Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències i activitats

"Per Nadal aixecam el teló", un projecte de l'escola de Costitx

Avui, el col·legi públic Nadal Campaner Arrom de Costitx representa la tradicional obra de teatre de Nadal - És el fruit d'un projecte desenvolupat al llarg d'aquests darrers mesos de novembre i desembre pels alumnes del centre

Avui dimecres, 21 de desembre, l'escola pública Nadal Campaner i Arrom representa la tradicional obra de teatre nadalenc. A causa de l'aforament limitat de la sala parroquial, es faran dues sessions, la primera a les 17 hores i la segona, a les 18:15.

És el fruit d'un projecte que han desenvolupat al llarg d'aquests dos mesos de novembre i desembre i que a l'horabaixa d'avui tendrà el seu desenllaç.

Les coordinadores, Maria Victòria Sabater i Martina Socías, manifesten que "representar una obra de teatre per Nadal s'ha convertit per al nostre centre en una tradició i en un projecte consolidat que, any rere any, ens il·lusiona a tots i fa del mes de desembre un mes molt especial".

Els pastorets, el vestit blau del pare Noel, la cançó de Nadal, Hoshmakaka, la Rosa de Nadal i el trencanous són alguns dels títols que han anat escollint aquests darrers anys. "Per a nosaltres -confessen- no és una celebració més, sinó que adquireix un veritable sentit educatiu, ja que totes les activitats que realitzam per preparar l'obra de Nadal tenen una finalitat educativa i responen a una programació i a uns objectius dissenyats per afavorir els aprenentatges dels infants de manera engrescadora i significativa".

L'arribada del Nadal i l'organització de l'obra proporcionen a aquesta escola de Costitx "un marc fantàstic per adquirir conceptes, desenvolupar actituds i seleccionar aquells procediments necessaris per resoldre problemes concrets, derivats de les dificultats que es presenten a l'hora d'organitzar la representació nadalenca.

Tot això ajuda l'alumnat a adquirir, de forma progressiva, les competències bàsiques necessàries per a la vida escolar actual i per al seu futur com a adults".

Interdisciplinarietat

Maria Victòria i Martina assenyalen que la preparació d'una representació teatral suposa el treball interdisciplinari dels continguts de diverses àrees:

-Llengües. Llegir l'obra, recitar, interpretar, vocalitzar, transmetre... És molt important entendre el text, la història per poder crear el personatge. A més, també es treballa el llenguatge escrit en el disseny i elaboració dels cartells, programes i entrades.

-Matemàtiques. Tots els cursos participen en la construcció dels diferents elements que configuren l'escena. Per això, s'han de prendre mides utilitzant els estris i sistemes convencionals o d'altres.

-Plàstica. Es construeixen els decorats, material d'atrezzo i part del vestuari. L'alumnat en realitza els dissenys, ho posa en comú i pren decisions en equip.

-Música. Es preparen les cançons nadalenques que es van intercalant durant la representació. Se seleccionen intentant que tenguin relació amb el tema triat i el fil argumental de l'obra. De vegades, fins i tot s'adapta la lletra d'algunes cançons perquè s'ajustin encara més a allò que ocorre damunt l'escenari. La música també està present en les transicions de les diferents escenes i en d'altres moments de l'obra.

Es trien músiques que s'hi ajustin en estil i en ambientació de l'època i del lloc. Apunten que "Orient, una ciutat o el Pol Nord són escenaris que necessiten músiques molt diferents per ajudar a transportar-nos- hi. A més de dinamitzar l'obra i fer-la més fluïda, és una bona oportunitat per oferir als nostres infants l'oportunitat d'escoltar una àmplia varietat d'estils musicals".

Educació física. Des d´aquesta àrea, l'alumnat treballa les danses que s´hi inclouen i que contribueixen a la presa de consciència del propi cos així com també a la millora de la percepció espacial.

Des dels CEIP Nadal Campaner afirmen que "una obra de teatre és expressió dramàtica en estat pur. Es tracta de representar un personatge seguint un guió. Suposa aprendre un text i ser capaç d'interioritzar-lo fins a fer-lo propi, per tal de repetir-lo davant un gran públic. Fer-ho acompanyats d´altres persones sobre l´escenari suposa compartir l´espai i la responsabilitat".

Aprenentatge cooperatiu

La metodologia d´aprenentatge cooperatiu que utilitzen al centre és idònia per preparar la representació nadalenca: text, decorats, atrezzo, cartells... Les tasques es distribueixen entre els diferents cursos i els seus equips cooperatius. Però, "no només es fomenta el treball cooperatiu entre els alumnes, sinó entre tots els membres de la comunitat educativa. La cooperació dels docents és fonamental. Cada mestre té assignada una funció: música, il·luminació, atrezzo, vestuari, apuntador...".

Col·laboració

Les famílies assumeixen una participació destacada, ja que ajuden els infants a estudiar el seu paper, els encoratgen i col·laboren portant el vestuari necessari, l´atrezzo, etc. No obstant, el més valuós de tot són els seus aplaudiments que fan que tots els actors i actrius se sentin orgullosos del seu esforç, motivant-se per continuar endavant, participant de forma activa en properes experiències que contribuiran al seu desenvolupament i creixement personal. Antics alumnes o veïnats del poble assisteixen a aquesta cita, que ja forma part de les festes del poble.

L´ajuntament també s´implica amb el projecte deixant-nos el local per assajar i fer l´obra, encarregant-se perquè tot estigui en les condicions adequades per a fer-ho".

El professorat se sent satisfet de la tasca desenvolupada i així ho expressa: "Queda palès que, entre tots, formam un gran equip: alumnes, mestres, famílies, poble. Això sí, els veritables protagonistes són els nins i nines de l´escola, els quals tenen l´oportunitat de desenvolupar i canalitzar la seva creativitat i les seves capacitats artístiques. A més, entenen i viuen la importància de respectar torns, esperar el seu moment, respectar els companys, fer aportacions... Sentir-se una part imprescindible de l´engranatge té una gran importància a nivell emocional".

Gaudir de l'experiència

Tot i que el professorat reconeix que "coordinar una vuitantena d´alumnes dalt d´un escenari no és una tasca senzilla", assegura que "quan ens aturam a pensar en tot allò que hem fet i après, en tot el que hem sentit i viscut, oblidam totes les dificultats i ens sentim molt gratificats".

"Per a nosaltres, els docents, suposa gaudir d´una experiència d´aprenentatge compartida amb els companys, infants i famílies. L´emoció que sentim des que comença l´obra fins que acaba és única i la felicitat en veure l´alegria dels nins i nines una vegada finalitzat l´espectacle compensa l´esforç realitzat. Així que, ja sabeu, si voleu provar una nova experiència, per Nadal, aixecau el teló", afirmen des d´aquesta escola.

La fitxa de l'activitat

CEIP NADAL CAMPANER ARROM (COSTITX)

Denominació: Per Nadal aixecam el teló Alumnat: Educació infantil i primària

Qui l´aplica: Tot el centre escolar

Quan: Novembre i desembre

Més informació: ceipnadalcampanerarrom@educaib.eu

Tel. 971 876 036

Compartir el artículo

stats