Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

La prèvia

Schubert després de Schubert

El mot llatí "Opus", en música, es posa abans del número que se li dóna a una composició de tal o de qual autor (normalment, però no sempre, seguint un ordre cronològic). Així, per exemple, Opus 100 de Schubert es correspon amb un trio per a violí, violoncel i piano (el segon moviment del qual fou inclòs per Stanley Kubrick a la banda sonora de Barry Lyndon). Per tant Opus (que vol dir obra) és una manera de referenciar el número del catàleg. Tot i que aquesta manera d´indicar el llistat de les obres musicals està generalitzat, per a alguns compositors se n´utilitzen d´altres. Així, el catàleg de Bach es referencia amb les inicials BWV (Bach-Werke-Verzeichnis o Catàleg de les obres de Bach) substituint el mot Opus. I encara més, en alguns casos, pocs, s´empren indistintament les dues maneres, la tradicional (opus) i una específica. És el cas de Franz Schubert, per qui, des de la catalogació que en feu el musicòleg Otto Erich Deutsch a mitjans del segle passat, s´utilitza també la lletra D abans del número del catàleg.

Avui vespre, el grup de músics format pels violinistes Juan Luis Gallego i Lucía Barrero, la viola Elisabeth Romero i els violoncel·listes Luis M. Correa i Mayte García, ofereixen un concert dedicat monogràficament a Franz Schubert, la recaptació del qual anirà a Mallorca sense fam. La cita és a l´església de Santa Creu de Palma (20.30h).

En el programa, primer l´Allegro assai, un moviment, l´únic moviment, del que hauria estat el Quartet D. 703 per a cordes, però que Schubert mai no arribà a acabar i després una de les obres mestres del repertori de música de cambra, el Quintet Opus 163 o D. 956, per a quartet de corda més violoncel, acabat de compondre l´octubre de 1828, just unes setmanes abans de la seva mort el novembre del mateix any i estrenat el 1850 (per això sovint rep el qualificatiu de Quintet Opus Pòstum).

D´aquesta obra gran i curiosa, que té quatre moviments el segon dels quals és un dels més imponents Adagio mai no escrits, n´existeixen múltiples enregistraments, dos dels quals, considerats històrics, són els que en feu Pau Casals, tant amb el Quartet Végh com al costat de Paul Tortelier, Isaac Stern, Alexander Schneider i Milton Katims.

Compartir el artículo

stats