Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Institut Son Pacs (Palma) i Institut Felanitx

Música i anglès, llenguatges universals

Música i anglès, llenguatges universals

"El nostre propòsit pretén fomentar i explicar el fet de treballar els dos instituts conjuntament en un projecte i fer conèixer aquests tipus d'activitats de col·laboració entre centres. Crec molt en l'escola pública". Amb aquestes paraules, Toni Monserrat, professor d'anglès de l'IES Felanitx, introduïa l'explicació de l'experiència que han realitzat dos instituts de Mallorca, un de Palma i un altre de la Part Forana, l'IES Sons Pacs i l'IES Felanitx. Els cinquanta quilòmetres de distància no han suposat cap entrebanc per fer-la realitat.

El projecte "conjunt i a llarg termini" entre felanitxers i palmesans s'ha iniciat amb una xerrada-col·loqui-concert que es va dur a terme a l'institut Son Pacs. "L'èxit ens fa ser optimistes vers el futur; és només la primera de moltes altres activitats que esperam serveixin de model a instituts i escoles per posar en marxa projectes conjunts de manera regular com a part de la programació", asseguren els coordinadors Catherine Cobb de l'IES Son Pacs i Antoni Monserrat de l'IES Felanitx.

Objectius

-Apropament/coneixement d'un músic internacional

-Treballar conjuntament dos centres en anglès, tant professorat com alumnat.

Temporalització

Una sessió de quatre hores, des de les nou del matí fins a la una del migdia.

Tim Easton

Aprofitant la visita a Mallorca del músic americà Tim Easton, un cantautor amb una llarga trajectòria internacional, Catherine Cobb i Antoni Monserrat varen decidir dur a terme una activitat conjunta per posar en contacte no només alumnes sinó també docents i directius dels dos centres i per estrènyer lligams i començar un projecte a llarg termini entre els dos instituts.

Amb aquesta premissa es va dissenyar una activitat que no fos únicament escoltar o prendre notes, sinó per donar-li un caire actiu, participatiu, tot en anglès, on el professorat tengués una funció més coordinadora que directament docent.

La primera d'aquestes activitats conjuntes -i única de moment- va tenir lloc el passat 15 de novembre quan el cantant Tim Easton va venir a l'institut Son Pacs. Quaranta cinc alumnes de la Secció Europea de Felanitx, juntament amb professors i la directora Maria Barceló, es varen desplaçar en autocar fins a Son Pacs on varen ser rebuts per la resta del participants, els alumnes de primer de batxillerat internacional, professores i director Pere Morell.

Activitats prèvies

Anteriorment a la visita, els estudiants de Son Pacs havien fet recerca sobre les connexions entre la música i la biologia, la música i el llatí i la música i la física i havien preparat pòsters explicatius en anglès per als seus companys de Felanitx.

Els de Felanitx, per la seva banda, havien treballat textos originals de Tim Easton -des de cançons fins a entrevistes o la seva autobiografia- intentant esbrinar quins aspectes havien influenciat la seva música. A més, els dos grups d'alumnes, per separat, també havien preparat qüestionaris pel debat posterior a la xerrada.

Veure i viure altres cultures

Després d'una breu intervenció de benvinguda per part del director Pere Morell, Tim Easton va parlar als alumnes durant 45 minuts sobre diversos temes, tots relacionats amb la seva activitat musical. Va fer un breu recorregut per la seva biografia i les seves referències musicals. Va remarcar la importància de viatjar, veure i viure altres cultures i va fer menció a la seva formació acadèmica i autodidàctica musical. També va expressar el seu disgust pel resultat de les recents eleccions americanes, remarcant la importància dels músics d'avui per tenir una funció social tot denunciant la injustícia, intransigència, falta de respecte, de drets, etc. Després de la xerrada, va seguir el torn dels alumnes.

L'alumnat, protagonista

La part de les qüestions va ser tan llarga o més que la presentació de Easton. Els alumnes dels dos centres varen fer preguntes preparades i d'altres que varen sorgir arran del que Tim Easton els havia contat. Va ser una sessió molt dinàmica on, constantment, hi havia alumnes que demanaven la paraula. Els varen cridar l'atenció molts dels temes als quals el músic s'havia referit, tant en l'àmbit educatiu, cultural, musical com polític. Ell es va estendre en les respostes.

Després de quasi hora i mitja d'activitat, Tim Easton va obsequiar els assistents tocant unes quantes cançons, relacionades amb alguns dels temes parlats. Les va il·lustrar amb el corresponent significat i fent, alhora, un tast al procés creatiu i procedència.

La darrera part de l'activitat, després de dir adéu a Tim Easton, va consistir en la creació de grups mixtos Felanitx/Son Pacs, on els alumnes de batxillerat varen parlar als de Felanitx sobre el funcionament del batxillerat internacional.

Finalment, varen fer una valoració conjunta de l'activitat. Al mateix temps, el professorat es va reunir per tracar de la següent activitat conjunta, possiblement durant la primavera, a Felanitx.

Compartir el artículo

stats