Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

"Cordam", sensibilització per a la solidaritat

Els alumnes a l´exposició final del projecte.

Els alumnes de cinquè i sisè curs del col·legi Sagrats Cors de Sóller han participat en el projecte Cordam que han duit a terme aquest tercer trimestre.

Al llarg de dues setmanes, han realitzat una tasca solidària i, alhora, educativa tant pel que fa a la formació manual, com a l'aprenentatge tradicional de l'encordat. Hi han dedicat dues hores diàries, des del 2 al 12 de maig.

Activitat solidària

Sílvia Moragues i Marga Forteza, les seves tutores, expressen que una de les activitats de curs que formen part de la PGA del centre és participar en activitats solidàries a benefici de la Fundació Concòrdia, com ho fan totes les escoles Joaquim Rosselló.

La Fundació Concòrdia és una organització sense ànim de lucre creada pels Missioners dels Sagrats Cors de Jesús i Maria.

La seva finalitat és aconseguir un desenvolupament integral de les poblacions més desfavorides on és present la Congregació (Amèrica Llatina, Àfrica i Espanya), mitjançant l'assistència social, la formació humana i la sensibilització. La seva actuació es basa en els principis d'humanisme cristià i la concòrdia entre les persones.

Segons consta a l'apartat de l'estil educatiu del col·legi, "educam per a una justícia que superi els mínims exigits per la dignitat i la igualtat dels homes davant la llei, obrint camins de fraternitat i col·laboració més amplis i profunds. Per això, promovem la participació de la comunitat educativa a les iniciatives de la Fundació Concòrdia, amb dues finalitats que es complementen: Sensibilitzar en la solidaritat i la justícia, i donar suport, en la mesura de les possibilitats, a la realització de projectes de desenvolupament en els països empobrits on treballen els missioners, els religiosos i els laics dels Sagrats Cors de Jesús i de Maria".

Creació i gestió del producte

Per altra part, les dues professores expliquen que "Aprenem a cordar" situa l'alumnat davant del repte d'haver de crear i gestionar un producte de manera real a partir d'un treball actiu, cooperatiu i significatiu.

"L´alumnat de cinquè i sisè ha après la tècnica, cordant quadres per penjar a les parets de les entrades de les cases de Sóller. Cordar cadires -que es tan comú a Mallorca i on hi ha poca gent que en sàpiga- és un ofici molt antic que s´està perdent. Trobam pocs artesans que es dediquen a fer aquest treball; per això, vàrem decidir emprendre aquest projecte", expliquen les dues mestres.

Jove artesana i antiga alumna

Apunten que "han comptat amb l´ajuda de na Paula Cifre, jove artesana de Sóller i antiga alumna dels Sagrats Cors de Sóller qui ha engrescat a fer diferents dibuixos de cordat. Els nins i nines han après a fer autèntiques obres d´art amb les seves mans i gràcies a la paciència de na Paula per ensenyar-los".

Es va decidir fer quadres cordats, ja que resulta complicat trobar cadires per a tots els alumnes. A més, per incentivar la creativitat, es va obrir la tècnica fent dibuixos diferents i donant color a la corda.

El material emprat ha estat molt senzill: corda de pita, un marc de fusta, una agulla de ganxet i unes tisores.

Els alumnes han après a gestionar les dificultats que hagin pogut sortir: acabar una primera passada i adonar-se que s´han confós a l´hora de calcular la corda, desfer i tornar a començar i algunes raspades a les mans. "El procediment pareix senzill, però segons el dibuix necessita d´una gran concentració i paciència", remarquen les tutores.

Exposició

Una vegada acabat el projecte, s´han posat a la venda tots els quadres cordats.

S´ha fet l´exposició a l'escola perquè totes les famílies d´alumnespoguessin visitar la quantitat de mostres que els seus fills i files havien creat. A l´exposició es podien veure tots els quadres cordats, així com un cartell on es podia visualitzar tot el procés de feina del projecte mitjançant fotografies.

Objectius

-Adquirir els coneixements bàsics per a la realització d´un encordat d´un quadre. Realització de diferents tipus d´encordat.

-Desenvolupar i adquirir habilitats d´autonomia personal relacionades amb el treball, la presa de decisions i la iniciativa personal (esperit emprenedor).

-Participar en activitats cooperatives tot respectant les normes de funcionament i gestió del grup.

-Sensibilitzar l´alumnat en el valor i la actitud de la solidaritat a través d´aquelles iniciatives programades conjuntament amb l´EACON de la Fundació Concòrdia.

Experiència enriquidora

Les professores Sílvia Moragues i Marga Forteza es mostren satisfetes dels resultats del projecte Cordam.

Indiquen que "l´experiència ha estat molt enriquidora i ha suposat una motivació davant el treball. Alguns alumnes, per iniciativa pròpia, aconseguiren cadires i les han cordades amb èxit; altres demanaven dur-se'n la feina a casa, ja que volien dedicar més temps a l´activitat".

Finalment, remarquen que "amb el projecte hem pogut dur endavant l´activitat solidària programada per a aquest curs".

La fitxa de l'activitat

CC SAGRATS CORS (SÓLLER)

Denominació: Cordam

Alumnat: Cinquè i sisè d'educació primària

Qui l´aplica: Tutores de 5è i 6è, Sílvia Moragues i Marga Forteza

Quan: Tercer trimestre, durant dues setmanes de maig (del 2 al 12)

Per a més informació: Equip directiu: margafor@sagratscors.net - 971 630 497

Compartir el artículo

stats