Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

El món en un dit a l´escola

El col·legi públic d'educació infantil i primària Blanquerna del Pont d'Inca del municipi de Marratxí duu a terme el projecte ´El món en un dit´. L'ha iniciat aquest any acadèmic 2016-17 i s'aplica durant tot el curs a l'alumnat de cinquè i sisè d'educació primària.

Sota la coordinació de la professora coordinadora de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) María José Parra, el desenvolupen el professors tutors José Juan Vellibre, Joana Maria Salas, Conchita Álvarez i Jesús Están.

Des del centre assenyalen que "l'ús dels dispositius mòbils s'ha instal·lat a la nostra vida quotidiana d'una forma relativament ràpida i sembla clar que la tecnologia pot canviar l'escola, però si pensam que només pel fet d'introduir-la a l'aula els nostres alumnes aprendran més i millor, estarem pecant d'una gran ingenuïtat.

Aquests canvis han d'anar necessàriament acompanyats d'altres metodologies i altres sistemes d'avaluació que canviïn el mode d'aprendre dels alumnes i també el paper del professor en el procés d'ensenyament-aprenentatge".

El projecte ´El món en un dit´ neix amb la voluntat d´introduir aquestes metodologies alhora que els alumnes s'eduquen en l´ús de la tecnologia. Consisteix en una metologia ABP (aprenentatge basat en projectes) mitjançant l'ús de dispositius mòbils.

Objectius

- Treballar el currículum posant l'èmfasi en les competències bàsiques donant més importància al saber fer que al saber.

-Facilitar eines per aprendre d´una manera més eficaç.

-Promoure el treball en equip i la capacitat de resoldre conflictes de manera positiva.

-Donar una resposta més adequada a l´atenció a la diversitat.

-Integrar l´aprenentatge escolar a la realitat social dels alumnes.

-Educar en un bon ús de la tecnologia.

Temporització

El projecte es desenvolupa inicialment amb una dedicació horària d'una hora setmanal com a mínim, a les àrees de socials i naturals. En aquesta sessió hi ha dos mestres alhora dins l´aula (tutor-coordinadora TIC) que possibiliten una millor atenció als alumnes.

Un projecte pot durar entre 8-10 sessions que inclouen diferents activitats. Algunes són en grup i altres, individuals.

Activitats

L´eix central del projecte és l´obtenció d´un producte final elaborat en grup que després s'avalua entre tots.

Es dediquen les primeres sessions a activitats d´introducció amb visualització de vídeos, esquemes de contingut€

A continuació, comença la feina en grup que tendrà unes sessions per elaborar el producte final. Per exemple, amb el tema de l´activitat econòmica i els sectors de producció, es demana als alumnes que dissenyin una ciutat sostenible amb els iPad; amb el tema dels ecosistemes es demana que elaborin una sèrie de pàgines d´un llibre digital per la classe€

Una vegada elaborat el producte final, es procedeix l´exposició dels treballs a la resta de la classe que després es penjaran al bloc del projecte.

Avaluació

El professorat remarca que és important avaluar tant el procés com el producte. Amb aquesta finalitat, durant totes les sessions, els grups han d´anar elaborant un portfoli que vagi reflectint totes les fases del procés. El seus continguts són portada on figuren els components del grup, la presentació del treball, la millora del projecte el futur del projecte, el diari de classe, l'autoavaluació i el llistat del material consultat.

D´aquesta manera els docents s'asseguren que tots els membres aportin en major o menor grau en funció de les seves possibilitats i que un mal producte no penalitzi tal vegada un gran esforç per part de l´alumnat.

L´avaluació del producte se sol fer mitjançant exposició a la resta de la classe. En aquest moment és fonamental que l´alumne senti que la seva opinió és important, i per això sempre es fa coavaluació. Així, quan acaba tot el procés, el mestre disposa d´una bona quantitat de notes (tant individuals com de grup) que farà servir per a la nota final del projecte.

Saber què i quan

Un altre aspecte essencial en aquesta metodologia és que l´alumne conegui en tot moment allò que se li demana. En aquest sentit disposa -des del primer dia en què comença el projecte- de la programació elaborada pel mestre amb detall, de tot el què es farà i quan es farà i també de rúbriques d´avaluació de tot el procés i productes.

D´aquesta manera els alumnes poden comprovar si van complint els objectius i, si és necessari, fer modificacions abans de l´avaluació.

Més informació del projecte

El CEIP Blanquerna de Marratxí posa a l'abast dels altres centres aquest projecte. Per aquest motiu, els interessats poden adreçar-se a la coordinadora Maria José Parra a través del correu electrònic mjparra@ceipblanquerna.cat o del telèfon 971 795 170.

Per altra part, es pot trobar tota la informació (programacions, activitats, fotos, vídeos...) al bloc mjoseblanquerna.wordpress.com.

Compartir el artículo

stats