Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències i activitats

Petits emprenedors i escola de teatre

L´activitat de teatre potencia i respecta les diferents capacitats i afavoreix l´educació inclusiva.

Des de fa tres cursos, els alumnes de cinquè de primària del CEIP Nova Cabana de Marratxí realitzen un projecte innovador que té com a objectiu la creació d'una cooperativa on els alumnes es converteixen en petits emprenedors.

El col·legi explica que "aquesta manera de treballar aporta a l'alumnat motivació, satisfacció, implicació i sentit. Des del moment que experimenten i viuen com es crea una empresa i un producte, com es ven aquest producte, els beneficis que aporten i com es gestiona tot el procés, els alumnes poden entendre conceptes curriculars com poden ser la redacció de cartes de sol·licitud, l'expressió oral per explicar als altres alumnes què i com ho fan o la resolució dels problemes que suposen el maneig de diners, entre d'altres... totes aquestes activitats es fan des del treball en equip on tots tenen un paper important dins el grup".

L'activitat d'emprenedoria es realitza un cop a la setmana amb una durada d'unes dues sessions lectives, normalment després del temps d'esbarjo. Consta de diferents fases.

La primera fase s'inicia a principi de curs. És la més burocràtica.

Els diferents grups de cinquè de primària s'organitzen per constituir l'empresa, estableixen els estatuts, cada curs escull una junta directiva, sol·licita permís a l'Ajuntament de Palma i a la direcció del centre i, finalment, decideixen l'aportació inicial econòmica que s'efectuaran tots per poder iniciar els tràmits necessaris (que mai són més de 3 euros per alumne).

La segona fase, la de producció, s'estableix aproximadament durant el segon trimestre, un cop ha finalitzat la part burocràtica. Els alumnes realitzen un estudi sobre els possibles usuaris o destinataris als quals aniran dirigits els productes.

Després comencen la crear-los i estableixen un preu de venda. Alguns que han creat i estan creant són objectes de fang, guardaagulles, nines "paputxes", carteres... etc. Molts s'obtenen de materials de rebuig, com taps, ampolles de plàstic, llaunes de conserves...

La tercera fase i última se centra principalment en la venda i repartició dels beneficis. Durant el mes de maig, amb prèvia sol·licitud a l'Ajuntament de Palma, els alumnes es desplacen a la Plaça Major on venen els materials realitzats.

Els beneficis obtinguts es reparteixen amb un percentatge del 20% que es destina a una ONG escollida pels alumnes (Amadiba o bé una altra de les illes) i el 80% es destina a retornar el capital inicial aportat per cada alumne, compensar despeses en la compra d'algun material (fang, teles, pintures...).

Si queda alguna petita quantitat es realitza una activitat a l'aula que es comparteix entre tots els participants.

El CEIP Nova Cabana valora molt positivament aquesta activitat que consideren "altament competencial, positiva i enriquidora".

Des de fa quatre cursos, el CEIP Nova Cabana porta a terme a cinquè i sisè de primària un projecte innovador amb un caràcter transversal i que afavoreix el desenvolupament integral: L'Escola de teatre.

Aquest projecte potencia i respecta les diferents capacitats i afavoreix l'educació inclusiva. D'altra banda, els continguts que es treballen relacionen les diferents àrees curriculars de forma globalitzada.

"El teatre per si mateix implica una pedagogia activa de l'expressió i de la comunicació i, en el llenguatge oral, incorpora aspectes com l'afectivitat i l'emotivitat", comenta el professorat del centre.

L'activitat està inclosa dins l'horari lectiu. Un dia a la setmana, els grups de cinquè i sisè dediquen una sessió a l'expressió oral i ho fan a través de l'activitat del teatre.

Opcionalment i de forma experimental, els alumnes de tercer i quart també ho estan realitzant.

A altres cursos es fan activitats puntuals al llarg del curs coordinades pels responsables de teatre.

Els alumnes de cinquè representen una obra a l'escola a final de curs dirigida a les seves famílies i a la resta de companys i companyes del centre.

Els alumnes de sisè sisè participen amb la seva obra a la Mostra de Teatre Infantil i Juvenil que organitza l'Ajuntament de Palma.

L'equip docent qualifica aquesta activitat "com a molt engrescadora" i apunta que "ens permet arribar a conèixer i a desenvolupar competències i capacitats dels nostres alumnes difícils de treballar amb una metodologia de caire més tradicional".

Compartir el artículo

stats