Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Col·legi Verge de Monti-Sion (Porreres)

Matemàtiques divertides amb el mètode ABN

"Matemàtiques divertides amb el mètode ABN" del col·legi Verge Monti-sion de Porreres treballa el càlcul i la numeració de forma diferent. Sota la coordinació d'Antònia Nicolau Sastre, les tutores i mestres de suport apliquen aquest sistema d'ensenyament-aprenentatge al cursos de segon cicle d'educació infantil (3, 4 i 5 anys) i a primer d'educació primària.

Objectius

-Potenciar el càlcul mental.

-Despertar la motivació i l´actitud positiva dels alumnes envers les matemàtiques.

-Provocar la diversió dels alumnes alhora que s´engresquen fàcilment.

-Treballar partint de situacions reals properes.

-Facilitar la comprensió.

Temporització

Es du a terme a les sessions de matemàtiques programades per a cada curs.

Implantació el curs 2016-17

L'equip docent assenyala que "el mètode d'ensenyament tradicional de les matemàtiques es caracteritza per una visió estàtica, determinada i tancada, en la qual l'alumne ha d'aprendre els nombres, l'escriptura de la grafia, el funcionament de les operacions de càlcul... Bona part d'aquests aprenentatges es desenvolupen mitjançant la memorització, minvant en moltes ocasions la falta de compressió, sense oblidar que, sovint, no entenen el perquè del procés matemàtic.

Aquests arguments ens han fet apostar, com a centre, pel mètode ABN en l'ensenyament de les matemàtiques. L'hem iniciat aquest any acadèmic als tres cursos d'educació infantil i a primer de primària amb el propòsit d'implantar-lo progressivament a totes les dues etapes".

El mètode ABN

El mètode ABN pretén treballar les matemàtiques amb una metodologia més motivadora, més accessible per a la diversitat present a l´aula, més connectada al pensament de l'infant i a les seves futures necessitats i més eficaç per tal d'assolir la competència matemàtica.

Permet:

-Comprendre el que fa quan resol una operació de càlcul o un problema i assolir destreses importants del càlcul mental, de manera senzilla i natural.

-Treballar la construcció dels nombres i les relacions que existeixen entre si. L'infant els manipula i descobreix les regles. El mètode permet aplicar les pròpies estratègies que es van assolint.

-Utilitzar materials de manipulació i motivadors per afavorir l'atenció. El docent elabora el propi material. Com a exemple, es poden citar: plats, safates, taps, canyetes de refresc o escuradents...

-Aprendre a construir relacions entre quantitats i nombres, a cercar alternatives i a establir connexions amb anteriors aprenentatges

-Arribar a la solució del problema de manera diferent. Es respecten els diferents ritmes d´aprenentatge.

Educació infantil

Al primer curs d'educació infantil el nombre cardinal apareix a la imatge mental del nin sense necessitat de contar, amb imatges, objectes, gomets... Posteriorment, el fet de contar esdevé constant, amb els alumnes que hi ha a l'aula, les cadires, taules o qualsevol oportunitat que permeti establir relacions amb els seus referents.

Aquesta passa estableix una base per treballar l'estimació: Les rectes numèriques del 10 a tres anys, la referència del mes de l'any per tractar fins al número 30 iper acabar introduint les desenes a quatre anys fet que es desenvolupa plenament a cinc anys juntament amb la taula de la primera centena.

Un altre aspecte important -que millora contínuament- és la comprensió. La feina realitzada amb referents i l'agilitat de càlcul disposa tot un seguit d'estratègies que els infants apliquen a la comprensió de problemes.

Educació primària

A primer curs d'educació primària utilitzen diferents materials (escuradents, gomets, rectes numèriques, la taula del 100...). Mitjançant la manipulació agrupen, reparteixen, formen desenes, centenes... En definitiva, adquireixen una gran agilitat quan porten a terme operacions de càlcul.

Els problemes plantejats parteixen sempre de la realitat propera; els infants entenen el que fan; els diferents ritmes de treball es tenen en compte. Això facilita que els qui tenen més dificultats utilitzin més temps i els que tenen més facilitat avancin passes gràcies a la seva potencialitat de càlcul mental. Al mateix temps es possibilita el gaudi del procés d'aprenentatge.

Els blocs de continguts de l'àrea de matemàtiques es procedeixen de forma longitudinal, desenvolupant les habilitats i destreses obtingudes amb el càlcul obert i la feina realitzada amb els referents més propers, fet que potencia la comprensió.

"Sens dubte per al nostre centre és un repte pedagògic important i engrescador. La motivació de l'alumnat i el compromís ferme del professorat són el nostre al·licient per aconseguir-ho. Ens sentim molt orgullosos de la feina i dels resultats obtinguts i, sobretot, de veure com els alumnes es diverteixen al mateix que aprenen", conclou amb satisfacció l'equip educatiu.

Compartir el artículo

stats