Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

"Volem ser la classe de..."

Jocs Olímpics: els nins de 3 anys A juguen a bàsquet.

En el primer trimestre d'aquest curs escolar les mestres d'educació infantil del col·legi Ramon Llull d'Andratx varen aplicar els coneixements rebuts en uns cursos de formació sobre Aprenentatge Basat en Projectes (APB).

Confessen que "aquesta nova metodologia ens va entusiasmar ja que l'alumne és protagonista del seu aprenentatge, treballa en equip, reflexiona sobre el que va aprenent, i està lligat a la realitat. Ràpidament trobàrem que necessitàvem triar nom per a la classe, i aquesta va ser l'excusa perfecte per començar aquest projecte de tot el cicle. També vàrem pensar que els esports i els jocs olímpics celebrats tan recentment eren temes molt interessants i vàrem començar a dissenyar i planificar".

Objectius

-Identificar-se com a grup-classe.

-Triar un esport per a la classe.

-Conèixer algunes característiques de l'esport triat (materials emprats, normes...).

-Practicar valors de l'esport: esforç, joc net, respecte, hàbits saludables...

-Viure una experiència olímpica amb una desfilada, competició esportiva i entrega de medalles.

Activitats

"Tot es va iniciar amb una assemblea per decidir quin esport triàvem com a nom per a la classe. Aquí i depenent de l'edat, es va destriar d'entre un parell que es presentaren (3 anys) o de les idees aportades per cada nin o de la llista fet per ells (4 i 5 anys). Primer objectiu aconseguit!".

El grup de 3 anys A decidiren ser "La classe del Bàsquet"; 3 anys B, "Els tennistes"; 4 anys A, "Els ciclistes"; 4 anys B, "Els piragüistes"; 5 anys A, "Els nedadors" i 5 anys B, "Els gimnastes". A partir d'aquí i amb ajuda de les famílies, varen muntar un racó d'informació i materials sobre l'esport triat. També cercaren dades per internet, llibres, diaris...

Una altra activitat destacada -considerada l'apartat del producte final del projecte- va ser l'elaboració del cartell de la classe. La utilitat és evident, donar a conèixer quins alumnes pertanyen a dita classe. Això els genera una gran satisfacció i reforça el seu sentiment de pertinença al grup, un dels objectius importants de l'educació infantil.

Autoavaluació

Durant el procés d'aprenentatge és molt important veure si tots els alumnes estan arribant als objectius i per això, cal avaluar. "Nosaltres -expliquen les mestres- vàrem emprar el mapa mental com a eina d'avaluació del procés ja que és una representació gràfica del què s'ha après i ordena i estructura el pensament".

El professorat considera que "és important l'autoavaluació per fer conscients els alumnes d'allò que els ha costat o agradat més; és a dir, que reflexionin sobre el seu aprenentatge". Es va practicar amb una diana d'autoavaluació, on els nins pintaven de color diferent si trobaven que allò que es demanava ho havien aconseguit totalment o parcial.

I com a penúltim pas del projecte, arribà el moment de la difusió del tema treballat, els esports, i "quina millor manera de donar a conèixer a tota l'escola el que havíem estar treballant a classe que fer-los ser part dels Petits Jocs Olímpics".

Materials

"Va ser un dels dies més divertits de tot el projecte", asseguren. A classe, durant els dies previs, els nins i nines es varen estar preparant per participar en aquesta "important competició". Es va demanar col·laboració a les famílies a fi de disposar del material adequat (gorros de natació, bicicletes, cascos, cistella petita de bàsquet, cintes pel cap per als tennistes, pilotes, maquillatge de les gimnastes...). A classe es va haver de fabricar-ne algun, com per exemple, les piragües. Una vegada obtinguts el material necessari i els cartells per a la desfilada i havent "entrenat" molt per aquest jocs, només faltava convidar la resta d'alumnes de l'escola que seria el "nostre públic". Afirmen que "hi havia bastanta expectació; molts alumnes de primària, el dia abans dels Jocs, ja demanaven com fer-ho per practicar tots aquells esports...".

"I va arribar el dia! A les 11:30h del matí els alumnes d'infantil, per ordre d'edat, varen començar la seva desfilada, tot ficats en el paper, amb el seu cartell representatiu per davant, i, com a fons, l'himne olímpic i moltes mamballetes. Feren una volta al pati, envoltats de tots els companys de primària que els saludaven i animaven contínuament. Acte seguit, començà la competició", conten des del col·legi andritxol.

Emulant els ídols

Els més petits de la classe de bàsquet intentaven emular Pau Gasol. Els tennistes imitaven Rafel Nadal... Més tard, els ciclistes varen fer carreres al nivell de Joan Llaneres, i els piragüistes regates tan valuoses com la de Marcus Walz. Els alumnes de 5 anys A ho donaren tot a la "piscina", i els gimnastes varen fer una gran varietat de modalitats d'aquest esport.

"Gràcies al gran esforç que havien fet, tots es varen merèixer unes medalles olímpiques!", comenta l'equip educatiu.

Com a punt i extraordinari final, va visitar a l'escola el piragüista, or olímpic a Rio, Marcus Cooper Walz qui va transmetre a l'alumnat molts i valuosos valors de l'esport.

"Amb tot aquest projecte hem batut rècords de diversió", conclouen amb satisfacció.

La fitxa de l'activitat

CC RAMON LLULL (ANDRATX)

Denominació: Projecte "Volem ser la classe de€" Alumnat: Tot el 2n cicle d´educació infantil (3, 4 i 5 anys) Qui l´aplica: Professores d'EI Quan: 1r trimestre 2016-17 Per a més informació: Equip directiu - secretaria@ramon-llull.com -

Tel. 971 136 193

Compartir el artículo

stats