Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

El dia de Sant Jordi se celebra cada dia llegint un llibre

Aprofitant que dissabte es va celebrar la festa del Llibre, ens acostam al projecte 'Sant Jordi a Biblionins', que es desenvolupa al CEIP Bartomeu Ordines de Consell i que implica tots els alumnes del centre durant tot el curs

Alumnes de públic assistent a un contacontes. CEIP BARTOMEU ORDINES

El Dia del Llibre i el Dia de Sant Jordi se celebren cada dia amb la lectura. "Llegir, llegir i llegir" és el que hauríem de fer totes les persones. Cal acostumar-se des dels primers anys. La comprensió escrita és una de les competències bàsiques que cal conrear en tot moment. Esdevé l'eina bàsica per als aprenentatges fonamentats en els texts escrits i, també, en la millora de l'expressió oral.

Així ho entenen al CEIP Bartomeu Ordines de Consell. El projecte Sant Jordi a Biblionins. La biblioteca escolar com a exemple dels drets d'autonomia i participació dels infant n'és un exemple. Hi participa tot l'alumnat al llarg del curs sota la coordinació de la Comissió de Mestres i la Comissió d'Infantil, encapçalades per Sacramento López i Maria de Lluc Amengual, respectivament. La celebració del Dia de Sant Jordi i Dia del Llibre del passat divendres 22 d'abril foren una espècie de resum o epíleg de l'activitat.

Vegem, tot seguit, com el col·legi ens exposa el projecte.

Argumentació

"Per explicar com celebram Sant Jordi a la nostra escola, cal que comencem per comentar una mica com es va iniciar tot. La nostra escola, com d'altres, ha quedat petita. No tenim un espai adient per dedicar a la biblioteca. Empram una sala que dóna poc marge per anar canviant la distribució en funció dels projectes que volem impulsar. Als inicis no teníem ni mobiliari específic. La sala se semblava massa a una aula qualsevol de l'escola.

Aviat vàrem veure que malgrat l'espai no era adient sí podíem fer alguna cosa per millorar la manera de viure aquest espai. El centre va fer un esforç econòmic i, fa tres cursos, es varen comprar prestatges, taules i cadires de diferents colors. Vàrem posar un gran coixí circular per delimitar l'espai dels més petits de la resta i també una mosquitera per donar una mica d'ambient i aïllament, en la qual els infants varen anar cosint petis objectes i teles que anaven duent. Però el més important no era la decoració, en absolut.

Comissió d'alumnes

Els detalls personals que els infants aportaren varen afavorir que començassin a veure la biblioteca com a més seva, però en realitat el que va fer obrir la biblioteca als alumnes va ser crear una comissió d'alumnes que s'encarregava de mantenir-la, organitzar-la i dinamitzar-la. Per suposat que li vàrem posar un nom, creàrem un logotip, i una mascota! Tot escollit per la comunitat educativa mitjançant una votació. Però els infants que formen part de la comissió són els veritables protagonistes de la majoria de les accions que es succeeixen al voltant de la biblioteca.

La comissió infantil de Biblionins, el nostre nom, està formada per 14 alumnes de diferents cursos repartits entre 4t i 6è de primària. Fa dos cursos que tenim llista d´espera ja que molts són els alumnes que en volen formar part. Saben que la seva paraula és escoltada i tenguda en compte. No dubten que són peces molt importants per aconseguir que la biblioteca vagi endavant.

El temps de pati obrin Biblionins, s´encarreguen del préstec i d´aconsellar els companys quin llibre volen. També mantenen una mica l´ordre fins que toca tornar a les aules; n´hi ha que vénen a llegir una estona, a fer alguna feina que els véngui de gust, o cercar informació a l´ordinador. És una biblioteca on ells decideixen l´ús, sempre al voltant dels llibres i del bon ambient. En acabar el torn, els infants de la comissió revisen els prestatges i procuren que tot quedi en perfecte estat. A les 14h. també fan una altra revisió per si de cas algun curs ha passat per l´espai i ha deixat alguna cosa fora del seu lloc o les taules principals han quedat una mica brutes.

Temps de pati i temps extra

Les ganes, la convicció que aquell projecte és d´ells, i per a ells, ha fet que acceptin quedar dos dies sense pati i sortir uns minuts més tard de les 14h. El dilluns la comissió es reuneix amb la mestra coordinadora de la biblioteca i pensen en els projectes de la setmana o del mes. Cadascú aporta el que creu que pot ajudar a millorar-los. Fan recomanacions de llibres al bloc i també parlen de les seves idees.

