Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

La prèvia

Un adagio per a la vida eterna

A apartir de Beethoven, després de la seva Novena Simfonia, altres compositors varen incloure cors i solistes a algunes de les seves obres simfòniques, Mendelssohn, sense anar més lluny. I anys després, ja en el neoromanticisme, Gustav Mahler seguí les passes encetades pel geni de Bonn.

Mahler utilitza solistes vocals i cors a algunes de les seves simfonies, encara que no precisament a la Novena, com feu Beethoven. No sabem si per no trepitjar, amb el nombre, la genialitat del seu avantpassat.

Igual que Beethoven, Mahler té nou simfonies completes. La desena restà inacabada amb la mort del compositor, tot i que fou completada per Deryck Cooke.

Però parlem de la Novena, la que avui horabaixa a l'Auditòrium de Palma (20h) i demà al de Manacor ens oferirà la Simfònica en el seu novè concert de temporada. Es tracta d'una obra llarga, de quasi hora i mitja de durada (tot depèn dels tempi que porti el director, Barenboim, per exemple es mou entorn dels setanta-cinc minuts, en canvi les versions d'Abbado solen durar més) i que, curiosament, acaba amb un Adagio, un dels més sentits, tendres i melancòlics Adagios mahlerians, en els darrers compassos del qual hi trobam una referència a una cançó anterior que el compositor va incloure en el seu recull Kindertotenlieder (Cançons a la mort dels nins). De fet, a la mateixa partitura, Mahler hi deixà escrit el text "Fa un dia bell als cims", una estrofa agafada del lieder oft Denk'ich, sie sind nur ausgegangen.

Són paraules del director holandès Willem Mengelberg, un dels grans directors de la primera meitat del segle passat: Qui escolta l'Adagio de la Novena de Mahler entén perquè el compositor més que esperar la mort esperava la vida eterna".

Dels quatre moviments de què consta l'obra, només el primer no porta indicacions específiques, els altres en canvi sí: En el ritme d'un país tranquil. Una mica apagat i molt accidentat (el segon), Molt desafiant (el tercer) i Molt lent i encara reservat (el quart).

Pablo Mielgo dirigirà la proposta que comptarà amb els reforços de l'Acadèmia Simfònica.

Compartir el artículo

stats