Els graduats socials tenen un paper clau per atendre totes les reclamacions dels ciutadans derivades d‘aquesta crisi sanitària i econòmica. 

En aquesta situació de pandèmia molts de treballadors s’han vist afectats per ERTO i ERO. Com esteu afrontant aquest allau de reclamacions els graduats socials? 

No hem pogut descansar desde l’inici de la pandèmia. Si bé la situació ha anat fluctuant en diferents escenaris, de més ò menys restriccions relacionades amb la situació sanitària de cada moment, la normativa, tramitacions, afectacions i desafectacions, prestacions extraordinàries i assessoraments no han aturat. Les empreses, treballadors i també, ciutadans i pensionistes que no podien accedir de forma habitual a les Administracions Públiques, han fet que els professionals laboralistes i per tant, els Graduats Socials, hagin hagut d’atendre totes i cada una de les situacions possibles derivades d’aquesta situació dramàtica de crisi sanitària i econòmica.

En aquest sentit, quines són les principals queixes i reclamacions dels ciutadans? 

Molts critiquen la saturació de l’Administració per fer front a les ajudes. La majoria critica el col·lapse de les administracions implicades, que per manca de mitjans humans i tècnics necessaris, els tràmits tardin massa en resoldre’s. A la vegada, les empreses reclamen normes més clares i criteris unificats a nivell estatal, ja que noltros, a l’hora d’aplicar-les i per tenir major seguretat jurídica, necessitam que sigui així.

Quins altres problemes plantegen els afectats als graduats socials a aquest moment de crisi sociosanitària i econòmica?

Els puc assegurar que són tantes i de tant diferent causa, que seria quasi impossible citar-les totes, si bé ara mateix la preocupació mes gran és pel consum de prestació de la situació de prestació durant un ERTO i en quina situació quedaran els Fixes Discontinus després d’una nova temporada turística que es preveu molt curta. En relació a les empreses, el problema greu és sostenir uns gastos amb ingressos “0” i amb unes ajudes del tot insuficients. El fet de prohibir els acomiadaments derivats de la situació de Covid ha estat efectiva fins ara, però la duració d’aquesta crisi fa que moltes empreses necessitin prendre mesures per assegurar-ne el seu futur.

Ha augmentat la conflictivitat als jutjats socials entre treballadors i empreses per la crisi? 

La conflictivitat a les nostres Illes ja fa anys que és alta i fa anys que reclamam més Jutjats de lo Social, donat que els actuals són del tot insuficients. Però sense cap dubte, aquesta crisi farà que la situació no sigui millor. Hem incorporat la celebració de judicis telemàtics que ha fet que al manco, les suspensions per “restriccions de mobilitat” no fosin tantes, però així i tot, la previsió és que, el retard en la celebració dels Judicis sigui en alguns casos de tot menys “justícia social”.

 Amb aquesta situació pandèmica, els jutjats socials viuen encara més saturació que s’afegeix a la manca de recursos. Com es pot solucionar? 

Amb recursos econòmics, humans i tècnics. Cap d’ells de forma individual solucionaria el problema. Es a dir, tenim més Jutges però sense personal ò més Jutjats però sense Jutges no serviria. També, com sempre, no depen de noltros ni tan sols de la nostra CCAA. El Govern Central a través del Ministeri de Justicia és qui valora, supervisa i decideix com repartir els recursos.

A un any tan complicat, quins són els objectius primordials del col·legi?

Poder seguir donant als nostres col·legiats les millors de les solucions en cada moment, cuidar-los, estar al seu servei i donar la millor formació possible. Per mantenir l’excelència a la nostra professió.