Entre ells decideixen la gran majoria de les activitats que es desenvolupen al voltant de la biblioteca. Perquè tenen veu. Perquè volen sentir-se escoltats i se´ls escolta. Perquè són autònoms. Perquè l´escola necessita de les seves veus i sense la seva il·lusió, i el seu compromís, els projectes dels adults queden buits i no els arriben a engrescar tant. És per tots aquests motius que pensam que el millor que hem pogut fer al voltant de la biblioteca és crear la comissió d´infants.

Alumnes de 4t de primària contant ´De què fa gust la lluna?´.

Primer any

El primer any de la nova "era" (ja fa tres cursos), la comissió va plantejar celebrar Sant Jordi a l´escola. No era una gran novetat. Es celebra a moltes escoles. Com fer-ho? Fent una diada-marató de conta contes! Durant un dia sencer l´escola deixa l´horari de sessions habitual i les aules del pis de dalt i la biblioteca es converteixen en escenaris on es conten contes aproximadament cada 20 minuts.

Els membres de la comissió són els primers que es varen posar al davant. El primer curs es passejaren per les aules intentant que altres companys s´animassin a contar contes, o a llegir, o a recitar poemes...va ser espectacular veure com infants molt tímids s´engrescaven i es posaven al davant. També és emocionant veure com els petits d´educació infantil es traslladen d´edifici per entrar al món de la fantasia, on tot és possible, fins i tot trobar-hi la seva germana convertida en Ventafocs!

El públic

D´una manera casual, va sortir la idea que el "públic" tengués un record de la diada. Dit i fet! A més de preparar el conte, també es dedicaren a fer manualitats: punts de llibre (amb les més variades formes i materials), purpurina màgica, paperí de colors, roses de llepolies... La imaginació dels infants es dispara aquest dia. Contaren El peix irisat, feren un gran mural, i en acabar regalaren les seves escates meravelloses als més petits que, embadalits, recolliren emocionats el magnífic tresor...

Molts són els exemples de com els infants s´impliquen més enllà d´allò que els adults pensam que els podem demanar. És un dia de festa, una festa de la literatura, sí, però també és un dia dels infants i per als infants. Ells ho fan i ells ho reben. Protagonistes absoluts.

Què fan els mestres?

Per suposat, molta feina. Qualcú ho dubtava? Cal que els docents tenguin clar on volen anar. Sabem que empoderar els infants és important i que per aconseguir-ho els hem d´amollar corda. I ho feim. I també som al seu costat. Sempre. I ells ens cerquen, demanen la nostra opinió, consulten, assagen, fan i desfan grups i nosaltres els ajudam, és la nostra feina. Perquè organitzar és complex i moure tota una escola no és gens fàcil, cal donar entrada a tota la heterogeneïtat que tenim i tothom si ha de trobar bé!

I aquí entra de ple la comissió de mestres de la biblioteca. Fan el seguiment dels processos que es van desenvolupant, són també el pont amb els diferents cicles i fan de corretja de transmissió amb les aules, especialment quan es realitza la valoració de les activitats. Podem afirmar que tota la comunitat educativa s´implica en el procés. Perquè tot es pot millorar i sempre cal mirar al davant. Però per aconseguir-ho cal analitzar els obstacles -o les dreceres- que hem pogut trobar al llarg del camí fet.

Els mestres de la comissió docent també aporten moltes idees i amb molta cura les afegeixen a les dels infants i sempre, sempre, intenten que els alumnes les facin seves.

El projecte educatiu dura tot el curs. CEIP BARTOMEU ORDINES

Sant Jordi

Sant Jordi és una més de les activitats que impulsa Biblionins, tenim també els concursos de relats (Halloween i Sant Jordi) i els dimecres a Biblionins (per a més informació veure el blog). Tot plegat és un impuls per aconseguir que el model escolar sigui més democràtic. L´escola s´omple de sentit quan forma ciutadans i aquesta tasca comença per donar la paraula als infants. "Tenim clar que estar al costat no és el mateix que estar al davant. Els infants saben que en aquest cas caminam plegats, uns devora els altres. És una festa, una festa molt especial, enriquidora, lluminosa, però ha de sortir bé! El resultat final és feina de tota la comunitat educativa. Caminam, caminam... CAMINAM JUNTS!".

La fitxa de l'activitat

CEIP BARTOMEU ORDINES

Denominació: Sant Jordi a Biblionins. La biblioteca escolar com a exemple dels drets d´autonomia i participació dels infants Alumnat: Tot el centre (Educació infantil i primària) Qui l´aplica: La comissió, tot el curs escolar. La diada, tot el professorat. Quan: Al llarg del curs i el dia de Sant Jordi Més informació: Equip directiu: Tel 971 622 051 ceipbartomeuordines@educacio.caib.es

Activitats biblioteca: http://biblionins.blogspot.com.es

Compartir el artículo

stats