Volar a Madrid o Barcelona des de Palma el proper pont de la Constitució és molt més car que al revés, volar a Palma des de Madrid o Barcelona. La taula següent ens mostra com, de mitjana, volar des de Palma a Madrid per passar-hi el pont costaria 542 euros, i a Barcelona 332 euros, mentre que el trajecte a la inversa costaria 188? i 134?, respectivament.

Aquestes xifres ens mostren com, molt probablement, el descompte del 75% pels desplaçaments a la resta d'Espanya del que gaudim ja fa 4 mesos els residents de les Balears provoca un increment en els preus (abans de tal descompte). Observar exactament quin és l'impacte d'aquest descompte en el preu que fixen les aerolínies requereix una anàlisi complexa, de més profunditat que la feta aquí: saber quin preu haguessin posat les aerolínies i navilieres en absència del descompte no es pot observar. Davant d'això, una aproximació senzilla és fixar-nos i comparar els preus de vols que majoritàriament transportin a passatgers residents i amb descompte, amb d'altres vols 'similars' amb passatgers no residents sense el descompte. Si ens fixem amb el pont de la Constitució (dijous 6 a diumenge 9 de desembre) podem pensar que hi haurà molts mallorquins que decideixin passar el pont a la península (volant per exemple a Madrid o Barcelona el dimecres-dijous i tornant el diumenge), mentre que molts peninsulars de Madrid i Barcelona vindran a Palma el dimecres-dijous i tornaran a la península el diumenge. Les dades que ens mostra la taula no són concloents al respecte de l'impacte del 75%, però sí són molt suggeridores, no creieu?

Sí, en teoria pot haver-hi altres motius que el 75% per explicar que hi hagi un diferencial de preus quan el trajecte és anar i tornar de Madrid a Palma enlloc de fer el trajecte al revés; però que expliquin un diferencial d'aquesta magnitud? A més, la teoria econòmica més bàsica ens ensenya que l'efecte del descompte ha de ser precisament incrementar els preus; així ho explicava jo mateix en un article en aquest mateix diari ("El doi del 75%", 10 de maig de 2018): "A l'hora de fixar el preu de qualsevol producte, el venedor es fixa en com aquest afectarà a la decisió dels clients potencials de si comprar o no. El venedor, per exemple, ha de decidir si posa un preu de 100 o de 140. És immediat de veure que si d'aquests 40 ? extres el consumidor només en paga una part perquè l'altra part està subvencionada, els incentius del venedor de pujar el preu són clars." De fet, ara fa uns dies, el president de la patronal balear d'agències de viatges (Aviba), Antoni Abrines, preguntat per l'Ara Balears sobre el paper del descompte en els elevats preus de volar a diferents destinacions a la península, deia: "De tota manera s'exagera, ja que hem de tenir en compte que si una tarifa passa de 100 a 150 euros, per als residents l'augment és només de 12,50". Més clar, l'aigua.

En qualsevol cas, és cert: si mirem els preus després d'aplicar el descompte, anada i tornada a Madrid quedaria en 156 euros, mentre que l'anada i tornada a Barcelona en 103euros, en ambdós casos un poc menys que el preu del bitllet des de Madrid o Barcelona a Palma (s'ha de tenir en compte que a les taxes aèries, que no arriben als 30 euros, no se'ls hi aplica el descompte). En general també és cert que les aerolínies i les navilieres no saben amb exactitud si el qui està comprant el bitllet és o no un resident de les Balears que gaudeix del descompte. Ara bé, en l'era del 'yield management', les aerolínies tenen polítiques de preus molt sofisticades, i no sembla que els hi hagi de ser gaire difícil d'afinar i discriminar preus entre tipus de clients, estimant-ne el perfil amb precisió (per exemple, basats en l'historial de l'empresa de vendes a residents i no-residents). Així, si l'empresa creu que en un vol determinat hi ha molts compradors sense descompte, això limitarà els incentius a pujar els preus; i viceversa. En els vols del pont de la Constitució, el perfil de clients de cada vol (resident o no) sembla bastant definit, i d'aquí el gran diferencial de preus. Quan distingir entre clients no sigui tan clar, els preus no pujarien tant, però també ho farien. I val la pena de ressaltar que en aquest cas, qui en patirà especialment les conseqüències seran els no residents que es trobaran amb bitllets més cars i sense dret al descompte.

Resumint, mentre tant la teoria econòmica com les dades aquí mostrades indiquen que el descompte del 75% provoca un important increment de preus, entre tots els espanyols ens gastem uns 400 milions d'euros anuals en aquesta política (a les Balears i a Canàries). En bona mesura, doncs, sembla que una gran part dels doblers gastats són més una transferència a les empreses que no pas als residents. Concretament, estirant l'anàlisi feta aquí, de mitjana, el vol d'anada i tornada pel pont de la Constitució a Madrid implicaria una transferència a les aerolínies de 354 euros (542 euros - 188 euros), mentre que a Barcelona seria de gairebé 200 euros (332 - 134); l'estalvi real pels residents, en canvi, poc més de 30 euros. No valdria la pena de repensar-s'ho?

* Professor de la UIB