument no només és demolidor pel PSIB i per Més -partit responsable d'aquella campanya-, sinó que deixa al descobert la realitat d'una estratègia que no només no ha evitat la saturació durant els mesos d'estiu, sinó que ha agreujat encara més la nostra dependència del monocultiu turístic, tal com ja advertiren en el seu dia diversos col·lectius.

Tot i això, els arguments de Melgar es fonamenten en una gran fal·làcia; a saber, que les decisions d'Aena responen a l'interès col·lectiu i a les necessitats dels ciutadans. Des de l'any 2015, any en què el govern de Mariano Rajoy en privatitzà el 49% -la privatització s'havia iniciat en temps de Zapatero-, Aena té com a objectiu primordial garantir la rendibilitat als seus accionistes privats. De fet, en només quatre anys, els fons d'inversió varen recuperar el que havien pagat a l'Estat per la compra i, per afegitó, les seves accions han passat dels 58? inicials als més de 166 euros de divendres passat. És a dir, que no només han recuperat la inversió en un temps rècord, sinó que el que pagaren a preu de patató s'ha convertit miraculosament en or. Aquella operació, com tantes altres, es realitzà en els anys en què els ciutadans sentien encara la ganiveta de la crisi a frec de coll i haurien estat disposats a que l'Estat posàs preu a la seva ànima per tal de no caure dins el pou. Com bé deia Podemos quan era una cosa molt distinta al que és ara, aquella crisi no va ser una crisi, sinó una estafa.

Per sort o per desgràcia, l'aeroport de Palma és un dels tres més rendibles d'Espanya i, en conseqüència, Aena no permetrà mai que se'n limiti el creixement per no perjudicar als seus accionistes. Ara bé, el que no és acceptable és que les ampliacions es segueixin venent com a favors beneficiosos per als ciutadans de les illes, perquè la trista realitat és que, tot i batre rècords de visitants durant anys, la nostra comunitat s'ha empobrit, passant del primer lloc en PIB per càpita en els anys 80 al sisè en l'actualitat. En aquest sentit, es confirma, una vegada més, que les Balears són un gran negoci per a tothom excepte per a qui les habita de cap a cap d'any. El cas d'Aena representa com cap altre els efectes de combinar la pulsió colonial d'un Estat que valora les Illes únicament pel que li donen i no pel que són, i la pulsió neoliberal d'un sistema econòmic que ha invertit l'ordre de prioritats de la política. En definitiva, és la demostració de per què el turisme és una indústria extractiva tan anihiladora com la minera i de com una societat embriagada per la febre de l'or és incapaç de dir basta.

Compartir el artículo

stats