Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Activitats

Els alumnes de l´IES Capdepera, implicats en la realitat més propera

El centre ha posat en marxa un programa que es fonamenta en les inquietuds i decisions del propi alumnat d´ESO - Han col·laborat amb una protectora d´animals, una residència de gent gran i amb escoletes de 0 a 3 anys del municipi

Un grup d´alumnes col·laborant a la protectora d´animals de Capdepera.

Aquest darrer trimestre, l´IES Capdepera, ha posat en marxa un projecte pilot vertebrat des de les inquietuds i decisions del propi alumnat, que a través de les reunions de l´Assemblea de Delegats, demanava un paper més actiu dels alumnes en diferents àmbits. A partir d´aquesta idea i amb dos eixos principals que han servit d´objectiu de tot el procés, com són la solidaritat i la implicació amb institucions del municipi com a manera de crear un vincle de tolerància i civisme, es va posar en marxa el programa de voluntariat destinat a ESO.

Cada tutor va triar dos alumnes tenint en compte que fossin joves amb un perfil dinàmic, conciliador i un comportament adequat així com una actitud proactiva. A partir d´aquí es feia una reunió on s´enunciaven les institucions amb les que es podia col·laborar: escoletes municipals de 0-3 anys (tant de Capdepera com de Cala Rajada), la residència de persones majors de sa Font de sa Cala i el refugi i protectora d´animals de Capdepera.

Cada alumne triava segons els seus interessos, si bé és vera que s´ha de dir que tots es mostraven disposats a col·laborar indiferentment de la institució. Així durant la setmana del 15 al 18 de maig, es van fer les sortides pertinents, amb grups entre dos i sis alumnes. A cada activitat, hi varen anar acompanyats d´un professor o professora de l´institut i un cop allà, els responsables dels centres eren els encarregats de fer una explicació sobre la feina que s´hi feia i quines eren les tasques que s´havien de fer aquell dia. La durada de l´activitat es donava entre les 9 i les 13 hores aproximadament, depenent de les necessitats del centre al qual s´anava.

La protectora d´animals de Capdepera, en principi creada com a moixera però amb el temps i degut a l´abandonament de molts de cans es va convertir en un refugi de cans i moixos. Allà els alumnes varen col·laborar netejant gàbies, donant menjar als animals, fent-los companyia traient-los a passejar. Els alumnes es van conscienciar de la importància de tenir cura dels animals, i la majoria d´ells, una vegada conegut el funcionament del refugi, es van mostrar interessats a seguir col·laborant-hi, en temps o en donacions puntuals.

La visita a la residència de Gent Major, Sar Quavitae, de sa Font de sa Cala, també fou molt enriquidora, una experiència que mostrà als alumnes el funcionament de la feina amb persones dependents i els posà en contacte amb aquest col·lectiu que es va mostrar agraït de la visita, de la companyia, de les xerrades i l´estima que els varen mostrar.

La darrera visita del voluntariat que es va fer fou a les escoles de 0-3 anys de Capdepera (Ferrerets) i Cala Rajada (Eriçons). Els voluntaris varen fer totes les tasques: jugar, donar berenars, canviar bolquers, acompanyar al bany, fer mans netes, curar petites ferides, resoldre conflictes per una jugueta... Fins i tot, a l´hora d´acabar, varen demanar quedar una estona més per poder ajudar a les monitores a donar el dinar als més petitons.

Aquest projecte ha estat valorat molt positivament per part dels alumnes participants, pel claustre de professorat i de les institucions participants, que han encoratjat el centre perquè el dugui a terme amb més regularitat i s´han mostrat disposats a col·laborar-hi.

Així mateix, els alumnes han pogut veure com és la realitat d´un món que desconeixien, el voluntariat: dedicar el seu temps a una acció solidària i altruista, sense rebre una retribució material a canvi, però sí rebent agraïment i creixement personal.

Compartir el artículo

stats