Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

L'escola de Consell en el Dia Escolar de les Matemàtiques

Coincidint amb aquest dia, el CEIP Bartomeu Ordines de Consell va organitzar una macro activitat en la qual participà tot l'alumnat i professorat del centre coordinat per la Comissió de Matemàtiques i la mestra Maria Antònia Camps Coll

Un equip realitzant una prova de la gimcana durant la diada. CEIP BARTOMEU ORDINES

L'any 2000, declarat per la UNESCO Any Mundial de les Matemàtiques, la FESPM (Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas) institueix la celebració del Dia escolar de les Matemàtiques (DEM) el dia 12 de maig.

La FESPM elegeix aquest dia perquè coincideix amb el naixement del matemàtic Pedro Puig Adam (Barcelona 1900 - Madrid 1960). Va ser l'iniciador de la didàctica de les matemàtiques a l'Estat espanyol i amb ell es renovà el seu ensenyament a la dècada dels anys 50.

Cada any la FESPM tria un tema que relaciona les matemàtiques amb algun altre àmbit del coneixement i edita un quadernet amb propostes d'activitats per als centres educatius. Alguns dels temes proposats fins ara han estat: Les Matemàtiques d'Alícia i de Gulliver, Fruites i Matemàtiques, El Quixot i les Matemàtiques, Matemàtiques i Educació per a la Pau, "Prensa y matemáTICas".

CEIP Bartomeu Ordines

Amb motiu d'aquesta celebració d'àmbit estatal, el CEIP Bartomeu Ordines de Consell va dur a terme, durant tota la jornada del passat dijous 12 de maig, una macro activitat en la qual participà tot l'alumnat i professorat sota l'organització de la Comissió de Matemàtiques i la coordinació de la mestra Maria Antònia Camps Coll.

Objectius

-Contribuir a la promoció i divulgació del coneixement matemàtic entre tota la comunitat educativa.

-Contribuir a millorar tots els aspectes que incideixen en l'ensenyament de les matemàtiques.

-Conèixer i fer conèixer el seu component cultural.

Antecedents i argumentació

A la PGA (programació general anual) del CEIP Bartomeu Ordines tenen com a celebracions principals les festes populars i tradicionals de la nostra terra. Durant el curs passat es pensà que convendria ampliar el ventall i començar a celebrar algun esdeveniment de caire científic.

Es proposà als mestres de 5è i 6è que l'alumnat participàs a les proves Cangur de matemàtiques, convocades l'any passat per primer cop a primària. S'animaren a seguir endavant i s'engrescaren amb la celebració del Dia Escolar de les Matemàtiques (DEM).

Comissió DEM

Des del centre expliquen que "per dur endavant aquest projecte es creà una comissió on hi ha representants de cada etapa i cicles, inclosos també de l'equip de suport, el departament d'anglès i l'equip directiu. La implicació directa de tot el professorat és fonamental per a l'èxit de la diada".

La tasca principal de la Comissió és preparar la jornada per a la celebració del DEM. S'informa els tutors del perquè d'aquesta data i se'ls demana que l'expliquin als alumnes prèviament a la jornada. Es defineixen els tallers i les activitats i es coordina tota la infraestructura quant a cicles, horaris, aules i espais, materials...".

El DEM d´enguany

"El curs passat la comissió es va crear tard amb poc temps per preparar una jornada completa. Per això només proposàrem tallers per a les sessions d'abans del pati. Després de l'èxit obtingut i la satisfacció tan gran per part dels alumnes i de nosaltres mateixos, enguany ens hi hem posat una mica més d'hora i ens hem engrescat en dedicar tota la jornada escolar a les matemàtiques", apunten.

Organització

Aquest passat dijous 12 de maig, tots els alumnes -per equips- van fer tallers i una gimcana: L'equip infantil (3, 4 i 5 anys), l'equip inicial (1r, 2n i 3r) i l'equip superior (4t, 5è i 6è).

Es formaren grups de 6 alumnes, dos de cada curs, per afavorir el coneixement i la relació entre els infants, així com la cooperació i l'aprenentatge compartit. Una setmana abans de la jornada es feren els equips. Seguidament, cada grup havia de posar-se un nom, relacionat amb les matemàtiques i fer-se un logotip o distintiu que el personalitzàs.

L'horari va quedar organitzat entorn al temps de pati (de les 11:30 a les 12h). Així, de les 9:15 a les 11:15h, els equips d'infantil i inicial feren dos tallers d'una hora de durada, mentre l'equip superior participava en la gimcana. De les 12:10 a les14h, es produí a l'inrevés.

Els tallers han consistit en escultures efímeres i mandales (infantil), dictat d'un quadre geomètric i cares que sumen 100 amb els reglets numèrics (inicial) i kahoot de problemes i contes amb calculadores (superior).

Per a la gimcana es dugueren a terme unes proves que connectassin amb els continguts dels blocs del currículum. Els alumnes es desplaçaren per tot el recinte escolar entrant i sortint de l'edifici. Trescaren pel pati, el menjador, l'hort i el jardí i anaren al pavelló esportiu per fer-hi algunes proves.

A cada estació de la gimcana hi havia un mestre o pare o mare esperant per rebre el resultat de la prova anterior i entregar el full de la següent. Hi hagué proves lúdiques, de raonament, de mesurar, de seguir un itinerari per descobrir un tresor...

Cal destacar que el fet de mobilitzar uns 150 alumnes a cada torn ha estat possible gràcies a la col·laboració de tot el claustre, els pares i les mares voluntaris i els estudiants en pràctiques.

Al final de la jornada, el professorat del col·legi públic de Consell es mostrà orgullós i content de la celebració del Dia de les Matemàtiques 2016: "Les cares d'il·lusió, satisfacció, concentració, sorpresa, dubte, alegria... que hem pogut observar durant aquest dia ens esperonen a seguir endavant per introduir al nostre centre noves maneres de fer i ensenyar".

La construcció del saber matemàtic

Maria Antònia Canals, amb motiu del Dia de les Matemàtiques, ens obsequia amb una acurada reflexió pedagògica sobre aquesta matèria.

"Fer matemàtiques no és una cosa pròpiament acadèmica, no és ensenyar. És molt més. És desenvolupar unes capacitats relacionades amb l'organització, amb les quantitats i amb l'espai que són importants per viure. Això és una activitat contínua i global que forma part del créixer harmònic de cadascú.

Els nins i les nines tenen un potencial matemàtic major que el dels adults. Es desenvolupa amb la vida mateixa si es donen les condicions. Que es donin les condicions favorables, depèn, en gran part, dels adults.

Així doncs, la nostra tasca com a educadors hauria de ser canviar el xip d'ensenyar matemàtiques pel de crear condicions perquè els nostres alumnes facin vertaderament matemàtiques; és a dir, fer possible una capacitació àmplia de la persona per ajudar-la en la construcció del saber matemàtic", afirma Canals.

La fitxa de l'activitat

CEIP BARTOMEU ORDINES

Denominació: Dia Escolar de les Matemàtiques Alumnat: Tots els cursos d'educació infantil i primària

Qui l´aplica: La Comissió de Matemàtiques i tot el professorat Quan: Tota la jornada del passat 12 de maig Més informació: Equip directiu -Tel 971 622 051 ceipbartomeuordines@educacio.caib.es

Compartir el artículo

stats