Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Tribuna

El PECMa i el fet insular, un camí cap a Brussel·les

El Pla d'Equipaments Comercials de Mallorca -PECMa- és un document d'ordenació territorial que arriba tard, massa tard. Encara que l´entenem necessari, El Pi s´oposà al document d´aprovació inicial, que ratificà l´equip de Govern del Consell de Mallorca el passat mes de desembre.

Ens hi vam oposar perquè considerem que el PECMa hauria de ser l´eina per ordenar un model territorial comercial que atengui, essencialment, al fet insular, havent de regular un territori on el creixement urbanístic i poblacional no és il·limitat i, per tant, tampoc ho és el creixement del seu sector comercial. En aquest sentit, en el període d´al·legacions, El Pi proposà reduir considerablement les superfícies màximes d´establiments comercials que preveu l´equip de govern. Entenem que la superfície màxima comercial a Mallorca s´ha de plantejar amb paràmetres que atenguin a la limitació d´un territori i uns recursos restringits tant medi ambientals, com d´infraestructures. Com ens recorda un recent dictamen del Comitè Europeu de les Regions: les illes presenten característiques geogràfiques, econòmiques, demogràfiques i socials específiques, diferents a les regions continentals, i com a tal, s´han de tenir en compte a l´hora d´aplicar la Directiva de Serveis europea (comunament coneguda com a Bolkestein). Des d´El PI ja fa anys que tenim clar que hem d´apostar per un comerç de proximitat en contraposició al comerç d'atracció. Un comerç que se situï dins dels nuclis urbans i que sigui el veritable element dinamitzador i vertebrador de la vida dels pobles i ciutats mallorquines.

Malauradament l´any 2009 per la transposició de la Directiva de Serveis, Espanya va optar per l'elaboració d'una llei horitzontal i unes modificacions normatives que promogueren una aplicació àmplia dels principis generals de la norma europea amb poques restriccions i amb poc marge per a limitacions com les que nosaltres ara proposem, fins i tot les que inicialment ha aprovat el govern d´esquerres del Consell de Mallorca, hi tenen una cabuda dubtosa i incerta.

Veurem quin serà el text definitiu que aprovarà la institució insular i si el Pacte d´esquerres es farà esment de les al·legacions presentades per la nostra formació i per les principals patronals del sector, PIMECO i AFEDECO. Les estimi o no, amb tota certesa tot plegat acabarà dirimint-se als tribunals. Darrerament hem sabut que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència -CNMC- ha impugnat judicialment la suspensió cautelar de llicències que es determinà amb l´aprovació inicial del PECMa. Aquest organisme en un informe emès al respecte en el mes de març ja deia que les mesures proposades pel CIM configuren obstacles a la llibertat d'establiment i a la competència efectiva en el sector comercial de l'illa i que les restriccions han de ser suficientment justificades amb raons imperioses d'interès general i ser adequades, necessàries i proporcionals a la finalitat perseguida...

Un PECMa com demana la CNMC i la patronal de les grans distribuïdores, ANGED, serà la mort del comerç de proximitat a Mallorca, que ara mateix ja està malferit. El govern d´esquerres del Consell Insular de Mallorca no pot aprovar un PECMa tou i covard, fet pensant amb les possibles impugnacions judicials. S´ha d´aprovar un pla fort i valent, amb el màxim consens polític i social possible, que ens carregui de raons per defensar-lo davant els Tribunals, fins a arribar a Brussel·les que és el cau on hem de fer entendre que el fet insular no pot permetre el desenvolupisme que concedeix la Directiva Bolkestein i la normativa transposada. Si no és així, perdrem un altre dels símbols de la Mallorca del segle passat, el comerç de proximitat, el petit i mitjà comerç.

Compartir el artículo

stats