n assolellat matí de 24 de febrer de 1875, un inusual enrenou s´arremolinava enfront de la Porta Pintada de Palma. Just a l´altre costat de la fossa que envoltava la muralla, una multitud llançava vives a l´aire just en el moment en què la locomotora "Mallorca", una màquina anglesa fabricada per la casa Nashmyth & Wilson a Patricroft (Manchester) arrencava entre xiulets i el primer comboi ferroviari que va circular oficialment a Mallorca iniciava el trajecte entre Palma i Inca, passant per Marratxi, Santa Maria, Consell, Binissalem, i Lloseta.

La línia va ser projectada pel jove enginyer Eusebi Estada que el 1871 publica el seu "Estudi sobre la possibilitat econòmica d´establir un camí de ferro de Palma a Inca". Aquest treball va ser la base de les reunions que finalment van donar vida a la primera de les societats ferroviàries mallorquines La Societat del Ferro-Carril de Mallorca (1872) que va ser la que va inaugurar la primera línia entre Palma i Inca i establir, sense subvencions ni ajudes estatals l´anomenada "Línia General" base de tota la xarxa ferroviària mallorquina.

I a partir d´aquí va començar la gran tasca de desenvolupament de la via del progrés que va permetre a tota la societat mallorquina avençar en el seu procés industrialitzador fins la seva aturada amb el començament del monocultiu turístic.

El ferrocarril va suposar per a Mallorca el definitiu impuls per a l´articulació del territori. Amb més de 250 km de vies operatives,la densitat de línies a Mallorca era de 0,069km per km2 de superfície, molt superior a la de Catalunya(0,044) i a la del conjunt d´Espanya(0,033).

Han passat 140 anys i que el ferrocarril encara debati la necessitat dels projectes de Sa Pobla a Alcúdia i de Manacor a Artà i la seva electrificació, ens preocupa perquè són reptes reals en els quals el ferrocarril ha d´avançar i en això, les institucions que hagin de prendre aquestes decisions comptaran amb la màxima col·laboració de la nostra entitat, per aconseguir un ferrocarril que va començar a finals del segle XIX i que ha de donar respostes a les necessitats del segle XXI. Es ferrocarril va esser de mercaderies i ara ha d´esser de persones. I per tant, com a servei públic, ha d´estar al servei d´aquesta ciutadania que l´usa i que vol el millor tracte possible per part dels gestor públics.

Però hi ha més. El nostre passat ferroviari va ser esplendorós i el seu manteniment, recuperació i divulgació és una tasca que ens compromet a tots, ciutadania i institucions. L´anomena´t "progrés" no pot acabar amb el que ens queda avui d´obres de fàbrica com ponts, trinxeres i terraplens que tenen un valor no solament patrimonial, sinó també de memòria històrica per a les poblacions en les quals estan situats.

Cada poble de Mallorca pel qual la via del progrés travessar en els moments de la seva esplendor, necessita un record, una vivència, tal com se´ns va recordar a Sa Pobla l´any passat amb motiu de la commemoració dels 135 anys de l´arribada del tren i avui fa Inca. Aquesta memòria històrica existeix i no podem permetre´ns el luxe de perdre-la. Una les tasques estratègiques de la nostra Associació serà recuperar, en el marc del 150è aniversari del Ferrocarril a Mallorca, la memòria de tots i cadascun dels pobles en què el ferrocarril va formar o forma part de la seva realitat històrica. I per això, el museu de la indústria, el museu del ferrocarril, els trajectes històrics i totes les actuacions que conservin i potenciïn aquests temes comptaran amb el nostre suport. L´exemple de recordar el quilòmetre zero a l´estació de Palma era una necessitat imperdonable que avui també hi posem remei.

El turisme constitueix, tal com va entendre en el seu moment, el Ferrocarril de Sóller, una de les realitats més importants per aconseguir una activitat no deficitària i per això ells son avui és una referència mundial en la utilització del material històric i per tant, no hem d´oblidar el potencial turístic del nostre patrimoni existent en les clausurades línies de Palma a Felanitx i a Santanyí. Autèntiques vies verdes perfectament recuperables per al ferrocarril, encara que sigui parcialment i que puguin constituir-se en autèntics punts d´atracció per a tots i de revitalització per als territoris.

Aquests són els reptes que ens esperen, als quals farem front des de tots els angles possibles, amb els matisos necessaris i fent servir tots els mitjans de difusió que estiguin al nostre abast.

Com dèiem recentment, Mallorca, va tenir en el passat una rica tradició ferroviària que des de fa pocs anys està començant a recuperar i valorar. El nostre objectiu no és tan sols ensenyar part d´aquest esplendorós passat ferroviari, sinó també de donar testimoni de la vigència i necessitat, avui més que mai, d´un sistema de transport públic ferroviari, eficaç, ràpid i ecològicament sostenible, així com de fomentar la afició al tren, qualsevol que sigui la seva mida o escala, per part de la ciutadania. En aquesta tasca sempre estarem els Amics del Ferrocarril.

* President d´Amics del Ferrocarril