Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

Alumnes projectats en la realitat

Les activitats d´experimentació són una part imprescindible dels projectes.

"No és un esdeveniment puntual, s'aplica a tots els cursos de secundària, de primer fins a quart". L'escola Mata de Jonc ens presenta un canvi metodològic encetat el curs passat, el treball per projectes interdisciplinars a ESO. Una veritable innovació educativa en aquesta etapa. El continguts de l'explicació que en fan representen tota una lliçó de pedagogia.

Precedents

En aquest col·legi cooperativa iniciaren el treball per projectes el curs 2014-2015 i, "com que observàrem una millora tant en el rendiment escolar com en la convivència, hem anat potenciant, cada any un poc més, la dedicació horària, personal i material, fins al present curs 2017-2018, en què els alumnes tenen un 20% de l´horari lectiu amb aquesta metodologia i dos professors dins l´aula".

Entre tot l´equip pedagògic (PT i orientador inclosos), elaboraren un pla amb dos projectes per trimestre, el que fa un total de sis projectes cada curs, vint-i-quatre en total a secundària, on procuren una distribució gradual i equilibrada dels continguts del currículum.

Mirant vers el futur, manifesten que els reptes són continuar la formació, enriquir i actualitzar els dissenys originals, augmentar la dedicació horària si és possible i, aquest febrer, iniciar projectes amb dos cursos alhora i quatre professors.

Interdisciplinarietat

La característica principal i més diferenciadora del treball per projectes a Mata de Jonc és la interdisciplinarietat. El fet de ser una escola petita i amb un sol grup per curs permet que tot l´equip docent es reuneixi durant dues hores setmanals per programar conjuntament.

"Tradicionalment -apunten- l´educació ha estat segmentada en matèries o assignatures, però en la vida real es fa necessari aplicar simultàniament coneixements de diferents disciplines. Per això, els projectes són dissenyats per petits equips de professors de diferents especialitats, els quals aporten continguts de la seva respectiva assignatura". Per exemple, tenen projectes conjunts de biologia, valors ètics i anglès; o de català, educació física i geografia i història. La interdisciplinarietat possibilita dur a terme projectes amb continguts útils i propers a la realitat i, per tant, més motivadors.

Intel·ligències múltiples i inclusió

"Procuram que cada projecte inclogui diversitat d´activitats en què es potenciïn no només les destreses clàssiques com la lingüística, la matemàtica o la naturalista, sinó també la intel·ligència musical, la corporal, la interpersonal, la intrapersonal i la visual, sovint arraconades i desateses. D´aquesta manera no es deixa ningú de banda, amb evidents millores en rendiment i convivència", afirmen.

Espais i recursos

A banda de l´enriquiment de continguts, el fet de tenir dos professors de diferents especialitats facilita, per una banda, dinàmiques molt participatives durant les classes, i per altra, fer desdoblaments quan alguna activitat requereix grups reduïts o també disposar de més d´un espai, segons el tipus de tasca que s´hagi de realitzar. D´aquesta manera, se n'utilitzen d'altres diferents.

Per reforçar la connexió amb la realitat, a gairebé tots els projectes conviden un expert que pot esser un investigador, un dissenyador d´apps, un cuiner, un actor, un metge o, fins i tot, l´home del temps, perquè faci un taller o una classe magistral.

Divulgació

Amb la intenció d´apropar la tasca a la realitat que ens envolta, cada projecte inclou una fase divulgativa en què és presentat, amb diferent públic i forma segons la naturalesa de cada projecte. En aquest sentit, han duit a terme accions molt diverses.

Avaluació: Què, qui, com, quan?

A banda d´avaluar els estàndards d´aprenentatge específics de cada projecte, també valoren altres competències com, per exemple, la capacitat d´interacció, d´organització, d´autonomia, de reflexió o de contextualització dels aprenentatges.

A cada projecte es proporcionen moments i eines per a la coavaluació i autoavaluació, els resultats de les quals són inclosos en la qualificació de cada alumne, juntament amb les avaluacions que fan els professors.

L'equip docent dóna molta importància a la regulació del procés i, amb aquest objectiu, l´avaluació no es fa només al final, sinó, contínua.

Rols professat i alumnes

El paper que juguen professors i alumnes es diferencia del mètode tradicional pel fet que les classes no consisteixen bàsicament que el professor explica els conceptes i els alumnes escolten, sinó que aquest proporciona, en primer lloc, situacions i experiències reals o apropades a la realitat per tal de crear el clima i la base desitjades per al projecte que s´està començant. Llavors, els alumnes treballen en grup durant la major part del temps i de manera autònoma.

El professors van rotant pels grups a fi de supervisar, orientar i oferir les eines específiques per a aquell grup concret i, per altra part, pretenen que els alumnes duguin la iniciativa i se sàpiguen conductors del seu propi aprenentatge, amb la qual cosa es guanya en compromís i responsabilitat.

Escola Mata de Jonc

Denominació: Treball per projectes multidisciplinaris

Alumnat: Secundària

Qui l´aplica: Equip pedagògic

Quan: Tot el curs (6 hores per setmana)

Per a més informació: maestelrich@matadejonc.cat (Magdalena Estelrich, coordinadora)

Compartir el artículo

stats