Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Un projecte de renovació pedagògica a l'escola de la Colònia de Sant Pere

El col·legi públic Rosa dels Vents de la Colònia de Sant Pere ha estat un dels 20 centres que han estat seleccionats entre els 70 que es presentaren a la convocatòria de la Conselleria per a promoure plans de millora pedagògica que implica suport tant per a recursos humans com, previsiblement, per a recursos econòmics.

A més a més, està inclòs a la Xarxa d'Escoles Públiques per a la Renovació Pedagògica de Mallorca, format també pels CEIPs Talaiot de s'Illot, Son Juny de Sant Joan, Sant Miquel de Son Carrió, Es Puig de Lloseta i l'escoleta Els Molins de Sencelles.

Rosa dels Vents ha obert el curs escolar amb un nou projecte educatiu com a centre innovador, assentat en la pedagogia activa i l'aprenentatge autodidacta. Les aules han substituït els pupitres, les pissarres i les tarimes per ambients on els nins i nines circulen lliurement, amb l'acompanyament dels mestres.

Escola Montessori

El material utilitzat, sobretot de l'escola Montessori, es fonamenta en l'experimentació, és a dir, en l'estímul del nin per posar-lo en conflicte i ajudar-lo a resoldre'l. Cada joc està elaborat basant-se en competències bàsiques i organitzat per diferents espais.

Es tracta d'un mètode dinàmic en què el mestre acompanya i avalua, però no imposa. Es respecten i es tenen en compte les característiques de cada alumne, que tria i que, a través de l'experimentació, creix com a persona i adquireix coneixements. L'escola està organitzada per a l'alumne i plenament al seu abast.

L'equip educatiu va apostar per aquest nou mètode després d'encetar-lo durant el curs passat a l'etapa d'educació infantil i de tot un procés d'adaptació i formació que ha comptat amb assessorament extern de Laura Frau, psicòloga, pedagoga i assessora educativa.

Ara, el claustre treballa amb seguretat per aplicar aquesta nova metodologia de cada vegada en més expansió a les Illes i amb més de 15 anys d'experiència satisfactòria a Catalunya. "És un mètode que es basa en el coneixement de l'infant, el qual aprèn a través del joc com a principal canal d'aprenentatge natural i la interacció en les propostes educatives tot i respectant els ritmes i l'estadi evolutiu on es troba cada infant", explica Montse Mozo, coordinadora de l'aplicació del projecte d'innovació.

Esther Zarrias Ruiz, directora, afirma que "l'infant és i ha de poder ser protagonista dels seus aprenentatges. Creiem en l'infant que es construeix a si mateix, s'escolta i pren decisions en benefici del seu desenvolupament. L'adult és un acompanyant, un mediador; s'asseu a la seva alçada amb una conversa, una abraçada...; és un creador de propostes, un observador, un aprenent"

Els ambients

El treball per ambients suposa reorganitzar l'espai, el temps, els grups de manera que cada aula està preparada per realitzar-hi diferents tipus d'activitats.

Els ambients uneixen edats, pensaments, ritmes, maneres de fer i entendre la vida ben diferents, però amb un objectiu comú: compartir i conviure en un clima de benestar, tranquil·litat i felicitat cada dia.

Gaudir de les múltiples oportunitats que ens ofereixen els ambients afavoreix l'empatia en tota una comunitat educativa, infants, familiars, amistats i mestres.

Sensorial: Es desenvolupa l'habilitat dels sentits. El període sensitiu de l'infant es desenvolupa a través de l'experiència amb materials que l'ajuden a contrastar, classificar, etc.

Joc simbòlic: Possibilita transformar, crear altres mons, jugar a ser altres? Els petits juguen imitant situacions que veuen en la vida real.

Lectoescriptura: Els materials d'aquest ambient ajuden l'infant a iniciar-se i treballar de manera progressiva la lectoescriptura.

Biblioteca: Espai educatiu que ofereix materials per a l'aprenentatge i la recerca.

Càlcul: Els infants hi interactuen amb materials amb els quals treballen conceptes matemàtics: jocs de taula, exercicis de multiplicació, caixa de sumes, trencaclosques, etc.

Art: Proposta d'experimentació on descobreixen les seves possibilitats manipuladores, artístiques i perceptives, afavorit la creativitat i l'expressió.

Ciències: Els alumnes hi troben materials de ciències socials i naturals.

Construccions: Desenvolupen la creativitat i la imaginació, tot aprenent coneixements de lògica i matemàtica. Hi ha fustes, eines, peces de lego, etc. per experimentar i construir.

Espai exterior: El pati, on poden practicar jocs més actius, desenvolupen la psicomotricitat i aprenen a resoldre conflictes i a compartir amb els companys.

De manera complementària s'ofereix el tractament dels continguts curriculars de forma directiva a través de diferents tallers setmanals: hort, art, consciència fonològica, càlcul, cuina i vida pràctica, veu i moviment, EF i psicomotricitat. També són punts prioritaris el tractament de l'anglès, que adquireix molta presència en el dia a dia de l'escola, i el treball de les competències bàsiques de manera interdisciplinària a través de projectes.

La fitxa de l'activitat

CEIP ROSA DELS VENTS

Denominació: Pla de millora pedagògica Alumnat: Tota l´escola (educació infantil i 1r cicle de primària) Qui l´aplica: Tot el professorat Quan: Durant tot el curs

Per a més informació: ceiprosadelsvents@educacio.caib.es - Tel. 971 589 242

Compartir el artículo

stats