Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

"Coneixem el mercat i l´euro"

El col·legi San Alfonso María de Ligorio de Palma porta a terme al decurs d'aquest segon trimestre el projecte Coneixem el mercat i euro, que consisteix en sortides al mercat de l'Olivar i activitats dins l'aula. Hi participen els alumnes de tercer curs d'educació primària, sota la coordinació de la professora Marga Moll Palou.

Objectius

-Conèixer com és un mercat in situ.

-Conèixer l´euro: monedes i bitllets.

-Investigar diferents estratègies de compra, comparant preus i recopilant informació.

-Treballar en equip arribant a acords i respectant les opinions del altres.

-Calcular l´import dels productes que ha comprat cada grup i controlar els canvi dels euros entregats.

Temporització

Dues sessions setmanals durant els mesos de febrer i març.

Euros: monedes i bitllets

"Començam un projecte! Ens toca treballar i conèixer els euros: monedes i bitllets. Per despertar l´interès dels alumnes i donar peu perquè formulin preguntes com a activitat inicial visitam el mercat de l´Olivar". Així, el professorat ens introdueix en un procés d'ensenyament-aprenentatge que "es basa en projectes i treball cooperatiu".

Expliquen que una vegada al mercat, els alumnes coneixen les diferents paradetes: peixateria, carnisseria, fruiteria, forn-pastisseria... alhora que prenen nota dels preus dels productes.

Ja a la classe, fan una posada en comú del que saben dels euros, coneixement de les monedes i dels bitllets. A partir d'aquí formulen la pregunta que serà la guia del treball i que connectarà amb les competències que han de treballar i adquirir: Quants d'euros necessitam per anar al mercat? Aquí comença la feina de l'alumnat, l'autèntic protagonista de la tasca.

Cada grup està format per cinc o sis membres i confecciona la seva pròpia paradeta: 1 carnisseria, 1 peixateria, 1 fruiteria, 1 verdureria i 1 forn/pastisseria i oferirà els productes que té a la venda amb el seu preu corresponent.

Una vegada confeccionat el seu treball, a cada grup s'entregaran 100€ amb els quals han de comprar dos productes de cada paradeta. Han de calcular el que costen tots els productes escollits i posteriorment el que han gastat i els euros que els han sobrat.

Posteriorment, quan s'han elaborat els càlculs, cada grup ha d'exposar a la resta dels companys què han comprat, què han gastat i quants diners els han sobrat.

Metodologia

Al col·legi Sant Alfons apunten que l´aprenentatge per projectes (treball cooperatiu) és un concepte diferent en el procés d'ensenyament i aprenentatge. Es basa en la interacció entre els alumnes que en grups de 4 a 6 cooperen en l'aprenentatge que compta amb l´ajuda del professor, qui dirigeix el procés supervisant-lo.

Es tracta d'un concepte d'aprenentatge que no és competitiu ni individualista, com passa en el mètode tradicional. Els alumnes col·laboren entre ells en equips i intervenen autònomament en el seu procés d´aprenentatge.

L'èxit del treball del grup rau en el fet que tots els seus integrants aprenguin i que tots tenguin èxit. No es pot tenir èxit si els companys no en tenen. Es lliga l´èxit propi al de la resta del grup. L´alumne en tot moment ha de tenir en consideració les propostes dels companys si vol que la seva es tengui en compte.

Avantatges de l´aprenentatge cooperatiu

-Possibilita que es desenvolupin habilitats comunicatives per fer possible el treball en grup.

-Contribueix notablement a l´adquisició de l´autonomia d'aprenentatge atès que aprenen a resoldre els dubtes entre ells, sense demanar de forma immediata la intervenció del professor.

-El compartir i les habilitats implicades permeten que es desenvolupin aspectes afectius, actitudinals i motivadors que són tan importants per a l'aprenentatge.

-Cooperant s´aprèn a resoldre problemes i a relacionar-se i es desenvolupen habilitats socials.

-És una eina de treball que promou el treball per intel·ligències múltiples.

Quin és el rol del professor?

La intervenció més important del docent se situa en el disseny de la tasca i posada en pràctica de l´experiència. És un mediador, una font de consulta, però mai no esdevé l'única. Observa i intervé quan és necessari.

I el de l'alumne?

Cada un dels integrants de cada grup té un rol diferent: el portaveu, el secretari, el controlador i el coordinador. Així estan molt millor organitzats i en tot moment saben quina és la seva funció i la seva tasca.

Quan acaba el projecte?

Un projecte d'aprenentatge acaba quan els alumnes han fet conèixer les seves produccions finals i tot el que han après.

Fent-se ressò d'un dels punts més destacats de la veritable pedagogia actual, el professorat d'aquest centre palmesà conclou que "el més important no és el producte o resultat final, sinó tot el procés d'aprenentatge que duen a terme els alumnes".

Compartir el artículo

stats