Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

"Experimentam amb les matemàtiques"

Alumnes del centre creant figures amb el geo.

Amb motiu de la celebració del "Dia Escolar de les Matemàtiques" de demà, volem presentar "Experimentam amb les matemàtiques", una activitat que el col·legi Verge del Carme de Palma porta a terme amb els alumnes de 5 anys d'educació infantil. Realitzen sessions de 40 minuts amb mig grup/classe cada setmana durant tot el curs.

Els objectius pretenen potenciar la lògica-matemàtica, la motricitat fina i la feina en equip i, per altra part, treballar l'orientació espacial.

Un món d'idees en moviment

El professorat explica el naixement d'aquesta experiència assenyalant que "amb la idea de canviar la metodologia emprada per treballar les matemàtiques, va sorgir la proposta de començar a acostar les ciències als infants i ja que -com diuen alguns científics- la ciència és un món d'idees en moviment ens vam plantejar la importància d'introduir les matemàtiques d'una manera que permetés als infants tocar, provar, parlar, qüestionar, observar, comentar...".

El taller de matemàtiques es duu a terme a les classes els Elefants i els Cavalls. A cada sessió només hi participa mig grup o classe, és a dir, uns 14 alumnes (mentrestant els altres són a la classe d'informàtica). D'aquesta manera l'atenció és més individualitzada. Dins cada sessió es divideixen els 14 alumnes en 3 grups més petits i cada un d'ells experimenta amb un tipus diferent de material que els permet endinsar-se en el món de les matemàtiques.

Materials

Les activitats i materials van canviant al llarg del curs. En aquest moment s'empren el Geoplan, el Geo o Pattern Blocks i el Lacing.

El Geoplan consta de planxes quadrades de plàstic amb uns puntets que sobresurten a on es poden enganxar gomes elàstiques de diferents mides i colors. Aquest material també es pot fer amb planxes de fusta i claus, o altres materials reciclats.

El Geo o Pattern Blocks és un tipus de puzles de figures geomètriques planes de fusta (semblant al tangram). El Lacing consisteix en plantilles amb diferents formes (en el nostre cas tenim floretes, sabates, vaixells, fruites, etc) que tenen forats -tant a les voreres com pel centre- per poder passar cordons de forat a forat.

Primer grup

Disposa del material Lacing, per tant tenen els cordons i les platilles amb forats i de diferents formes. En aquest cas l'activitat consisteix en anar passant els cordons pels forats seguint les pautes de la mestra (d'un en un, botant-se un forat, només omplint els forats centrals, etc). Al llarg de l'activitat es van canviant les plantilles i en altres sessions també es canvien la mida dels cordons (per poder veure quins passen i quins no, quins són massa curts per fer el recorregut i quins sobren?).

Segon grup

Als seus components es reparteix el Geo o Pattern blocks (figures geomètriques planes de colors semblant al tangram). Els infants han d'anar encaixant les peces per formar diferents figures.

Al principi les figures per copiar es veuen clarament ja que tenen forma i color (flors, papallones, un sol?); però, a poc a poc i a mesura que avancen les sessions han d'anar continuant sanefes, completar-les, fer la part simètrica d'una figura, fer formes mirant una plantilla a on només hi ha les línies del contorn o veure, per exemple, quants triangles hi caben dins un hexàgon.

Tercer grup

El tercer grup treballa amb les planxes i gomes del Geoplan. La idea és crear figures enganxant les gomes als puntets que sobresurten. Després d'experimentar lliurement es proposa que copiïn figures que apareixen a unes plantilles plastificades. Han de mirar si han situat bé la figura dins la planxa, quina forma té, quants puntets o cantons té, cóm es pot fer grossa o petita la mateixa figura, quantes gomes s'han emprat, amb quines figures geomètriques es fa una casa, etc.

Canvi d'activitat

A totes les sessions s'atura l'activitat 10 minuts abans a fi de reflexionar amb cada grup. Els grups van canviant d'activitat cada setmana i així tots poden fer varies sessions amb tots els materials, i abans d'acabar el trimestre posen tots en comú el que s'ha fet.

La mestra, durant el taller, va passant per les taules observant, qüestionant el que es fa, demanant que s'ajudin uns als altres, proposant nous reptes segons el ritme del grup o repetint experiències per aclarir dubtes.

Motivació

El resultat d'aquesta activitat és molt positiu, els alumnes estan motivats i tenen ganes de fer el taller. És una experiència que els permet gaudir del treball en grup i els ajuda a expressar les seves idees. Es treballen conceptes matemàtics (números, formes, mesures...), colors, motricitat fina, orientació de l'espai, formulació d'hipòtesi... i valors com la importància d'escoltar als altres, de respectar el que pensen, d'ajudar, de col·laborar...

"En definitiva, hem trobat un món d'experiències dins el "taller de mates" que anirem creant, millorant i gaudint junts", comenten al col·legi Verge del Carme.

La fitxa de l'activitat

CC VERGE DEL CARME (PALMA)

Denominació: Taller de matemátiques

Alumnat: Educació Infantil 5 anys

Qui l´aplica: Les mestres tutores dels grups

Quan s´aplica: Durant tot el curs (una sessió setmanal)

Per a més informació: Escola, 971 730 630 vcarmenpm@planalfa.es

Compartir el artículo

stats