Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats: Col·legi La Salle (Palma)

Per millorar la convivència en el pati

Alumnes durant una de les activitats.

El projecte de convivència del tercer curs d'educació primària del col·legi La Salle de Palma -que es du a terme a l'inici del curs escolar- és una proposta que pretén ser un primer pas per millorar la convivència en l’àmbit del pati a l’escola.

“És una eina que ens pot servir per treballar i convidar a canviar algunes actituds, comportaments i relacions que no ens agraden. El que proposam és fer un projecte on intervendran diferents àrees, com llengua castellana, llengua catalana, educació física i religió. En aquest sentit, es tractaran les competències socials i cívica, la d’aprendre a aprendre, la d'iniciativa personal i la lingüística”, afirma l'equip educatiu.

Com ho farem?

Jugant al pati en grups cooperatius, essent conscients del nostre objectiu: gaudir del joc i respectar els companys i les normes del joc (fair play o joc just).

Jocs de pati

Jocs de pati és el tema que han triat. Els nins han demanat a què jugaven els seus pares i els seus padrins quan eren petits. Han intentat apropar experiències familiars i han gaudit molt. Una nina va arribar a classe i va explicar “aquell joc de churro, mediamanga, mangotero... “El recordam? Els companys el varen trobar molt divertit”.

A tercer curs d'EP han fet un recull de jocs tradicionals i els han arxivat com a fitxes amb un format concret dins una carpeta amb el nom jocs de pati i han sortit a jugar en grups cooperatius.

Han fet aquestes fitxes prèviament a classe i han donat molta importància als apartats de valors i fair play. Després de jugar, han explicat l’experiència viscuda per cada grup cooperatiu al grup classe i han analitzat els punts forts i febles de la convivència per tractar de millorar la propera vegada. Els ha agradat molt i han estat més conscients dels objectius: gaudir del joc i respectar els companys.

Un segon pas ha consistit en elaborar una fitxa de jocs, seleccionant i estructurant la informació, primer verbalment i després per escrit. Aquí han treballat tant la llengua castellana com la llengua catalana. Han organitzat la informació en els respectius apartats (títol del joc, condicions, agrupacions, valors, rols, descripció, dibuix) i han fet un exposició del joc escollit servint-se de la metodologia ECA (grups cooperatius).

El tercer pas ha estat inventar un joc nou o una variant d’un joc ja conegut i dur-la a pràctica, donant protagonisme a la imaginació i la creativitat.

Finalment, han anat a les aules dels més petits per compartir una sessió de jocs i de convivència on el respecte s'ha convertit en el rei de la festa: “Ja sabeu que als petits els encanta l’atenció dels “germans” més grans”.

Autoavaluació i coavaluació

Un dels punts més forts del projecte ha estat l’autoavaluació i la coavaluació en grup cooperatiu i grup classe. Cada alumne s’ha demanat sobre el seu paper dins el joc: “Particip i contribuesc per jugar d’una manera constructiva on tothom gaudeixi del joc i el sentit integrat? Respect les normes del joc per evitar discussions innecessàries? Quin és el meu objectiu quan jug? Passar-m’ho jo bé? Guanyar? Exercir poder damunt els altres? Que tothom s’ho passi bé? Interrompre el joc i guanyar l’atenció? Posar traves per molestar els altres perquè així m’ho passo més bé? Afavorir el meu millor amic o a la meva millor amiga? Per què ho faig? M’agrada veure els meus companys contents?

Objectius generals

Entre els objectius generals, cal destacar:

-Donar importància a la convivència i les relacions que s’estableixen fora de l’aula.

-Implicar tota la comunitat educativa en allò que succeeix a l’hora del pati.

-Afavorir i promoure els valors lasal·lians dins i fora de l’aula.

-Treballar, com a valor principal del projecte, el respecte als companys.

-Fer autocrítica i reflexió per millorar en el nostre dia a dia.

Temporalització

El projecte s’ha desenvolupat durant la segona quinzena de setembre, és a dir, les dues primeres setmanes de curs, aproximadament durant una hora diària. S'han utilitzat sessions de català, castellà, plàstica, educació física i religió.

Activitats

Sessió 1-2: Recull de jocs tradicionals. Comprensió dels jocs, organització en grups cooperatius, pràctica del joc i posterior reflexió.

Sessions 3: Elaboració de fitxes de jocs segons un model donat. Organització de la informació.

Sessió 4: Cada grup cooperatiu exposa de manera oral el joc escollit a la resta de la classe. Sortim a jugar i fem reflexió.

Sessió 5: Els nins inventen un joc nou o una variant i la posen en pràctica. Després fan la fitxa del joc.

Sessió 6: Els alumnes de tercer comparteixen una sessió de jocs amb una classe d’alumnes més petits.

Sessió 7: Autoevaluació i coavaluació.

A La Salle Palma resumeixen el gran objectiu tot remarcant “que el conjunt d’experiències, vivències i relacions forjades siguin font de creixement, aprenentatge i riquesa per a tots. Volem llavors a favor de la consciència i la responsabilitat dels nostres actes. La pau depèn de nosaltres i el diàleg és la nostra eina”.

Compartir el artículo

stats