El col·legi públic Rosa dels Vents de la Colònia de Sant Pere ha estat un dels 20 centres que han estat seleccionats entre els 70 que es presentaren a la convocatòria de la Conselleria per a promoure plans de millora pedagògica que implica suport tant per a recursos humans com, previsiblement, per a recursos econòmics.
A més a més, està inclòs a la Xarxa d'Escoles Públiques per a la Renovació Pedagògica de Mallorca, format també pels CEIPs Talaiot de s'Illot, Son Juny de Sant Joan, Sant Miquel de Son Carrió, Es Puig de Lloseta i l'escoleta Els Molins de Sencelles.
Rosa dels Vents ha obert el curs escolar amb un nou projecte educatiu com a centre innovador, assentat en la pedagogia activa i l'aprenentatge autodidacta. Les aules han substituït els pupitres, les pissarres i les tarimes per ambients on els nins i nines circulen lliurement, amb l'acompanyament dels mestres.
Escola Montessori
El material utilitzat, sobretot de l'escola Montessori, es fonamenta en l'experimentació, és a dir, en l'estímul del nin per posar-lo en conflicte i ajudar-lo a resoldre'l. Cada joc està elaborat basant-se en competències bàsiques i organitzat per diferents espais.
Es tracta d'un mètode dinàmic en què el mestre acompanya i avalua, però no imposa. Es respecten i es tenen en compte les característiques de cada alumne, que tria i que, a través de l'experimentació, creix com a persona i adquireix coneixements. L'escola està organitzada per a l'alumne i plenament al seu abast.
L'equip educatiu va apostar per aquest nou mètode després d'encetar-lo durant el curs passat a l'etapa d'educació infantil i de tot un procés d'adaptació i formació que ha comptat amb assessorament extern de Laura Frau, psicòloga, pedagoga i assessora educativa.
Ara, el claustre treballa amb seguretat per aplicar aquesta nova metodologia de cada vegada en més expansió a les Illes i amb més de 15 anys d'experiència satisfactòria a Catalunya. "És un mètode que es basa en el coneixement de l'infant, el qual aprèn a través del joc com a principal canal d'aprenentatge natural i la interacció en les propostes educatives tot i respectant els ritmes i l'estadi evolutiu on es troba cada infant", explica Montse Mozo, coordinadora de l'aplicació del projecte d'innovació.
Esther Zarrias Ruiz, directora, afirma que "l'infant és i ha de poder ser protagonista dels seus aprenentatges. Creiem en l'infant que es construeix a si mateix, s'escolta i pren decisions en benefici del seu desenvolupament. L'adult és un acompanyant, un mediador; s'asseu a la seva alçada amb una conversa, una abraçada...; és un creador de propostes, un observador, un aprenent"
Els ambients
El treball per ambients suposa reorganitzar l'espai, el temps, els grups de manera que cada aula està preparada per realitzar-hi diferents tipus d'activitats.
Els ambients uneixen edats, pensaments, ritmes, maneres de fer i entendre la vida ben diferents, però amb un objectiu comú: compartir i conviure en un clima de benestar, tranquil·litat i felicitat cada dia.
Gaudir de les múltiples oportunitats que ens ofereixen els ambients afavoreix l'empatia en tota una comunitat educativa, infants, familiars, amistats i mestres.
Sensorial: Es desenvolupa l'habilitat dels sentits. El període sensitiu de l'infant es desenvolupa a través de l'experiència amb materials que l'ajuden a contrastar, classificar, etc.
Joc simbòlic: Possibilita transformar, crear altres mons, jugar a ser altres? Els petits juguen imitant situacions que veuen en la vida real.
Lectoescriptura: Els materials d'aquest ambient ajuden l'infant a iniciar-se i treballar de manera progressiva la lectoescriptura.
Biblioteca: Espai educatiu que ofereix materials per a l'aprenentatge i la recerca.
Càlcul: Els infants hi interactuen amb materials amb els quals treballen conceptes matemàtics: jocs de taula, exercicis de multiplicació, caixa de sumes, trencaclosques, etc.
Art: Proposta d'experimentació on descobreixen les seves possibilitats manipuladores, artístiques i perceptives, afavorit la creativitat i l'expressió.
Ciències: Els alumnes hi troben materials de ciències socials i naturals.
Construccions: Desenvolupen la creativitat i la imaginació, tot aprenent coneixements de lògica i matemàtica. Hi ha fustes, eines, peces de lego, etc. per experimentar i construir.
Espai exterior: El pati, on poden practicar jocs més actius, desenvolupen la psicomotricitat i aprenen a resoldre conflictes i a compartir amb els companys.
De manera complementària s'ofereix el tractament dels continguts curriculars de forma directiva a través de diferents tallers setmanals: hort, art, consciència fonològica, càlcul, cuina i vida pràctica, veu i moviment, EF i psicomotricitat. També són punts prioritaris el tractament de l'anglès, que adquireix molta presència en el dia a dia de l'escola, i el treball de les competències bàsiques de manera interdisciplinària a través de projectes.
La fitxa de l'activitat
CEIP ROSA DELS VENTS
Denominació: Pla de millora pedagògica Alumnat: Tota l´escola (educació infantil i 1r cicle de primària) Qui l´aplica: Tot el professorat Quan: Durant tot el curs
Per a més informació: ceiprosadelsvents@educacio.caib.es - Tel. 971 589 242