Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

El bloc de vinculació i cooperació en es Liceu

Una passejada pel barri per visitar els indrets més significatius.

L'escola cooperativa es Liceu del Pont d'Inca de Marratxí posa en pràctica l'experiència El bloc de vinculació i cooperació que va adreçat a l'alumnat de formació professional bàsica i que és impartit pel professorat adscrit a aquest nivell educatiu.

Objectius

-Servir de base per a l´inici de projectes de treball globalitzats a FPB.

-Vincular els alumnes que no es coneixen entre sí a l´inici del curs, solidificant relacions de grup i amb el centre.

Temporalització

Entre dues i quatre hores setmanals, les primeres setmanes del curs. El nombre de setmanes és mal de preveure.

El perquè de l'experiència

En es Liceu expliquen que "estam introduint els projectes globalitzats també a formació professional bàsica (FPB). Els principis centrals són els que venim aplicant des de sempre a la formació professional de nivell inicial; però, ara, anam a sistematitzar la tasca fent feina amb totes les assignatures transversalment, cobrint a la vegada els currículums particulars de cada una. Dit d´una altra manera, volem que l´escola s'assembli de cada cop més a la realitat".

Treball globalitzat

El treball globalitzat té com a punt de partida els interessos, dubtes o necessitats de l'alumnat. Es a partir d´aquí, del centre d´interès que es generarà i de les possibles respostes que s´estiguin cercant, quan es començarà a fer feina amb tot l´alumnat de l´aula. Es vol aconseguir que els/les al·lots/es aconsegueixin convertir-se en els protagonistes del seu aprenentatge i que puguin desenvolupar la seva pròpia autonomia i responsabilitat. El professor és un catalitzador, no un conductor.

Bloc cooperatiu i de vinculació

El primer bloc o període l´anomenen bloc cooperatiu i de vinculació. És on es destinaran tots els recursos necessaris per conèixer l´alumnat, gustos i objectius mitjançant jocs, dinàmiques i feina cooperativa. A més, es realitzaran les classes a partir del currículum i s´escollirà el centre d´interès per a la realització del treball globalitzat per al 2n període.

Aquest bloc és especialment significatiu a FPB pel fet que els alumnes no es coneixen entre sí abans de començar el curs, llevat d´alguns casos que compartien institut abans. També provenen d´indrets geogràfics diferents i, sobretot, són joves que han iniciat el camí de la FP Bàsica, en edats on encara podien seguir ensenyaments obligatoris. En general és perquè aquests camins no els estaven servint per al seu desenvolupament personal i es veien -en la majoria dels casos- immersos en problemes de convivència als centres d´origen, amb rendiments escolars pobres, "sense que es pugui dir què és conseqüència de què".

Inserció a la vida

"Es tracta d'oferir -manifesta l'equip docent- una nova oportunitat d'inserció en l'organització escolar i en l'entorn i, per tant, d'inserció a la vida. És tasca docent prioritària conèixer l'alumnat la seva disponibilitat, així com la del grup. Per això, consideram fonamental elaborar una estratègia per a la vinculació al centre i a la tasca escolar, així com crear a l'aula, de forma compromesa i interactiva, un clima de tranquil·litat, confiança i seguretat".

Indiquen que "cal crear grup, fer vincle, treballar en equip, mantenir bones relacions amb els companys, compartir emocions, cooperar, conèixer les pròpies capacitats, trobar els punts d'afinitat, participar i col·laborar. Treballar, també, sobre les competències d'aprendre a aprendre a fi de disposar d'habilitats per conduir el propi aprenentatge i sobre la competència artística quant a l'ús d'elements bàsics del llenguatge visual i les tècniques artístiques per expressar-se i comunicar-se."

Conversa entre col·legues

El posicionament de l'estudiant en la comunicació és la conversa entre col·legues. El text oral és el que es parla al carrer i amb el company. La paraula escrita -si no és una transcripció mil·limètrica de l'oral pròpia- és forçada, espessa i difícil. Les activitats on paraules més cultes es contextualitzen, signifiquen més del mateix viscut i fracassat i, en realitzar-les, és com si la seva ment planejàs allunyada sobre elles, sense més implicacions. "La pregunta és, com fer perquè el treball escolar connecti amb els seus interessos, tan immediats, tan hormonals, tan directes,... i que vagin una mica més enllà de la tasca obligada?", apunten al Liceu.

Finalment, assenyalen que "segurament els millors textos -orals, escrits, visuals, gesticuladors- estan dintre de cada alumne, en la seva història personal. Què podem fer perquè l'aula sigui un bon lloc on expressar-los? Compartir històries viscudes, esdeveniments rellevants, anècdotes, comentaris entre companys, percepcions particulars, contrast d'idees,... No sempre es fàcil expressar el que un sent. No sempre un està disposat a compartir el que ha escrit ni dir el que pensa. No sempre s'està en sintonia per poder posar paraules a allò que es vol dir, o no es pot dir. Com treballar des de la confiança, des de la seguretat? Aquest és el repte- El treball sobre les habilitats socials bàsiques ens orienten en la resposta".

Compartir el artículo

stats