Saltar al contenido principalSaltar al pie de página

Cuina amb memòria

Ensalada amb lloms de rajada

Plat ideal per als mesos d’estiu, mengívol i fresc. La rajada és un peix blanc, ric en proteïnes, que no supera l’1 per cent de greix

Ensalada amb lloms de rajada

Ensalada amb lloms de rajada / Antoni Tugores

¿Ya nos sigues?Márcanos como medio preferente
Añádenos en Google

La rajada és un peix que viu al fons de la mar, dins zones arenoses que li permeten amagar-se fàcilment cobrint-se d’arena i passar desapercebuda; a més, té una gran capacitat de camuflatge, canviant de color, imitant el dels fons on habita. La seva pesca és coneguda a la Mediterrània des de fa segles. La primavera i el començament d’estiu és la millor època per a la seva captura i el seu consum. L’ideal és que la rajada, que té un preu assequible i que trobam a totes les peixateries, es consumeixi fresca i es cuini aviat; en cas contrari, perd qualitat i desenvolupa una desagradable olor semblant a l’amoníac.

Ingredients i preparació

INGREDIENTS: Per a l’escabetx:

  • Rajada
  • Farina
  • Llorer
  • Alls
  • Oli
  • Vinagre
  • Vi blanc
  • Aigua
  • Pebre bo
  • Pebre bord
  • Sal

INGREDIENTS: Per a l’ensalada:

  • Enciam
  • Tomàtiga
  • Ceba
  • Trinxes de pastanaga
  • Olives negres
  • Oli
  • Sal

PREPARACIÓ:

  • Abans de fer l’ensalada haurem preparat (un o dos dies abans) un escabetx de rajada, element imprescindible per a aquesta recepta.
  • Trossejarem la rajada, la salpebrarem i la passarem per farina lleugerament o, una vegada estigui enfarinada, la sacsarem uns instants dins un colador.
  • La fregirem dins oli d’oliva abundant pels dos costats. L’interior, especialment de les tallades més gruixades, ha de quedar cuit. Reservarem el peix.
  • Colarem aquest oli i a dins hi fregirem uns alls aixafats.
  • Hi agregarem una fulla de llorer i quan els alls hagin perfumat l’oli i siguin cuits, els podrem treure.
  • Afegirem una culleradeta de pebre bord i, tot seguit, hi abocarem un tassonet d’aigua, un de vi blanc i un altre de vinagre i deixarem que la salsa es faci uns minuts a poc foc.
  • Haurem posat el peix dins una greixonera o un recipient adient i hi vessarem per damunt la salsa preparada que ha d’amarar bé el peix. Al cap d’unes hores es pot consumir, però serà bastant millor si s’ha impregnat de la salsa un o més dies.
  • Dins un plat fons o recipient semblant, prepararem l’ensalada amb enciam, tomàtiga tallada en grells, ceba tallada en juliana i pastanaga tallada en trinxes molt primetes, quasi com si fossin fideus.
  • Ho amanirem amb oli d’oliva i sal. Hi afegirem els lloms, sense cap tendrum ni osset de la ratjada i ho mesclarem bé. Hi aportarem color i sabor si hi afegim al final, unes olives negres.
  • Devem la recepta a Margalida Mas Ginard (Campos, 1931).

Suscríbete para seguir leyendo

TEMAS

  • ensalada
  • gastronomía
  • cuina amb memòria
  • Gastronomía en Mallorca
Tracking Pixel Contents