Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Col·legi Públic Puig de na Fàtima (Puigpunyent)

Canvi metodològic a l'escola de Puigpunyent

"Es un somni fet amb el cor, les mans, i el cap", expressa el director del col·legi Public Puig de Na Fàtima de Puigpunyent, Joan Ferrà, quan explica la "història d'un canvi metodològic i el projecte d'innovació educativa en el qual segueixen treballant amb il·lusió i aprenent cada dia de l'experiència dels nostres alumnes".

El centre aposta per una metodologia competencial, de treball per ambients d'aprenentatge, projectes i pràctiques restauratives, la qual cosa possibilita dur a terme una educació inclusiva, globalitzada i contextualitzada, on cada alumne pugui treballar de manera coherent amb les seves necessitats i potencialitats.

S'abandona la idea de distribució tradicional de grups i espais on tots els alumnes fan el mateix a l'hora, el centre s'organitza en tres comunitats: la dels petits, la dels mitjans i la dels grans. "Amb la mescla dels infants d'una mateixa comunitat a determinades activitats, aquests nous agrupaments enriqueixen les interaccions entre els alumnes".

Antecedents

El director recorda que "a la nostra escola ja feia anys que hi havia inquietuds per part del claustre de millorar la metodologia i anar cap a un model mes actiu i participatiu. Per tant es varen anar introduint una sèrie d'innovacions metodològiques aïllades, que es podrien considerar l'embrió de l'actual projecte. Algunes serien amic lector, treball per projectes al medi social i natural sense utilitzar el llibre, supressió dels llibres de llengua castellana, tallers de plàstica multinivell, intercicles i treball cooperatiu".

Presa de decisions

Al segon i tercer trimestre del curs 2013-2014, tot l'equip docent reflexionà sobre la possibilitat d'iniciar un canvi metodològic per afavorir l'aprenentatge actiu i significatiu de tot l'alumnat i de manera inclusiva. Visitaren escoles que ja havien iniciat un procés de canvi i millora. Al final d'aquest curs, l'equip docent, per unanimitat, amb la col·laboració de l'assessor de la UIB, Joan J. Muntaner, prengué les decisions necessàries per posar en marxa un procés de canvi i millora en el centre i que afectaven tota l'escola:

-Supressió de tots els llibres de text,

-Adopció de la metodologia de treball per ambients a educació infantil i primària,

-Organització en comunitats: petits (E.I.) mitjans (1r, 2n i 3r) i grans (4t, 5è i 6è),

-Iniciar i acabar la jornada escolar amb un cercle tipus restauratiu, a tots els nivells, tant a E. I. com a E. P, integrar part de les especialitats en els ambients, canvis d'horaris que permetessin el treball per ambients, de manera interdisciplinar, canvis dels espais per possibilitar aquesta nova organització.

Comença l'aventura (2014-2015)

La "història d'un canvi metodològic" continuà. El mes de juny informaren i feren partíceps les famílies d'aquest projecte, en una assemblea general, a la qual hi assistiren més de 50 famílies. "Volíem -apunta Joan Ferrà- que sigui un projecte de l'escola, de tota la comunitat". Al setembre seguiren les assemblees informatives a les famílies i començà el curs amb la nova organització.

Els nins arribaren a l'escola i se sorprengueren amb la els nous espais, va ser una explosió d'alegria. Els mestres assaborirem una relació més cordial i enriquidora amb els nins. Seguírem amb el procés de formació, amb la gestió del CEP de Palma i l'assessora Carme Freau i no deixàrem de reflexionar sobre la nova pràctica metodològica i anar corregint i millorant l'aplicació del projecte".

El projecte ja és una realitat

El model d'escola es consolidà en el curs 2015-16. Des del centre afirmen que "seguim comptant amb el suport i col·laboració de les famílies, seguim amb la formació dels mestres, seguim visitant altres centres per conèixer altres perspectives per tal d'enriquir la nostra experiència". Els eixos que defineixen el model són els següents:

Cercles restauratius. Cada dia serveix per canalitzar i reconduir les emocions prevenint conductes no desitjades

Projectes d'aula. Responen a la necessitat de saber i a l'interès per aprendre, a l'intercanvi d'experiències i a la construcció social del coneixement. No és tan important el que s'aprèn (producte) com el camí que es fa (procés).

Treball per ambients. L'objectiu és que els infants aprenguin en els entorns més reals possibles. Vénen a ser la reproducció del món proper dins l'escola. L'aprenentatge és actiu i s'afavoreix molt l'autonomia personal.

Sortides. Es fa servir l'entorn com a recurs didàctic per treballar tots els aspectes curriculars possibles, tant de continguts com de competències.

Aprofundiment. Dels projectes i dels ambients sorgeixen necessitats d'aprofundir en determinats continguts i aprenentatges.

Famílies. "A la nostra escola pensam que les famílies són part fonamental de la comunitat, sense la seva confiança i implicació no aconseguirem una educació de qualitat per als seus fills", acaben assenyalant.

Compartir el artículo

stats