Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

PROJECTES, EXPERIÈNCIES, ACTIVITATS

´Dinamitzant el pati´ i ´Si vull, puc!´, a Campos

La zona dels jocs de taula, dins el mateix projecte.

El col·legi públic Joan Veny i Clar de Campos estrena aquesta secció en el nou curs 2017-18 presentant dos projectes, Dinamitzant el pati i Si vull, puc.

En el primer mostren com el temps de pati pot ser aprofitat per continuar i aprofundir el procés ensenyament-aprenentage del seu alumnat. Fa referència als cinc cursos de primària. Després d'esmentar els objectius, expliquen l'organització de les zones de joc i la manera com es gestiona l'activitat en la qual els "grans" de cinquè i sisè són importants protagonistes.

Si vull, puc està dirigit al primer cicle d'educació primària i es du a terme diàriament. Esmenar les dificultats d'aprenentatge, afavorir la concentració, millora de la percepció visual són, entre d'altres, punts destacats del projecte que abraça cinc apartats d'activitats diferents i que compta amb una comissió responsable del seu funcionament.

DINAMITZANT EL PATI

Denominació: Projecte de Pati JVC. Alumnat: Tot el d'educació primària. Qui l´aplica: El professorat adscrit a primària i l'alumnat de 5è i 6è Quan: Cada dia (sempre que el temps ho permeti) Per a més informació: www.ceipjoanvenyiclar.cat

L´hora del pati és l´únic moment i espai on es pot observar com actua l´alumnat de forma real i és on disposa de més llibertat per a relacionar-se amb els iguals. És, per tant, una font de possibles aprenentatges que s´ha d´aprofitar.

Els objectius del projecte són:

-Millorar la convivència i la relació entre l´alumnat del centre.

-Millorar i dotar de més recursos l´hora de l´esplai.

-Crear jocs i activitats que siguin d´interès general i que hi puguin jugar tots els nins i nines de l´escola.

-Solucionar i/o minimitzar els conflictes del pati.

-Donar més participació i responsabilitat a l´alumnat

El pati s´organitza en zones de joc i en diferents tipus de joc a cada zona:

-Zona d´activitats individuals: ball, racó de lectura i jocs de taula.

-Zona d´activitats d´equip: mato, futbol i bàsquet.

A l'entrada de les aules on es desenvolupen activitats individuals hi ha unes medalles (entre 15 i 35) que s´han de penjar els alumnes que hi participen. Un mestre de torn de pati ho controla.

S´elabora un calendari mensual per grups classe amb un sistema rotatori entre les diferents aules, per tal de fer equips més heterogenis i no fomentar la competitivitat entre aules i grups.

Tant una activitat com l'altra estan controlades per alumnes de 5è i 6è que actuen com a àrbitres i com a vigilants, sempre sota la supervisió dels mestres que tenen guàrdia de pati.

També s'aprofiten els jocs que les famílies de l'Amipa han pintat a l'asfalt del pati central, a més d´una zona habilitada per poder pintar a les parets.

Un sofà llarg convida al lector a aprofitar el temps d´esbarjo per anar al racó de lectura. En aquest espai hi poden trobar llibres adaptats a les diferents edats.

SI VULL, PUC

Denominació: Projecte Si vull, puc! Alumnat: Primer cicle d´educació primària Qui l´aplica: El professorat que imparteix docència al 1r cicle d´EP Quan: Cada dia, aproximadament deu minuts diaris Per a més informació: Telèfon 971 652 194

Si vull, puc! és un projecte de teràpia visual que va sorgir per les ganes d'anar introduint aspectes innovadors a la metodologia del centre. Cal dir que actualment un gran nombre d'infants presenta baix rendiment a l'escola i que en part pot ser a causa de les dificultats d'aprenentatge que es poden trobar durant la seva vida escolar.

Amb aquest projecte es pretén afavorir la concentració dels infants perquè puguin rompre amb l'activitat anterior i començar-ne una altra de manera distesa. A partir d´aquesta teràpia, s'intenta millorar el rendiment visual que afecta de manera directa tot el desenvolupament de l´infant.

Alguns dels objectius són:

-Equilibrar els hemisferis esquerre-dret i sincronitzar els hemisferis cerebrals.

-Potenciar la memòria visual.

-Agilitzar el temps de reacció davant un estímul.

-Treballar l´orientació espacial.

-Motivar i estimular al màxim les capacitats per tenir major confiança en sí mateix.

-Potenciar el treball en equip.

-Detectar possibles dificultats d´aprenentatge.

Aquest projecte es divideix en cinc blocs d´activitats diferents: a) activitats d´atenció visual, b) activitats motrius dins l´aula, c) activitats motrius fora de l´aula, d) activitats manuals i e) activitats sobre paper.

Cada dia es du a terme una activitat d´un dels blocs i al llarg de la setmana es van alternant exercicis dels diferents blocs. S´aprofiten les sessions de psicomotricitat i educació física per realitzar les activitats motrius fora de l´aula.

Els tutors i les tutores, normalment després del pati, dediquen aquesta estoneta a realitzar diferents activitats amb les quals, de moment, la majoria d´alumnat es mostra molt motivat i engrescat.

Hi ha una comissió encarregada del funcionament del projecte. Aquesta comissió va elaborant nous materials i està a la disposició de tots els mestres implicats en el projecte per resoldre qualsevol dubte o donar-los una mà.

Compartir el artículo

stats