Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Ambients d'aprenentatge al 1r cicle d'infantil

Treballant les estacions i el pas del temps: la tardor.

"Des de la nostra escoleta el que volem contar és la història d'un projecte que vàrem començar i que, a dia d'avui, té una continuïtat per impulsar canvis metodològics i organitzatius", expressa Xisca Oliver, coordinadora de l'escola d'infants d'Algaida que rep el nom del ball per antonomàsia del Cossiers, Flor de Murta.

Antecedents

"Arran del seminari d'educació emocional que l'equip educatiu vàrem realitzar durant el curs 2012-13 , se'ns plantejaren aspectes de la nostra tasca que podien ser treballats des d'una altra perspectiva, l'educació emocional", recorda Oliver.

Al curs següent, "ens trobàrem estancades, amb ganes de fer un canvi. Aquest va començar amb una anàlisi de les necessitats del centre i de l'equip docent. Tot el personal va contestar un qüestionari i n'elaboràrem les conclusions. A partir d'aquí ens vàrem posar en marxa".

Procés

En primer lloc, anaren a veure escoletes i feren reunions per comentar els resultats de les visites. Sorgí, aleshores, "el compromís de fer un petit canvi dins l'aula i escoleta".

Tot seguit elaboraren un projecte, un recull d'intencions. "El presentàrem a l'Ajuntament amb la finalitat d'informar sobre les nostres inquietuds i aconseguir el seu suport. Exposàrem que durant el curs 2014/15 ens agradaria començar a funcionar amb la metodologia dels ambients".

Continuaren amb la planificació sobre quins canvis es podien implantar: Anar fora sabates, adequar les aules com a ambients d'aprenentatge amb els materials que es disposaven... Finalment, el professorat va decidir demanar ajuda al CEP i realitzar la formació corresponent.

Ambients d'aprenentatge

"Actualment ja estam embarcades en els ambients d'aprenentatge al primer cicle", comenten amb satisfacció.

Arran d'aquest projecte de millora, les famílies s'havien implicat i presentaren una proposta als pressuposts participatius que ofereix l'Ajuntament d'Algaida. S'ha aconseguit una adequació del sòl de l'escoleta posant parquet i vinil. Per altra banda, "el personal de l'escoleta també s'implicà i amb el suport de les famílies duguérem a terme la proposta de la remodelació del pati i fer d'aquest un ambient més".

"Fruit del que hem exposat anteriorment, de mica en mica, durant aquests anys hem anat incorporant una nova manera de fer, d'estar amb els infants i entre nosaltres. Posar en harmonia diferents perfils i maneres d'interactuar és una tasca complexa que requereix una implicació més profunda. Per aquest motiu, amb el suport de l'equip d'Atenció Primerenca, tot l'equip educatiu hem posat i posam en comú una sèrie de pautes i maneres d'actuar que corresponguin a aquesta filosofia".

Objectius

-Impulsar els canvis metodològics i organitzatius per a la millora de la tasca educativa.

-Fomentar els processos de reflexió de l'equip sobre la pràctica docent.

-Desplegar actuacions de millora on poden participar tots els membres de la comunitat escolar.

Una escoleta oberta

Per aconseguir aquests objectius, l'EI Flor de Murta remarca que "volem, una escoleta oberta, basada en el respecte als infants; oferir uns espais rics on ells facin i nosaltres acompanyem d'una manera tranquil·la, amb afecte, estimació, empatia i alegria; respectar en tot moment el ritme evolutiu, tenint en compte el nin i les seves arrels i, per tant, oberts a les famílies que hi ha darrera de cada infant".

Programació

La divideixen en tres eixos:

-Hàbits i rutines. Marquen la jornada i ajuden a estructurar-se en l'espai i el temps.

-Joc. Esdevé l'activitat per excel·lència tot considerant l'ambient com un recurs educatiu i oferint espais rics i provocadors de vivències i aprenentatges.

-Festes populars. Es viuen les festes populars arrelades a la nostra societat, relacionades amb les estacions de l'any i amb el pas del temps.

Organització dels espais

Existeixen set aules en funcionament, de les quals cinc són de referència (A, B, C, D, E) on els infants inicien la jornada lectiva.

Es respecta la ràtio. El que marca la llista d'infants per aula és la data de naixement, Cada matí són rebuts a les seves aules de referència. Després de berenar, les portes s'obrin i els nins i nines circulen lliurement en tots els ambients que romanen oberts on troben la persona de referència que els acompanya en el joc.

Pel que fa a les aules, les de referència s'estructuren de la forma següent: Nadons (aula A), ambient amb materials naturals i animalets (B), ambient amb materials naturals i cotxes (C), ambient amb material heurístic, pepes, cotxes i animals (D) i ambient de joc simbòlic (E). Les altres corresponen als ambients d'art, moviment i pati. Al passadís hi ha la biblioteca.

Des de l'escoleta d'Algaida afirmen que "només ens queda afegir que tot aquest procés que hem començat és perquè de veritat ens importa la feina que feim i que encara la volem fer millor, sempre pensant en el benestar dels infants. Volem ser un referent donant al nostre poble una escoleta de qualitat ja que pensam que al 0-3 hi és!".

La fitxa de l'activitat: EI FLOR DE MURTA (ALGAIDA)

Denominació: La història del nostre camí Alumnat: Primer cicle d´educació infantil Qui l´aplica: Tot el personal docent Per a més informació: escoleta@ajalgaida.net - Tel. 971 665 820

Compartir el artículo

stats