Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Quan el remei és pitjor que la malaltia

Les administracions públiques han anat fent contractes i nomenaments en frau de llei al llarg del temps i han desvirtuat figures contractuals temporals, com el contracte d'interinitat o el contracte per obra i servei. A això s'afegeix l'agreujant que, en època de crisi i a través de la llei de Pressuposts de l'Estat, s'ha modificat el que estableix la normativa bàsica per als empleats públics, l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (EBEP), i s'ha impedit fer ofertes públiques d'ocupació anuals. Tot això ha suposat un augment de la taxa de temporalitat de l'ocupació pública fins al punt que ha hagut d'intervenir el Tribunal Europeu per a exigir a l'Estat espanyol que regularitzi aquesta situació del tot anòmala.

I a l'administració estatal i als sindicats estatals, CC OO, UGT i CSIF, no se'ls ocorre altra solució que signar acords dits "per a la millora de l'ocupació pública i les condicions de treball" i, també a través de la llei de Pressuposts de l'Estat, desbloquejar les ofertes públiques d'ocupació per a permetre convocatòries massives de llocs de treball, sense entrar a valorar qüestions importants com la situació personal, l'edat; i professional, com els anys de serveis prestats del personal empleat públic que des de fa anys ocupa aquests llocs de treball temporal.

Ni l'administració estatal ni els sindicats signants d'aquests acords han valorat l'aplicació del que preveu el segon paràgraf de l'article 61.6 de l'EBEP que, en cas excepcional i a través de llei, el sistema selectiu pugui ser el de concurs de mèrits. Crida l'atenció, però, que UGT de Catalunya hagi aconseguit que el Parlament de Catalunya aprovi una moció a favor de l'aplicació d'aquest article de l'EBEP. Si els Pressuposts de l'Estat no haguessin impedit les ofertes públiques d'ocupació durant els anys de crisi, s'hagués acomplert el que estableix l'EBEP (treure ofertes públiques d'ocupació anuals, segons l'article 70) i no s'hagués arribat a l'alarmant taxa de temporalitat dins les administracions públiques.

Amb els acords "per a la millora de l'ocupació pública i les condicions de treball", els seus signants no han fet un "ou de dos vermells", ja que amb les mesures acordades s'aconseguirà disminuir la temporalitat dins les administracions públiques però no hi ha cap reconeixement, en la seva justa mesura, dels anys de serveis prestats per al personal empleat públic que ocupa aquests llocs de manera temporal.

Perquè el sistema selectiu establert, en el millor dels casos, és el d'oposició-concurs, amb la primera fase d'oposició i amb caràcter eliminatori (si no se supera la fase d'oposició no es valoren els mèrits de la fase de concurs). STEI Intersindical consideram que les institucions que han generat el problema, les administracions i el poder legislatiu, l'han de resoldre d'acord amb les circumstàncies concurrents i això passa per reconèixer l'excepcionalitat de la situació actual i aplicar el sistema selectiu, com podria ser el concurs de mèrits que preveu la legislació bàsica, més adient per a donar compliment a un vertader pla d'estabilitat, no tan sols dels llocs de treball sinó de les persones que els ocupen, amb contractes o nomenaments temporals que han quedat totalment desvirtuats d'aquesta temporalitat.

Compartir el artículo

stats