Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectres, experiències, activitats CIEIP Son Serra

Integració dels ensenyaments musicals

Integració dels ensenyaments musicals

El Centre Integrat d´Educació Infantil, Primària i Ensenyaments Elementals de Música Son Serra (Centre Integrat Son Serra) està ubicat a la barriada Son Serra-La Vileta de Palma. Es centre de zona única (Mallorca) pel que respecta a l´escolarització dels alumnes vinculada a cursar de forma integrada els ensenyaments d´educació infantil, primària i música.

És un col·legi públic de dues línies, amb una ampliació de l´horari lectiu on es cursa el 2n cicle d´educació infantil, educació primària (amb una aula UEECO) i els ensenyaments elementals de música que comencen amb Iniciació a la Música a educació infantil, 1r i 2n de primària (música i moviment, taller/roda d´instruments, música i cant coral, iniciació al llenguatge musical i iniciació a un instrument) i ensenyaments elementals de música de 3r a 6è de primària amb les especialitats de piano, percussió, violí, violoncel, contrabaix, clarinet, flauta travessera i trompa i les assignatures de llenguatge musical, cor i orquestra (conjunt instrumental). En els propers cursos s´introduiran progressivament les especialitats de viola, oboè, fagot, tuba, trompeta, trombó, bombardí i saxo, fins a 16 especialitats.

La seva singularitat es defineix per un currículum i una metodologia pròpies, resultat d´un procés de reflexió, formació i gestió de l´autonomia organitzativa i pedagògica.

Inici

Aquest procés -que s´inicia el curs 2005/6 com a projecte experimental i emparat per les diferents lleis educatives- és actualment un centre amb un model pioner i únic a tot l´Estat espanyol que comença a educació infantil fins a l´acabament de l´educació primària, amb una metodologia innovadora, pròpia i una ampliació curricular específica. L´any 2015 el centre va rebre del Ministeri d´Educació el Premi Nacional d´Educació, en la modalitat d´accions encaminades a l´èxit educatiu.

Currículum

S´imparteix de forma integrada el currículum oficial d´educació infantil i primària, el currículum propi d´ensenyaments musicals i el currículum dels ensenyaments elementals de música.

Trets dels ensenyaments musicals: Iniciació musical

L´equip docent ha començat l´elaboració d´un currículum propi per als alumnes d'entre 3 i 8 anys:

-A 2n cicle d´educació infantil (3, 4 i 5 anys): Música i Moviment, com a àrea formativa, prèvia a l´ensenyament instrumental. Música i Cant Coral, com a àrea prèvia i complementària a l´ensenyament instrumental. Taller/roda d´instruments, on l´alumne coneix i experimenta totes les especialitats instrumentals que ofereix el centre.

-A partir del 1r curs de primària: Cor, com a base de l´educació musical i principal conjunt col·lectiu on experimenta la interpretació musical i treballa la competència social i ciutadana. Iniciació a l´instrument on es comença a explorar i experimentar. Classe col·lectiva, on s´inicia la pràctica instrumental en conjunt. Iniciació al Llenguatge Musical, entès com a una etapa intermitja entre "Música i Moviment" i "Llenguatge Musical".

-A partir de 3r de primària s´integren els ensenyaments elementals de música amb el seu currículum específic.

El cor

El cor és la principal activitat col·lectiva d'educació musical. Les seves dimensions pedagògiques són insubstituïbles, d'aquí la seva importància, no només en el període d'iniciació musical sinó durant tota la primària.

L'escola ha creat 12 petits cors de 25 alumnes que permeten desenvolupar tots els objectius educatius. Habilita un marc perfecte per als projectes de l'escola amb la participació de tots a les audicions, concerts, cantates, intercanvis amb altres corals....

Conjunt instrumental

L´Orquestra Infantil del Centre Integrat Son Serra ofereix un context d'aprenentatge on es treballa el desenvolupament integral, emocional, social i musical amb un únic objectiu: fer i gaudir de la música. Disposa de dues orquestres reconegudes com a ampliació curricular.

La Cantata

Al projecte anual la Cantata, establert com objectiu de centre, participen tots els alumnes, els docents i les famílies i es treballa durant tot el curs. Com a principals objectius destaquen aprendre a dur a terme un projecte comú, assumir i compartir responsabilitats, consolidar el treball en grup, respectar les diferències individuals, reconèixer i considerar l'esforç dels altres.

Indicadors de millora i avaluació

-Millora de la dinàmica de grup, la cohesió i el sentit de pertinença al centre.

-Desenvolupament creatiu i competencial.

-Resultats acadèmics (estudi UIB).

-Gaudir d´un aprenentatge experiencial a través de la música.

-Consolidar la responsabilitat individual i del grup (cor i orquestra).

-Establir vincles emocionals que afavoreixen la resolució pacífica dels conflictes.

-Un major compromís amb l´hàbit d'estudi a la llar.

-Augmentar la confiança en si mateix i l'acceptació de les característiques dels altres com element enriquidor: "tots som diferents, però tots som iguals".

Compartir el artículo

stats