Cuina amb memòria
Ensalada d’endívia amb salsa
Passada la gastronomia de Nadal i Cap d’Any –sovint embafadora– amb una excessiva aportació de proteïnes animals i dolços, és d’agrair la cuina sana i senzilla
L’endívia arrissada, de la mateixa família de la xicoira o cama-roja és originària del sud de l’Àsia, encara que alguns autors sostenen que pertany a l’àrea mediterrània, potser pel fet que els egipcis ja la consumien bullida i en ensalada. Es calcula que a Europa s’hi va introduir a la Baixa Edat Mitjana, cap al segle XIII i a Amèrica no s’en troba cap referència fins al XIX. L’endívia, tant l’arrissada com la belga (o francesa) lliga molt bé amb vinagretes potents, a causa de la seva lleugera amargor, que disminueix a mesura que anem llevant les fulles exteriors. És molt habitual en dietes d’aprimament.
Ingredients
- una endívia arrissada
- 3 o 4 tomàtigues de ramellet per persona
- una cabeça d’alls
- oli
- sal
- opcionalment, una arengada torrada
Preparació
- Amb aquesta fórmula ben gustosa, la padrina d’Antònia Cantallops i Ferragut, de Ca n’Amer (Inca, 1937), condimentava de forma molt senzilla, una ensalada d’endívia arrissada. Una recepta una mica laboriosa, tan sols pel fet d’haver de torrar les tomàtigues.
- Si ens agrada un sabor lleugerament amarg, triarem les fulles més exteriors que tenen un to verd fosc; les de color clar tenen un gust més suau.
- Tallarem les fulles de l’endívia en trossos regulars i les rentarem. Tot seguit les escolarem o n’eliminarem l’excés d’aigua amb una centrifugadora, fins que l’endívia quedi ben eixuta.
- Torrarem –o les haurem torrat prèviament– tres o quatre tomàtigues de ramellet per cap (depenent de la grossària de les tomàtigues) i una cabeça d’alls, que també torrarem.
- Pelarem els alls, una vegada torrats, i els aixafarem: pelarem les tomàtigues, les trossejarem (no capolarem) i n’eliminarem les llavors.
- Posarem les tomàtigues i els alls ben picats en una enciamera i ho tremparem amb abundant oli bo i sal.
- Tot seguit hi trabucarem l’endívia trossejada i ho girarem tot perquè prengui el gustet de tots els ingredients. Ja es pot servir de seguida.
- La padrina de n’Antònia, en ocasions, per tal de donar-li encara un sabor més intens, hi esmicava una arengada torrada, esmocada i escatada. Resulta un plat exquisit.
- Amb les fulles exteriors, més obscures, s’hi poden fer unes delicioses raoles.
- Trossejarem l’endívia ben fineta; hi afegirem un ou batut, farina, herba-sana i sal. Les farem ben planes i les fregirem en oli abundant per ambdues cares.
Recepta d’Antònia Brunet Andreu (Son Servera 1917-sa Coma 2015).
- El tardeo de Sant Sebastià se desborda y obliga a cerrar la plaza de Cort: los asistentes se saltan el cordón policial
- Los okupas del apartahotel de Cala Bona dicen que pagaron el ‘alquiler’en Manacor y en Son Gotleu
- Intervienen en Baleares 13 armas de airsoft que superaban el límite de potencia de disparo
- Pollença: El joven Jaume Coll logra la hazaña del Pi de Sant Antoni
- Los tres últimos okupas abandonan el apartahotel de Cala Bona tras alcanzar un acuerdo y no ser denunciados
- Jesús Soler Cabrera: «Soy de Son Roca, vivo en Filadelfia y sé por qué votan a Trump»
- Éxito rotundo de las 'llonguetades' de Sant Sebastià en Palma: «Aquí están los palmesanos de verdad»
- Escolarización curso 2025-2026: Educación no hará zona escolar única en Palma sino que la dividirá en dos macrozonas