Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Leonardo da Vinci

El talent i l'enigma

500 anys després de la mort del geni, persisteixen el seu llegat i la seva figura

Leonardo da Vinci.

Mr. Google tan sols teclejant "Leo.." ens obri un amplíssim ventall d'informació inabastable per poder estudiar, valorar i intentar entendre aquest humanista prototipus d'home renaixentista i arquetip del "Homo Universalis". Leonardo és un home curiós, un inventor, un artista, un filòsof admirat i sol·licitat per nobles i reis del seu entorn per les seves pintures, tractats i invents.

En el llenguatge actual diríem que es un home multidisciplinar (pintor, inventor, arquitecta, botànic, escultor, escritor, poeta, enginyer, urbanista, estudios anatomía) del que enguany celebrem el 500 anys de la seva mort dins el marc del 2019, any dedicat al gran Leonardo.

El Leonardo pintor té els seus primers contactes amb pinzells de la ma d'Andrea Verrocchio a la Florència dels Mèdici. Posteriorment es trasllada a Milà i sota el mecenatge de la família Sforza hi romandrà 17 anys treballant com enginyer i pintant al llarg de més de dos an ys El darrer sopar, el fresc a Santa Maria dalle Grazie.

Però, si Leonardo es conegut per una obra concreta aquesta és sens dubte La Gioconda, obra de la que científicament es sap més bé poc i de la que fruit del mite creat amb la seva misteriosa rialla s'ha escrit i opinat per tots el gustos. A dia d'avui encara no coneixem amb certesa la identitat de la jove que segueix l'espectador amb la mirada independentment de l'angle des d'on es miri.

L'obra, la guardà el propi Leonardo entre les seves pertinences al Castell d'Amboise fins que morí; després va passar a la col·lecció privada de Francesc I més tard a la de Lluís XIV i exceptuant un període en el que Napoleó la tingué penjada al seu dormitori d'ençà de la Revolució Francesa roman al Louvre com a una de les joies del museu.

Al quadre ja hi trobam totes les senyes d'identitat de la seva tècnica pictòrica:

- La "mescla directa dels colors al llenç" creant capes molt fines de pintura ( veladures) per aconseguir molts matisos de color i diferents textures.

- L'"esfumat" (de l'italià sfumato), tècnica amb la que aconsegueix un efecte vaporós eliminant les línies negres del contorns que es mostren difuminades i imprecises per donar a l'espectador la impressió de profunditat i llunyania juntament amb sensacions de dolçor i suavitat.

- La seva constant "recerca de la profunditat". Partint de la perspectiva lineal Leonardo es considera el creador de la "perspectiva aèria o atmosfèrica", mètode que en pintura imita l'efecte d'espai que fa que els objectes es vegin més pàl·lids i nebulosos o menys distingibles i clars a mesura que augmenta la distància.

Tot i mirar i admirar, i mirar i gaudir de la seva pintura, confesso una especial fascinació pels seus dibuixos. Leonardo utilitza el dibuix no solament amb una finalitat estètica sinó també com a mètode d'estudi de l'anatomia humana i animal, o pel disseny de les seves màquines i d'altres estris amb una minuciositat extraordinària.

Els seus treballs d'anatomia humana ( músculs, ossos, tendons, cor, sistema vascular o sistema reproductiu) van ser de gran ajuda per millorar, conèixer i estudiar millor el cos humà.

La resta d'estudis de fetus humans al ventre matern, cranis, rostres, màquines voladores, armes de guerra, ponts i aqüeductes, cavalls i peixos ens porten al punt final: L'home de Vitruvi.

El dibuix representa una figura masculina despullada sobreimpresa de braços i cames inscrita en un cercle i un quadrat com a síntesi de les proporcions del cos humà a partir del textos de Vitruvi.

500 anys després persisteix el talent de l'home savi, de l'intel·lectual capaç de sentir curiositat per tots els camps del coneixement, de d'humanista autodidacta i curiós, del geni, i més enllà de tot de l'home.

Compartir el artículo

stats