Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Bla, bla, bla: un ambient d'expressió oral

Entrevista a Antoni Serra del Patronat Municipal d'Esports d'Alcúdia.

"Expressar-se oralment adequant-se a la situació comunicativa i al receptor amb ordre i claredat", és el que pretén fonamentalment el projecte "BLA, BLA, BLA, un ambient d'expressió oral" que duu a terme el CEIP s'Hort des Fassers d'Alcúdia.

L'objectiu de crear un ambient esdevé una proposta de millora per treballar l'expressió oral al centre i respon a la necessitat de millorar la competència lingüística de l'alumnat. Amb aquest espai volen potenciar les quatre dimensions del llenguatge.

Origen

Segons apunten des del col·legi públic alcudienc, "el claustre de mestres va detectar la necessitat de treballar més intensament l'expressió oral dels nostres alumnes. S'ha de tenir en compte que som un centre públic d'una zona costanera i turística i, per tant, tenim una gran diversitat d'alumnat que parla diferents llengües".

"A l'escola -continuen dient- teníem una aula infrautilitzada, i un grapat de mestres implicats i motivats en tirar endavant iniciatives noves. Ens vam reunir i acordàrem posar en marxa un projecte educatiu amb propostes més transversals".

El van batiar amb el nom de "BLA, BLA, BLA". Actualment l'aula d'expressió oral és un espai on es treballa el llenguatge oral, les emocions, el pensament, la creativitat i els valors... mitjançant una metodologia activa, participativa, global, inclusiva i comunicativa, dirigida a assolir un nivell adequat d'expressió oral i a optimitzar al màxim la competència lingüística.

Cinc blocs

BLA, BLA, BLA consta de cinc blocs:

-La ràdio escolar.

-Un teatre d'ombres xineses.

-Un racó de disfresses per fer dramatitzacions.

-Una gran col·lecció de recursos ESEL i de Filosofia 3/18.

-Recursos per treballar l'educació emocional.

Com es duu a terme?

L'ambient d'expressió oral és utilitzat per tots els nivells educatius i així arriba a tot l'alumnat. Tots els cursos de l'escola compten amb una sessió setmanal per utilitzar l'ambient de "BLA, BLA, BLA". S'han pogut organitzar els suports per desdoblar els grups i, d'aquesta manera, participar en cada sessió només amb la meitat del grup/aula a fi que les activitats siguin més profitoses.

La comissió de "BLA, BLA, BLA" té un representant de cada cicle. Es reuneix quinzenalment per fer propostes als companys i per organitzar i millorar l'aula d'expressió oral.

Com hi participa l'alumnat?

La ràdio fassers. El director Ramon Quetgles explica que aquest curs s'ha posat en marxa la ràdio escolar i està funcionant molt bé. Hi ha molts de mestres implicats i s'han fet programes molt interessants: entrevistes a un pallasso de "sonrisa médica", recull de desitjos, enregistraments de cançons, entrevista al director, recital de poemes inventats, endevinalles, un concurs mediambiental... La ràdio és online i es gestiona amb un bloc penjat al web escolar.

Al racó d´ombres xineses es treballa la invenció d'històries en grups cooperatius. Es juga molt amb l´autonomia i la creativitat dels propis alumnes a qui els encanta l'ambient i el contrapunt de llum i ombra provoca situacions molt enriquidores.

El racó de disfresses per fer dramatitzacions motiva molt. Es fan dramatitzacions conegudes o petits microteatres i exercicis d'improvisació.

El racó de recursos ESEL i Filosofia 3/18 és molt valuós, ja que es compta amb més de 50 propostes que els mestres poden utilitzar per desenvolupar una sessió per treballar les habilitats del pensament.

Els recursos per treballar l'educació emocional són utilitzats per resoldre conflictes d'una manera dialogada, per verbalitzar els seus sentiments i desitjos. S'utilitzen contes, una tómbola emocional que facilita una pluja d'idees envers d'un tema...

Competències bàsiques

Les activitats que es programen van encaminades a:

-Iniciar, mantenir i finalitzar converses en diversos contextos comunicatius.

-Dramatitzar per aprendre a resoldre conflictes a través del diàleg.

-Utilitzar un vocabulari ric, ampli i divers per expressar-se oralment.

-Aprendre a prendre decisions.

-Conèixer i respectar les regles pròpies de l'intercanvi comunicatiu en diferents situacions.

-Demostrar un esperit crític en l'expressió oral envers temes actuals.

-Expressar oralment missatges, pensaments, vivències, emocions i opinions a través de diferents activitats.

Atenció a la diversitat

Un aspecte fonamental d'aquesta aula i d'aquests tipus d'activitats és que són totalment integradores i que en tot moment atenen la diversitat. Així, els alumnes -indistintament de les seves capacitats o destreses- s'esforcen per millorar el seu llenguatge i ser més competents en diferents registres del llenguatge oral. "Finalment -remarquen els docents- la interacció amb els companys i mestre dins un ambient diferent al de l'aula ordinària i fent activitats variades resulta molt positiu des del punt de vista emocional".

Compartir el artículo

stats