Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

L'interès com eina d'aprenentatge d'1 a 3 anys

Un grup d´escolars del CEI Es Pontet a la taula de llum.

"Des de l'any 1994, quan va néixer el nostre primer projecte, oferim un tipus d'educació més innovadora, deixant que els infants facin per ells mateixos, experimentant i manipulant. La nostra filosofia de centre es oferir i desenvolupar petites propostes, mitjançant l'observació i l'escolta". Així explica l'equip directiu la metodologia: "L'interès de l'infant com a eina d'aprenentatge d'1 a 3 anys" que l'escola infantil Es Pontet duu a terme.

Indiquen que es fonamenta en el fet que les idees que sorgeixen a partir dels esdeveniments i experiències reals, donen lloc a respostes i conclusions de la vida quotidiana. L'educadora es basa en l'observació i el descobriment de les diferents maneres que els infants tenen de participar i escollir: "Per aquest motiu escollim i qualificam les activitats dirigides a les seves motivacions i els interessos".

Valoren la importància de la participació de les famílies en les propostes de l'escola: "En tot moment ens trobam disposats a explicar i documentar el que fem amb els infants i el seu desenvolupament".

Davant un projecte de constant moviment e innovació, es formulen propostes propostes durant els mesos d'octubre a juny.

La seva durada varia segons els interessos dels infants; conseqüentment, pot ser d'una setmana,un mes... o els temps requerit segons la curiositat que envolti la proposta.

Objectius

-Iniciar l'experiència per poder adquirir, a llarg termini, consciència d'un mateix com individu, d'una manera individual i cooperativa.

-Treballar continguts relacionats amb els fets reals i de la vida quotidiana (rutines) o situacions que parteixen dels propis interessos i curiositats.

- Facilitar que l'infant pugui desenvolupar la seva autonomia i seguretat, respectant el ritme individual.

- Aconseguir que l'infant traspassi allò que ha après a les propostes a altres situacions del dia a dia; com poden ser el seu joc, la socialització i el desenvolupament personal.

-Afavorir la participació de la família a les propostes, tot acompanyant el fill o filla en la recerca dels materials que utilitzarà després a l'escoleta.

"És un objectiu important per a nosaltres -exposen al CEI Es Pontet- tenir cura de la natura, per això introduïm una sortida mensual a la granja Jovent, on experimentam directament amb l'entorn natural amb els animalets, les plantes, l´hort i on jugam lliurement en un espai natural. Ja a l'escoleta, tenim cura del nostre pati, del nostre bocí de terra, respectant les plantes i jugant al nostre terrari".

On ens duu la curiositat?

Taula de llum. El misteri, la tranquil·litat i la curiositat per la llum i ombres. Amb la taula de llum es poden crear moments de concentració i experimentar una infinitat de possibilitats d'aprenentatges, un ventall de colors , traçar, apilar. Descobrir com canvien els colors o els materials exposats a la taula de llum.

La terra. Al pati, l'alumne observa el que creix (plantes, flors, animalons petits); obri la imaginació i jugat amb allò que té a mà i ofereix la natura: "Els infants de cada dia tenen menys contacte amb la natura; per això, intentam aportar aquest petit racó a la nostra ciutat. Tot és possible en el nostre racó".

Taula temàtica. Lloc fix on el nin o nina es pot acostar a experimentar i descobrir davant un tema concret (estacions de l'any, animals de granja o selva, textures, etc...)

La granja. Pren consciència de la natura, del seu valor i com tenir-ne cura. El contacte amb els animals ajuda a entendre el concepte (tan difícil d'aprendre) d'allò que és l'empatia.

Material naturals. Apropament a materials naturals que no solen tenir al seu abast. Són objectes de diferents textures naturals i res a veure amb els de plàstic.

Joc simbòlic. S'utilitzen elements i situacions reals per després traslladar les experiències al joc simbòlic: "Consideram que, a part de la imitació del que veim, és essencial fer-ho per ells mateixos".

Racó artístic. Davant una proposta -que pot ser una celebració o una sensació de por- la motivació observada per l'educadora treu profit traient materials de manipulació (pintura de dits amb globus) deixant l'infant que s'esplai i pugui crear . Pot ser un moment màgic on treu les seves emocions al mateix temps que aprèn diversos conceptes (brut, net, fred...).

Experimentació. Deixant-li les eines necessàries al seu abast, observa la seva reacció i interacció amb aquestes. "Quina millor manera que fer i pensar per aprendre? Sorgeixen la cooperació, l'observació, les conclusions i l'actuació".

Curs 2017/18

Continuant amb la seva pedagogia innovadora, Es Pontet anuncia que el proper curs canviarà els espais i els disposaran per ambients; així, "els infants podran escollir i tendran més llibertat per fer allò que més curiositat els inspiri".

Hi haurà lliure circulació per tots els espais i el mobiliari i el material estaran inspirats en diferents tendències pedagògiques (Waldorf, Montessori , Pikler).

Compartir el artículo

stats