Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

I Fira de Turisme al col·legi Escolàpies, una metodologia educativa activa

Presentació de l'Aneto, dins la secció de turisme de muntanya a Europa a la I Fira de Turisme.

El projecte I Fira de Turisme Escolàpies Palma és "com aprendre més i millor, un exemple de com les metodologies actives a l'aula funcionen, un clar exemple que l'educació del segle XXI necessita l'aprenentatge per projectes". Així s'expressa Lluís Bernat Cabot, el coordinador del projecte que han seguit els alumnes de sisè d'educació primària del col·legi i que tot seguit explica.

Objectius

-Identificar les diferents regions d'Europa.

-Diferenciar el tipus de paisatge segons siguin de muntanya o costa.

-Reconèixer rius i llacs més importants d'Europa.

-Organitzar una oficina d'informació.

-Comunicar-se adequadament.

-Emprar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC).

-Desenvolupar documentació útil per als altres alumnes.

Temporalització

Cinc setmanes (28 hores).

Tècniques innovadores

Al CC Escolàpies Palma s'impulsen tècniques innovadores d'ensenyament-aprenentatge des de fa dos cursos escolars, quan van començar una formació molt extensa i enriquidora amb la Fundació Trilema, que dirigeix la prestigiosa educadora Carmen Pellicer.

El centre, que està introduint aquestes tècniques en les quals es fomenta la creativitat, el treball cooperatiu, les rutines d'aprenentatge i les destreses de pensament, ha imposat dins el seu horari lectiu el treball per projectes que s'apliquen a la vida en quatre àrees: ciències naturals, ciències socials, català i plàstica, tot impulsant dos projectes curriculars per trimestre a cada curs d'educació primària.

Un palès exemple de l'aplicació d'aquesta metodologia és la "I Fira de Turisme" que han duit a terme els alumnes de 6è de Primària amb el seu tutor Lluís Bernat i els diferents mestres de suport com Glòria Suris.

Abans de començar amb el desenvolupament del projecte, com és habitual, els alumnes crearen equips de treball cooperatiu que tractaren d'inici tots els aspectes de tipus organitzatiu, com l'estructura i el funcionament dels equips. Es proposaren rols de l'alumnat (un organitzador, un moderador, un comunicador, etc.) i s'establiren les normes de funcionament a l'equip.

En aquest projecte, s'han creat diverses oficines d'informació turística molt atractives amb informació molt útil sobre el turisme de costa i el de muntanya a Europa.

El seu desenvolupament ha comportat molta varietat: investigació sobre els paisatges, el relleu i el clima europeu a través de diverses fonts bibliogràfiques; l'elaboració de programes, notícies, material digital sobre diferents països; la creació de materials per difondre l'existència de la Fira de Turisme; el muntatge de l'oficina d'informació, la presentació de la informació que s'ofereix, etc.

Els alumnes han sentit la curiositat, amb aquesta forma de treballar, a analitzar situacions reals i a posar en joc les seves idees, els coneixements i les actituds per assolir l'objectiu final. Això produeix un aprenentatge significatiu i autèntic, exercitant les competències definides i delimitades prèviament. Un punt important ha estat el treballar la metacognició perquè els nins reflexionin en el seu aprenentatge. Que ells mateixos sàpiguen el que han après i en quin procés es troben. ja que els alumnes a Escolàpies Palma fan molta autoavaluació. De fet, en aquest model per projectes, hi ha tres formes d'avaluar, la del propi alumne, la coavaluació (els companys) i la heteroavaluació que realitza el professor.

L'alumnat opina

Lluís Mir afirma: "Jo pens que treballar l'autoavaluació és important per ajudar-nos a ser crítics, encara que al principi costa molt treure els punts negatius d'un mateix, ja que pensam que ho feim tot bé sense reflexionar". Apunta que "el treballar en equips cooperatius em fa aprendre a organitzar-me millor ja que tenc una responsabilitat que afecta a altres persones i no només a mi. El que em resulta més complicat és escoltar les opinions dels altres però aprenen a ser més tolerants i respectuosos."

Marta Gordillo confessa que "les exposicions orals em resulten complicades perquè parlar en públic no és senzill, però que de cada vegada tenc més confiança i aprenc a dirigir-me a la gent d'una forma més adequada''. En referència a la forma d'avaluar, assenyala que "ens fa ser conscients dels nostres punts dèbils per poder-los corregir i també saber que feim les coses bé ens facilita el treball en el dia a dia".

Implicació en la tasca

L'equip directiu i tot el professorat del centre defensa l'aprenentatge pràctic que aporti als nins habilitats per a solucionar situacions a la vida real i que, a la vegada, aprenguin continguts imposats pels estàndards educatius de cada etapa. Se seguirà apostant per un nou model educatiu adequat al segle XXI, perseguint la integració d'assignatures, realitzant activitats entorn a una finalitat comuna, fomentant la responsabilitat, el treball col·laborador, la capacitat crítica i la presa de decisions.

La fitxa de l'activitat

CC ESCOLÀPIES (PALMA)

Denominació: Projectes de treball cooperatiu a Escolàpies Palma, I Fira de Turisme Alumnat: 6è curs d´educació primària Qui l´aplica: Lluís Bernat Cabot, tutor Quan: Setembre i octubre

Per a més informació: Lluís Bernat Cabot lluisbernat@escolapiespalma.org

Tel. 636 325 206

Compartir el artículo

stats