Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

La prèvia

"Sons i perfums giren al vespre..."

El títol d'aquest comentari és un dels versos del poema Harmonie du soir de Charles Baudelaire i pertany al seu volum titulat Fleurs du mal.

Allà, tot és ordre i bellesa,

Luxe, tranquilitat i plaer.

Debussy musicà aquest poema, Liszt en feu una paràfrasi per a piano i Leo Ferré, més modernament també l'utilitzà per una cançó magnífica.

Però Harmonie du soir Ensemble és també un grup musical de cambra, format per un quartet d'instrumentistes de vent (Carlos Fortea, oboè, Silvia Insa, clarinet, José Francisco Fortea, trompa i Josep Tatay, fagot) més pianista (Enrique Bernaldo de Quirós) i que acaba d'enregistrar un disc que no podem més que qualificar d'interessant, ja que aporta dos valors al món de la música enregistrada: primer ens acosta dues obres que no es troben sovint en enregistraments com són dos Quintets de Mozart i Beethoven i segon perquè la versió té una qualitat interpretativa realment extraordinària.

Doncs avui mateix i en el Centre de Cultura de Sa Nostra (20h), els aficionats tendrem l'oportunitat d'escoltar en viu les dues obres que formen el disc; Harmonie du Soir Ensemble les interpretarà, a mode de presentació del disc, en el penúltim concert d'un cicle nou que amb el títol de Festival Internacional de Música George Sand ens ha preparat la Sociedad de Conciertos de Palma de Mallorca.

Aquestes dues partitures, aquests dos quintets per a vent i piano tenen alguns punts en comú, un d'ells la seva frescor, que es manifesta, sobretot, en el darrer moviment d'ambdues composicions, un Allegro en el cas de Mozart i un Rondó en el de Beethoven. Per Mozart, aquest quintet, és una obra de maduresa i per Beethoven, en canvi, es tracta d'una peça de joventut. Per tant en certa manera es solapen en un moment temporal en el qual el classicisme està a punt d'acabar per donar pas al romanticisme.

Si Beethoven coneixia el Quintet de Mozart, és una pregunta de difícil resposta si tenim en compte que la seva publicació fou posterior a la del compositor de Bonn. Si Beethoven la va conèixer va ser a través d'alguna interpretació en viu i no a partir de l'edició musical.

En resum, tant el concert d'avui com el disc són del tot recomanables.

Compartir el artículo

stats