Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Música vista

A Antoni Caimari Alomar: ACA

A Antoni Caimari Alomar: ACA

T’estic molt agraït, perquè la Fundació ACA ha estat un referent al llarg de la meva carrera musical. Per mi, les sigles ACA volen dir: Antoni, Creador i Artista, i també: Art, Compositors i Amics.

Fa 700 anys, Ramon Llull va rebre una il·luminació a la muntanya de Randa, i tu vares rebre una inspiració a Son Bielí (Búger) fa 40 anys. Els dos vàreu tenir una fisonomia semblant i una formació autodidacta. Ramon Llull no va anar a cap Universitat, i tu no passares pel Conservatori. Els dos vàreu tenir dos fills, Magdalena i Domènec, per part d’en Ramon Llull, i, Eva i Antoni per part teva. Els dos vàreu manifestar una gran creativitat i activitat amb 250 obres i freqüentareu els organismes oficials, que gràcies a l’ajuda econòmica, podíeu portar a terme els vostres projectes: Ramon Llull, pel Rei Jaume II de Mallorca, i tu, per la Conselleria de Cultura del Govern Balear i del Consell de Mallorca. Ramon Llull cita també la música com un element de les arts lliberals en diverses obres, i fins i tot, acaba indicant amb quin ritme s’ha de cantar (Llibre Desconhort, Roma 1295), elaborant un llenguatge precís, de faisó algebraic-matemàtic amb lletres conceptuals i llur permutació, combinació i l’agrupació des de la perspectiva d’una millor comprensió de les veritats filosòfic-teològiques. Per Ramon Llull, el fonamental fou estimar i servir Déu. Per tu, Antoni, una vida dedicada a la creació musical contemporània, on em recorda l’abstracció, l’experimentació, estridències cromàtiques, tan característiques de l’expressionisme. L’abstracte, com un element de primer ordre de treball, materialitzant la música mitjançant l’enregistrament sonor, i creant una mena de memòria arqueològica, repleta de sons ancestrals i amb gran sensibilitat per la sonoritat i l’harmònic; molt enèrgic i concís, allunyat del caràcter convencional, frenètic i irrepetible, amb el teu instrument: el Piano, Bösendorfer Imperial. Tu deies que cada composició creada era única, i per mi, atemporal, treballant com un pintor contemporani, i de forma excèntrica, igual que la teva manera de ser i de viure. Vares crear l’Encontre Internacional de Compositors l’any 1980, pel qual han passat més de 150 compositors locals, nacionals, internacionals, i intèrprets de gran categoria, sent històrica la conferència de Krzysztof Penderecki a la Sala del Piano de la Fundació ACA, l’any 1999. També vares crear el Conjunt Instrumental Encontres, que estrenà moltes obres de compositors Balears que enregistraves en disc compacte, el Premi Internacional de Composició, amb l’Orquestra Simfònica estrenant l’obra guanyadora, el Simpòsium d’Organistes, Les Músiques de Miró, Ressò, L’Entorn Natural, Nit Bielenca, Solsticis d’Estiu, Encontre de Cineastes. La Fundació ACA té un dels millors arxius de partitures i discs compactes contemporanis de primera magnitud i ha adquirit un prestigi internacional que se n’ha parlat per tot el món.

Gràcies, Antoni.

Compartir el artículo

stats