No entenc la lògica econòmica d'implantar una tarifa plana (preus uniformes) en tots els vols entre les illes. Segons he llegit a la premsa, la proposta del Govern és que volar entre qualsevol de les illes, qualsevol dia, a qualsevol hora, suposi el mateix preu pel passatger (30 euros). He cercat en les webs del govern una explicació amb l'anàlisi de la proposta, i no l'he trobada. Tot i la seva popularitat (tots els partits polítics balears semblen estar-hi d'acord!), si finalment s'implanta la tarifa plana generarà ineficiències en evitar el paper que els preus han de jugar en els mercats en la millora de l'assignació dels recursos (passatgers, avions, slots, etc.).

Sembla clar que el transport de passatgers entre les illes, i amb la península, requereix la intervenció pública. De lògiques n'hi ha moltes i variades: la insularitat i la manca de l'alternativa del transport per tren o carretera, per exemple; la gran diferència existent entre la demanda de vols a la temporada alta i la baixa generant en aquest darrer cas manca de connexions (de Menorca a la península, per exemple). Tot això per se ja justificaria dedicar recursos públics a millorar l'oferta de transport generada pel laissez faire del mercat. A més a més, quan a la península s'han tudat (segons tots els experts) milers de milions d'euros en línies d'AVE, queda encara més justificat. Ara bé, aquesta regulació i intervenció pública s'ha de fer amb un mínim de lògica econòmica. No pretenc en aquest article definir la política de transport entre les illes, ni defensar la idoneïtat del sistema actual, només parar atenció a la manca d'arguments econòmics i socials rere la pretensió d'una tarifa plana.

Fins i tot amb vols entre illes subvencionats amb doblers públics, per què hauria de ser el preu sempre el mateix, tant se val el trajecte, l'hora, etc.? Pensem un segon en els preus que lliurement ofereixen les aerolínies quan volen de Palma a Barcelona, per exemple. Els preus són diferents en funció de si és cap de setmana o entre setmana, de si és temporada alta o baixa, de si és el migdia o a mitjanit. Aquesta diferència de preus no és fruit de cap caprici, hi ha una concentració de demanda (per exemple els caps de setmana, o a la temporada alta). El poder fixar preus superiors aquests dies (i menors els altres), generarà incentius a les empreses a incrementar l'oferta (més avions) quan hi hagi més demanda. I els consumidors que prefereixin estalviar-se uns diners, podran triar el vol més barat i volar quan no hi ha tanta demanda (potser els dijous o a mitjanit).

Fins i tot en serveis públics subvencionats convé que els preus reflecteixin en certa mesura el cost del servei. Amb un servei públic com és el tren, paguem el mateix preu independentment de la destinació? O amb els autobusos, costa el mateix anar de Palma a Marratxí que anar de Palma a Pollença? Sí, agafar l'autobús urbà a Palma té el mateix preu tant li fa el barri al que vulguem anar, tot i que si anem més enfora hi haurà un cost un poc major en gasolina. Però la diferència seria en aquest cas petita i els guanys en la simplificació de la gestió dels preus (fixació, publicitat, cobrament), juntament amb les ganes de connectar millor la perifèria amb el centre de la ciutat, segurament compensen els possibles guanys en eficiència de fixar preus diferenciats en funció del trajecte. Aquest clarament no sembla ser el cas per a la connexió aèria entre les illes.

En general, doncs, permetre que els preus juguin el seu paper (lligant-los als costos i a la demanda) afavoreix l'eficiència en les decisions, tant dels consumidors com de les empreses. Dit d'una altra manera, implantar una tarifa plana incrementarà els costos (els diners públics) d'oferir un servei de transport entre illes d'una determinada "qualitat"; o al revés, amb una quantitat de diners públics determinada, la "qualitat" del servei que es podrà oferir serà menor que si es permetessin diferents preus.

Per què si aquest és el cas, doncs, si sembla no haver-hi cap lògica econòmica rere la tarifa plana, és aquesta tan popular entre tots els partits polítics? L'única resposta que se m'acut és que "queda bé" això de què els residents de les balears podrem volar entre les illes pagant 30 euros qualsevol dia qualsevol hora. A més, els majors costos derivats de la tarifa plana no es visualitzaran i/o es pagaran "de fora" (mitjançant els pressupostos de l'administració central). Els responsables del govern i dels diferents partits polítics, però, haurien d'anar més enllà a l'hora d'avaluar les diferents polítiques públiques; ara que, si això no s'ha fet amb l'AVE, que tot i la tudada de doblers públics que ha suposat, no ha estat fins fa ben poc qüestionat per cap responsable polític, serà difícil que això passi en el cas que ens ocupa.

*Professor del departament d´Economia de l´Empresa a la UIB