Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Manipulant... Aprenem matemàtiques

Un grup d´alumnes treballant amb la ´màquina de sumar´.

"Manipulant... Aprenem matemàtiques" és una manera diferent i innovadora d´aprendre matemàtiques que l'escola infantil Itaca Valldargent de Palma posarà en marxa durant 1-2 hores setmanals aquest tercer trimestre como a experiència pilot i que implantarà completament el proper curs 2017-18.

Itaca Valdargent és un centre concertat què imparteix ensenyament de 0 a 6 anys. Els seus responsables firmen que "som una escola on la nostra finalitat és que l´infant sigui el protagonista dels seus propis aprenentatges amb una metodologia activa i participativa, partint dels seus interessos i inquietuds".

El seu projecte educatiu es fonamenta en tres pilars bàsics:

-Tallers: Són espais on els infants desenvolupen tots els seus llenguatges, expressant-se a partir del propi cos, de la creativitat o mitjançant els instruments, contes, cançons, titelles...

-Laboratoris: Aquí creixen el seu pensament logico-matemàtic i el raonament, experimenten i exploren amb diferents materials distribuïts als laboratoris de natura, llum, construccions i descoberta.

-Projectes: Representen una metodologia de treball per "aprendre a aprendre". És la base de l´aprenentatge autònom on es van resolent les inquietuds partint de la recerca d´informació. Les famílies col·laboren en l´aprenentatge aportant informacions i fonts de recerca.

"Es tracta d´un aprenentatge vivencial i col·lectiu on tots aprenem de tots!", remarquen al CEI Itaca Valldargent.

Aprenentatge de matemàtiques

Expliquen que dins d´aquest context d´aprenentatge significatiu, actiu, vivencial,... l´aprenentatge de les matemàtiques quedava obsolet, ja que només es treballava mitjançant fitxetes elaborades per l´equip del centre. És a partir d´aquí on l´equip educatiu es va plantejar la necessitat d´una millora referent a aquests aprenentatges, ja que "ens adonàvem que als infants els costava molt entendre determinats conceptes matemàtics plasmats en una feineta en paper; en canvi, quan els presentàvem en forma de joc o vivencial ho entenien de seguida; a més a més, el fet de treballar amb material que permeti la repetició és un altre factor d´èxit de la nova proposta".

El primer que calia fer per iniciar aquest procés de millora era formar-se en la matèria, per aquest motiu l´equip d´Itaca va acudir a un curs a Barcelona. Amb els coneixements adquirits va decidir introduir una experiència pilot ja que va arribar a la conclusió que no es pot ensenyar directament l´estructura lògico-matemàtica, ja que el nin l´ha de construir per sí mateix.

Així naixia l´experiència "Manipulant... aprenem matemàtiques".

Elaboració del material

El segon pas era elaborar el material necessari.

Es varen fer uns equips de feina entre tot el claustre per anar elaborant les diferents propostes seleccionades de forma artesanal i amb materials reutilitzats, atès que Itaca Valldargent es definex com a centre ecoambiental. Els infants aniran adquirint els mateixos aprenentatges de manera més lúdica, vivencial i per tant significativa.

Una vegada tengueren tot el material preparat i un dossier on es recullen els objectius, edat a qui va adreçat i metodologia de cada proposta, el projecte s´ha introduït a les aules de forma experimental.

Curs 2017-18

Tenen previst aplicar l'experiència totalment ja al proper curs i, fins i tot, fer agrupaments flexibles de diferents edats per tal d´enriquir l´experiència, on els grans poden col·laborar amb els més petits i així reforçar els continguts treballats anteriorment a la vegada que els més petits poden aprendre imitant en els grans.

Aquesta metodologia afavoreix la integració de la diversitat, ja que tots els infants aprenen lliurement al seu ritme.

El material es troba a cada aula a un moble destinat específicament. Poden agafar-lo lliurement. La metodologia es basa en la línia Montessori, on l´adult presenta el material fent de model i després els infants lliurement fan les propostes perquè, com deia, la pedagoga italiana, "sols s´aprèn allò que es descobreix".

A cada aula hi ha una graella on es recullen les propostes així com el número de vegades que cada infant les fa posat que cadascun és lliure d´elegir el material que més li interessa en cada sessió. Aquest fet és un aspecte a tenir en compte a l´hora d´avaluar els resultats, ja que "si un infant té predilecció pels materials que treballen la grafia dels nombres, mostrarà una major habilitat que un infant que prefereix per exemple el raonament lògic i a la inversa".

És una nova manera de treballar les matemàtiques a partir dels interessos dels infants. Són ells qui elegeixen depenent de les seves motivacions i de la possibilitat de repetir totes les vegades que vulguin: "Equivocar-se no és una manera d´aprendre, és l´única manera d´aprendre" (Mª Antònia Canals).

"A Itaca hem començat un nou camí d´aprenentatge que pretenem anar ampliant a totes les matèries més cognitives; el nostre proper repte serà innovar en la lectoescriptura".

La fitxa de l'activitat: CEI ITACA VALLDARGENT (PALMA)

Denominació: Manipulant matemàtiques

Alumnat: Segon cicle d´educació infantil Qui l´aplica: Professorat 2n cicle

Quan: Experiència pilot 3r trimestre del curs 2016-17 per implantar completament el curs 2017-18

Per a més informació: Equip directiu: direcció@escolaitaca.com

Tel. 971 453 643

Compartir el artículo

stats