El carsharing, o cotxe compartit, és una proposta per reduir gran part dels problemes que provoca la saturació automobilística a Mallorca. Una alternativa al vehicle particular, que passa de ser un bé a convertir-se en un servei.

El carsharing va sorgir a Suïssa en els anys 40, on es van formar cooperatives que van comprar habitatges i vehicles en multipropietat per proveir l'alta demanda que hi havia llavors. Tal va ser l'èxit que la idea es va estendre a països com França o Àustria, que van veure com aquest model ajudava a mitigar els efectes de la crisi del petroli de 1973. Des de llavors el carsharing no ha fet més que evolucionar, encara que sempre coartat per falta de tecnologia que permetés gestionar les flotes de manera eficient. Amb la revolució d’internet i l'arribada dels smartphones el carsharing ha rebut l'impuls necessari per consolidar-se com a principal model de mobilitat alternatiu al cotxe en propietat a les principals ciutats del món.

Tal és el cas de Madrid, la vuitena ciutat europea al ranking d’ús i que compta amb gairebé mig milió d'usuaris a dia d'avui (gener de 2019). A l’any 2016 hi havia censats 1,2 vehicles per conductor a la ciutat de Palma i d'aquests, el 90% romanen aparcats una mitja de 22 hores al dia. Amb el cotxe compartit (elèctric i recarregat amb energia 100% renovable) s'optimitza el model de mobilitat urbana i per extensió, de la resta de l'illa, disminuint la quantitat de vehicles estacionats en zones altament poblades. A més, el cotxe ha passat de ser un bé (i una càrrega) a ser un servei disponible per a l'usuari només quan ho necessita, compaginant flexibilitat i economia, ja que els costos derivats de tenir-lo en propietat estan inclosos en el preu final. S'estalvia temps, diners i molèsties. Es redueix l'impacte ambiental causat pels cotxes de combustible fòssil. El centre de la ciutat és més respirable i silenciós.

Reserva de cotxes elèctrics per hores

Muvon promou una nova manera de moure’s per l'illa, amb cotxes elèctrics que es poden reservar per hores i distribuïts al voltant del centre històric. Diversos estudis demostren que ciutats de menys de 500.000 habitants poden beneficiar-se del carsharing a través del model round-trip. És a dir, origen i destinació en el mateix punt. Al seu torn, els conductors que realitzen menys de 12.000 km/any estalviarien en costos si utilitzessin aquest servei. En termes d'ús s'ha demostrat que cada cotxe compartit pot substituir fins a 15 cotxes en propietat. 1 de cada 5 usuaris de carsharing decideixen desfer-se del seu cotxe i 3 de cada 10 desisteixen en la compra d'un de nou.

El carsharing ha vingut per quedar-se. Només és qüestió de temps que el conductor reconsideri l'opció de canviar de mentalitat i decideixi abraçar aquest nou paradigma de mobilitat més econòmic, ecològic i eficient.