Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Un altre Nadal ha estat possible

Els alumnes fent el mosaic DH x 2.

Un altre Nadal és possible. Conscienciació de la realitat d'un món que molts creuen que ens és llunyà, però que també és proper a la societat on vivim; foment d'una actitud crítica davant la fam, la marginació, la pobresa i la manca de drets que pateixen milions de persones; crear llaços multiculturals; comprendre determinades situacions humanes derivades de la injustícia, l'afany de poder o interessos econòmics...

Aquest veritable Nadal ha estat possible a l'escola.

Amb motiu de la celebració del Dia dels Drets Humans, el passat 9 de desembre l'Institut Damià Huguet de Campos va aprofitar per obrir les portes de Nadal "d'una manera un poc diferent a la d'altres anys" i va organitzar una sèrie d'activitats.

Aquest és el recull del que es va fer i que ens explica la cap d'estudis, Aina Adrover Oliver:

D'on partíem?

És tradició al centre fer servir el final de trimestre i l'arribada del Nadal com a excusa per realitzar alguna activitat conjunta de tots els grups i que giri al voltant de les festes. Des de fa un seguit d'anys, hi havia entre el claustre la inquietud d'innovar d'alguna manera per convertir aquesta activitat en quelcom més intercultural, amb projecció solidària i responsable. Fugir de la típica activitat de decoració nadalenca que quedava en expressió artística sense cap altra implicació de procés reflexiu entre els alumnes.

Què preteníem?

Així, ens marcàrem com a objectius organitzar les activitats relacionades amb el final del primer trimestre de manera conjunta a tots els nivells del centre per aconseguir un lligam de tot allò que es fes. Situar la comunitat educativa com a espectadora, conscients de la realitat per aconseguir empatitzar amb situacions que dia a dia es viuen no tan lluny de ca nostra. Alhora preteníem generar corrents solidàries, conscienciar de la realitat global que ens envolta, contribuir a poder entendre la situació mundial generada i aconseguir una mirada crítica dels alumnes amb els drets que a dia d'avui encara no s'acompleixen.

Com ho hem fet?

La coincidència en el calendari de la celebració del Dia Mundial dels Drets Humans ens va facilitar el punt de partida per donar a la nostra activitat tradicional el gir que preteníem. Des del projecte lector Papallones a la panxa i el Pla d'Acció Tutorial, s'ha vertebrat el canvi.

Divendres dia 9 de desembre, a partir de l'esplai i fins al final de la jornada, es va materialitzar tot el que els alumnes havien treballat durant un mes. Els de 1r i 2n d'ESO exposaren cartells sobre els drets humans treballats al projecte lector.

Inspirats en l'exposició Els Murs de la vergonya que "posa en qüestió un dels recursos fortament utilitzats pels països més desenvolupats com a forma de separar, marginar i evitar veure i viure la pobresa, la fam, i, en definitiva, les desigualtats", convidàrem els alumnes a crear la seva pròpia exposició sobre els "murs de la vergonya" i poder fer una anàlisi dels diferents tipus, reflexionar i prendre consciència de les seves conseqüències i del que significa mantenir-los.

Per fer-ho, a cada grup d'ESO se li assignà un mur perquè el treballessin a tutoria. Crearen un panell que després formà part de l'exposició. Els grups de PMAR tenien al seu càrrec la construcció d'un mur físic que materialitzàs en el centre què suposa "no poder passar lliurement", i així una de les tres escales del centre quedà condemnada durant els darrers dies del trimestre amb aquest mur.

A més, els alumnes de batxillerat i FPB s'encarregaren d'engegar les campanyes que tradicionalment es feien al centre: recollida d'aliments, de joguines i, enguany per primera vegada, de roba. Aquesta darrera recollida servirà per a la feina que els alumnes d'FPB faran al llarg del curs en relació al projecte IQAPE del que participen.

Les professores del projecte lector organitzaren un acte poètic amb els alumnes de batxillerat i la creació d'un mosaic humà en el que participà tota la comunitat educativa, i formaren la llegenda DHx2 per escenificar el nostre compromís a l'IES Damià Huguet amb la defensa dels drets humans.

I ara, què tenim?

Com si formessin part d'un trencaclosques, cada grup ha estat una peça de la celebració. La majoria dels alumnes s'engrescaren en la feina d'investigació que han dut a terme, totes les activitats han girat al voltant d'un mateix motiu, tots hem ampliat els nostres coneixements sobre la qüestió dels murs i entre tots hem aconseguit un producte no tan efímer com la tradicional decoració nadalenca.

A partir d'ara i des de diferents matèries es pot continuar treballant al voltant de l'exposició.

Ens agradaria compartir la nostra feina amb altres centres educatius dels municipis, sigui amb el préstec de part del material, sigui convidant-los a visitar l'exposició.

La fitxa de l'activitat

INSTITUT DAMIÀ HUGUET (CAMPOS)

Denominació: Un altre Nadal Alumnat: Tota la comunitat educativa

Qui l´aplica: Equip de tutors i professores del projecte lector de 1r i 2n d´ESO Quan: Darrer mes i mig del 1r trimestre Per a més informació: Equip directiu - iesdamiahuguet@iesdamiahuguet.net

Tel. 971 160 085

Compartir el artículo

stats