En un moment socioeconòmic en què tot és analitzat mirant cap a un futur incert, el consum del producte local ha agafat un protagonisme necessari i molt destacat. La pandèmia que vivim i, el confinament patit, han provocat un escenari com a mínim de reflexió i que ha despertat la consciència a molts de consumidors. El producte local se posiciona en la ment de molts d’illencs com a primera opció però dins un context d’extrema dificultat. Ara toca seguir treballant per fer del consum local una prioritat permanent i no només fruit d’una moda o una situació conjuntural. Per què i com hem de defensar aquesta producció local?.

Suport a empreses i emprenedors de les illes

Consumir un producte local és donar vida al teixit empresarial que s’ha creat i ha crescut a les nostres illes. Darrera aquesta frase hi ha tot un seguit d’avantatges difícils de resumir en poques línies. Un esforç, una tradició, un llegat, un relleu generacional, una promoció de les nostres illes…És en definitiva la millor garantia de què disposarem en un futur de producció pròpia, de reduir en la mesura que es pugui la dependència exterior i posar la base pel dia demà tenir prou múscul per exportar i créixer. Són llocs de feina qualificats, és formació i desenvolupament…és fer empresa local.

El medi ambient i la sostenibilitat com a compromís local i global

Poques coses poden ajudar més al nostre planeta que prendre consciència individual i local de com de necessari és actuar pensant en un compromís mediambiental. La producció local té una manera de produir i distribuir molt més respectuosa amb l’entorn que les grans cadenes de producció que importen determinats productes. Hem de fer valer el discurs del compromís, explicant allò que hi ha d’intangible quan el producte és d’aquí. Cada acció té en si mateixa una càrrega de responsabilitat individual i el venedor local ha de sortir a explicar allò que té de valor, que no se veu però, és la millor contribució per respectar el nostre entorn. 

Preus ajustats i consum directe

Els preus segueixen sent determinants a l’hora d’escollir un producte. Quasi mai se pot competir amb marques de fora però si que comença haver-hi consciència de com incideixen en el preu final les distribuïdores. El sector agroalimentari és un exemple. Aquí el consum local pot fer més justícia pagant preus que repercuteixen directament en els productors i donant la possibilitat a més i millors inversions de futur pels empresaris de la nostra terra. En definitiva, alimentar una cadena que dugui a sembrar més i millor, poder pagar sous justs i professionalitzar encara més el sector. Tot depèn dels marges però ens pertoca a nosaltres inicialment donar la confiança al productor local.

Cultura, tradició i relacions

L’economia local dóna també la possibilitat d’endinsar-mos dins aspectes no estrictament pecuniaris. Hi ha tot un seguit de relacions socials, cultura del saber fer i conèixer i de tradicions encestrals que marquen molt la imatge d’un territori. 

Unes illes com les nostres que viuen del turisme, han de tenir la capacitat de crear i projectar manufacturació local perquè darrera hi ha una experiència única de compra per part del visitant. No ha de ser postís, ni basat en el concepte de producció en cadena de souvenirs sinó, d’apropar realitats i experiències dignes de compartir amb el món.

Salut i benestar

Aquí la producció agroalimentària és bàsica. Tenir tot un seguit de productes que de la terra van al nostre rebost sense haver de creuar mig món no només és una clara aposta de sostenibilitat sinó de salut individual. L’administració ha de donar les primeres passes per obligar a les escoles, hospitals i centres públics a tenir uns percentatges de productes de la terra. 

Necessitam recuperar la cultura dels bons hàbits i la producció local és sens dubte un complement perfecte per estar i sentir-mos millor.

Com a president de Pimem, vos animo a tots i totes a consumir el producte local de sa nostra terra, amb responsabilitat i compromís, la societat ho agrairà.