Opinión
Maribel Trujillo
Educar en les emocions, un dret per a tots els infants
"Tot infant té dret a expressar la seva opinió i que aquesta sigui tinguda en compte en tots els assumptes que l'afectin", així s'especifica en l´article 12 de la Convenció sobre els drets de l´infant, que tot just avui celebra el seu 30è aniversari
Demanam, doncs, a diferents infants la seva opinió sobre què els hi agradaria fer: "Xutar els penals als partits", assegura l' Enric, de 9 anys. "Anar al cole cada dia disfressat de pirata", diu després de pensar-s'ho una mica l' Imad, de 4 anys. Alejandro, d'11 anys, també ho té clar: "L'escola d'estiu és com si l'hora del pati durés tot el dia", afirma, convençut. "Jugar", "imaginar un joc", "divertir-me amb els meus amics a l'escola d'estiu", són altres respostes. Sembla, doncs, que la majoria d'infants consultats tenen molt clar què els hi agrada i què volen fer.
Però quan els demanem com se senten, la seva loquacitat desapareix: tots i totes riuen tímidament i diuen "no ho sé" mentre arronsen les espatlles. Per què no responen amb el mateix detall a la pregunta sobre els seus sentiments i sensacions? Ens estem oblidant del dret que tenen els infants, també recollit en la mateixa Convenció, a la seva educació emocional? L'escola atorga el paper que li pertocaria a les emocions?
L'educació és el mitjà més potent per transformar les persones i aprendre a gestionar les emocions és fonamental per preparar a l'infant per a la vida adulta. L'infant ha de saber que les emocions existeixen, els hi ha de posar nom i ha d'aprendre a gestionar-les. Algunes escoles amb nous models pedagògics ja van introduint els conceptes emocionals com a competències a treballar, però no n'hi ha prou. Sobretot perquè les persones adultes arrosseguem limitacions importants en la gestió de les emocions, però tenim la responsabilitat d'aprendre'n i ensenyar els nostres infants. Una situació que s'agreuja quan parlem d'infància vulnerable, on parlem de situacions que impacten en el benestar i l'equilibri emocional dels petits.
Aprendre a gestionar les pròpies emocions, millorar l'autoestima i tenir relacions socials saludables són eixos de l'educació emocional que troben en les activitats d'educació en el lleure l'espai adient per desenvolupar-se. Des de fa més de 60 anys, la Fundació Pere Tarrés promou aquestes activitats amb el convenciment que són autèntiques escoles de vida i ciutadania, i des de fa dos anys ho transmet també en els projectes educatius i socials que està realitzant a Mallorca. A través de contes o jocs, els educadors i educadores de les activitats d'educació en el lleure conviden als infants a reflexionar i a experimentar l'empatia, l'escolta activa, la gestió de conflictes, l'optimisme, l'autoconeixement per reconèixer les pròpies emocions, però també les dels altres, i així respectar-les. Anar de colònies o de campaments, gaudint de la natura i acompanyats de monitors/es, genera el clima adient per fomentar l'esperit d'equip, el benestar que aportar sentir-se respectat i desenvolupa tècniques i capacitats com l'autosuficiència, el desenvolupament personal, la responsabilitat. A més, el contacte amb la natura i la creació de moments de silenci i solitud poden generar un retrobament amb un mateix que pot portar als infants i joves a connectar amb la seva essència.
L'efecte d'aquest treball emocional en les activitats d'educació en el lleure generen que els infants estiguin més motivats, tinguin relacions més saludables, empatitzin amb els altres companys i adults, i això redueix la conflictivitat, i sovint milloren els resultats acadèmics. De fet, el treball Temps lleure educatiu i competències acadèmiques i d'ocupabilitat: resultats i bones pràctiques de la Facultat d'Educació Social i Treball Social de la Fundació Pere Tarrés mostra com el lleure és un accelerador de competències que ajuden a l'infant en el seu aprenentatge escolar, en el seu futur professional i en el seu desenvolupament humà, afavorint així que els infants visquin com a nins i nines i creixin com a persones.
* Directora de la Delegació de la Fundació Pere Tarrés a Mallorca
- “Malos mallorquines”: jóvenes que no tienen el catalán como lengua materna rompen su silencio en redes
- Aviso de la Guardia Civil: prohibido llevar esta tarjeta en la cartera a partir de ahora
- Una joven denuncia una estafa inmobiliaria en Mallorca: “Me estafaron al comprar la casa, es una vivienda ilegal”
- ¿Dónde se hornea el mejor pan moreno de Mallorca? Un mapa desvela los 36 hornos más antiguos y emblemáticos de la isla
- Condenada una inquilina por intentar estafar a su casero para que le devolviera la fianza en Mallorca
- Kanye West reside en Mallorca en la propiedad que mandó construir la supermodelo Claudia Schiffer
- Un padre confiesa en el juicio que causó graves lesiones a su bebé de dos meses en Mallorca por su adicción a las drogas
- Rafel y Tolo Sampol abren Can Pometa: «Es imposible montar un bar mallorquín en Palma, hemos ido al polígono»