Com si d´un flash-back es tractàs, el diumenge vaig tenir la sensació de tornar quaranta anys enrere, en veure el Sant Pare pujar a l´avió d´Iberia a l´aeroport del Prat i al comandant retre honors a dalt de l´escaleta, en uniforme de servei.

La locutora de la televisió estatal no aturava de repetir que el Papa rebria a bord tota casta d´atencions en un ambient d´espanyolitat total, amb música del mestre Rodrigo i plats típics espanyols preparats per un conegut xef mediàtic.

Home, vaig pensar, almanco al Papa –que supòs que, a aquelles hores i després d´un dia esgotador, l´únic que volia era becar– li donaran qualque cosa, perquè als mortals, en els vols d´Iberia, no ens donen ni el bon dia.

De seguida me va assaltar una altra interrogant: Per què Iberia? Per què encara la televisió estatal tracta Iberia com si fos la companyia de bandera?

Certament, aquesta companyia és l´única en la qual les hostesses de vol poden esser de la mateixa generació que el Papa, emperò segur que aquesta no és la raó.

La resposta és més simple, i és que encara sobreviuen a Espanya determinats cortijos franquistes. El més escandalós de tots és aquesta rèmora que ens suca la sang a tots els illencs que es diu AENA, que gestiona a caprici dels seus interessos l´aeroport de Palma, com una mamella que ni els socialistes ni els populars estan disposats a renunciar-hi.

L´altra, segueix essent Iberia, tot i els processos de privatització i internacionalització a que s´ha sotmès, de manera que ja no es pot dir que sigui una empresa espanyola més que en el domicili de la societat, però en absolut en allò que fa referència al seu capital. De fet, per si vostès no ho sabien, les anomenades participacions significatives estan repartides més o manco per la meitat entre els socis espanyols (El Corte Inglés, Cajamadrid i la SEPI (altre residu franquista, hereva de l´INI)) i els socis estrangers (British Airways, Chase Nominees LTD i Deutsche Bank AG). De manera que, de companyia de bandera –espanyola, s´entén– res de res, si de cas, de bandera del gran capital madrileny-comunitari.

Sols així s´entén que Iberia abandoni les Illes Balears, deixant-nos les seves antigues línies en mans d´experiments de baix cost com Vueling i Clickair, que també controla Iberia, i en les que el servei al passatger és encara pitjor, malgrat sigui difícil imaginar tal cosa. En definitiva, no hi ha cap justificació racional ni molt manco emocional per a què un ciutadà de les Illes decideixi volar en Iberia, llevat del cas improbable que el bitllet sigui el més barat per a un determinat recorregut.

Posats a triar una línia aèria espanyola que ens representàs dignament davant el Sant Pare, millor haver triat Air Europa, que òbviament té el "defecte" de no ser una aerolínia madrilenya, sinó mallorquina, i que està en mans de capital espanyol al cent per cent, donant un servei més que digne sense gaudir dels privilegis que AENA li atorga a Iberia en tots els aeroports amb l´excusa de l´antiguitat (un altre concepte franquista). I, si ens posam en pla internacional, molt millor que Iberia, és la germano-mallorquina Air Berlin, el nostre primer operador, i que, tot i no poder dir que sigui una companyia espanyola, sí atén molt millor els interessos i les necessitats dels mallorquins.

I ja no esment a la catalana Spanair –l´avió partia de Barcelona– perquè si, per una decisió políticament correcta, ZP hagués cedit als precs de Montilla, el Papa encara seria a terra esperant, en un retard de més de vuit hores, en dejú i sense més informació que l´habitual "por causas técnicas". I tampoc és això.

(*) President del Comitè Local de Palma d´UM.