Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Bernat Jofre

Volar en temps del Brexit... i de l'ITS

Dilluns es va conèixer la notícia que la família Hidalgo ha anat coent al llarg dels darrers dos anys: la venda d'Air Europa. Pot sorprendre l'elecció del adquirent (el grup IAG, a través d'una filial d'Iberia ) no obstant una reflexió: no hi havia molt més on escollir, després de les fallides econòmiques de diversos fons xinesos i àrabs. Els primers amb Thomas Cook Group Plc, els segons amb Alitalia i Adria, respectivament.

Està per veure si Brusel·les autoritza la concentració de vols, avions i slots aeroportuaris. Certament, les economies d'escala han arribat per quedar-se. Però si un mira el gegant resultant, poc marge de maniobra queda a les seves rivals del europees. El marge que pot tenir IAG sobre les darreres en la propera negociació de drets de combustible pot ser letal. I qui diu querosè, diu leasing o compres d'avions a un preu molt més ajustat que la competència. Tan sols per aquest motiu, el preu pagat ja podria esdevenir una bona inversió.

Al món de l'aeronàutica es sabia que aquesta no era la única opció que tenia la propietat. Però sí la que ha estat la més fiable. Per diverses raons. Una que sembla ha pesat força en la decisió final és el manteniment de la marca i les estructures logístiques de la cedent. No obstant, veurem com acaba afectant finalment al personal de la seu a Mallorca.

Si les autoritats comunitàries sobre competència ho aproven, l'operació es vehicularia amb deute extern. Com s'ha comentat anteriorment, a nom d'una filial d'Iberia. No amb capitalització pròpia i en nom d'IAG, tal com s' havia dit en un principi en alguns digitals del sector. El matís és molt important: és una companyia espanyola que en compra una altra. Evita per tant les possibles normes que sobre les empreses britàniques poden caure a partir de que el Brexit es faci efectiu. Complementàriament, evita una descapitalització notable del grup, tot i que n' afegeix un deute. Encara que s' hagi negat en un principi, molt probablement es pretendrà eixugar per dues pel redimensionament del personal i els ja citats guanys empresarials en escala.

A Balears, incertesa per tres conceptes. Primer, la connectivitat perilla. Les Illes eren la nineta dels ulls de Pepe Hidalgo. Air Europa ha volat a Mallorca, Menorca i Eïvissa sempre. Encara és d'hora, però seria una llàstima que per aquesta adquisició la Comunitat en sortís perjudicada. Segon: els preus. Esborrades Spanair i Air Berlin del mapa, Son Sant Joan entra en un quasi monopoli per part del grup IAG. Com a mínim amb els vols amb la península. Amb el concurs complementari de Ryanair i la seva filial Lauda Motion, més centrada en connexions de mig radi. S' espera que aquest factor dominant pot tenir una incidència negativa cap els consumidors, clarament desvalguts d'una alternativa empresarial.

En tercer lloc, el Consolat faria molt bé preocupant-se de la sort dels empleats del polígon de Son Noguera, actual seu corporativa de la cedent. És ben probable que hi hagin retallades importants. Sobretot en llocs de feina de perfil bàsic. Una altra cosa són els auditors, jurídics o comptables, perfils que podrien encaixar bé al si de la nova organització.

Ja per acabar, una reflexió: si és una evidència que el Govern utilitza l'Impost de Turisme Sostenible pel que vol, no estaria de demés que utilitzàs dit tribut per a finançar una aerolínia de bandera. De manera indirecta, tal com Merkel ho ha fet amb Condor: amb un aval a un banc que a la vegada ha garantitzat els vols. Per ara, l' UE no ha dit res.

Una companyia d' enllaç aeri amb Espanya basada en els turbohèlixs anant i venint de les Illes als principals aeroports peninsulars. Principalment Barcelona, València i Madrid. Hi han molts models vàlids i econòmics al mercat del leasing avui en dia: ATR72 o Bombardier Q400...més eficients ecològicament parlant que un reactor i aportant Valor Afegit real a la ciutadania. Turisme Sostenible, en definitiva. No com altres coses.

Compartir el artículo

stats