Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Projecte "Posam l'escola guapa"

Una de les activitats durant la jornada de famílies.

El projecte Posam l'escola guapa, del CEIP Pere Rosselló Oliver d'Alaró, es basa principalment en la premisa de la importància que té cuidar els espais i els diferents llocs de l'escola per aconseguir un ambient òptim de feina.

"Pensam -afirma la directora Joana Maria Bennàssar Jaume- que és important la necessitat de cuidar els espais en què ens trobam per sentir-nos-hi bé tots i totes. Com a projecte, i tot el que implica aquesta metodologia pel que fa al treball globalitzador de les diferents àrees que formen el currículum, cal destacar que el llenguatge plàstic i el foment del caire creatiu d'aquesta àrea hi tenen un pes important".

Posat que es tracta d'un projecte que es duu a terme durant tot el curs, engloba una tipologia d'activitats diferents pel que fa a la temporització, contingut i recursos; "això sí, totes amb el denominador comú de fer feina tots plegats per millorar l'escola". Tenint en compte aquestes consideracions generals, el projecte es desenvolupa per trimestres.

Primer trimestre

"Tot just començar el curs -expliquen des del col·legi públic alaroner- el projectes'inicia amb la I Jornada de Famílies que organitzà l'Apima. Ens vam centrar en la decoració dels passadissos de l'edifici d'educació primària: pintar els suros de blanc per aconseguir major lluminositat i decorar les rajoles amb aeronfix de colors. Va ser una jornada molt agradable i amb molt bona predisposició. Vàrem continuar, en una II Jornada, les tasques que no vam acabar".

Tots els participants coincidiren en assenyalar que un dels espais de l'escola prioritaris per reformar era el menjador, "aquest ambient càlid, acollidor, estèticament agradable amb multiplicitat d'estímuls: colors, formes, textures, etc?és important i quan en referim al menjador, pren més força encara".

Així, doncs, cada aula va dur a terme un taller de plàstica per decorar teles amb tècniques plàstiques diferents. Va ser l'estímul per engegar el projecte amb els alumnes i implicar-los en tot el procés tant pel que fa al desenvolupament de les activitats com en el reforç d'un dels objectius bàsics i transversals del projecte com és desenvolupar la sensibilitat necessària que ens permeti valorar i cuidar el que tenim al nostre voltant.

D'aquí i emmarcat dins el projecte van editar el calendari que cada any el centre regala a les famílies tot just acabar el primer trimestre. Enguany l'han titulat "Escoles del món". Cada nivell ha editat una pàgina corresponent a un mes i s'ha centrat en l'estudi de les peculiaritats més significatives de diferents escoles d'arreu del món, activitat que ajuda a reforçar molt l'objectiu de prendre consciència d'altres cultures, maneres de fer, d'espais diferents, de recursos diferents?i que "m'ajuda a valorar més el que tenc i a sensibilitzar-me respecte de les diferències".

Segon trimestre

S'arriba al segon trimestre i el projecte pren força a l'hora de programar els tres dies que es destinen, com cada any, a la setmana cultural. Normalment solen ser els tres dies just abans de les vacances de Pasqua: un dia a tallers, un a fer crespells i un a sortides diferents a indrets del poble. Aquest darrer dia es berena de crespells.

Enguany la programació dels tallers es va fer en base al projecte. Pel volum de l'activitat van necessitar molt de moments de reunions per planificar totes les activitats encaminades a fer manualitats pels diferents espais de l'escola. Cada grup aula va fer la seva proposta i pluja d'idees. Després els mestres feren el buidatge de les propostes en base a criteris d'idoneïtat.

Les activitats van ser diverses: confeccionar entre tots una escultura amb material de rebuig, decorar les grades del pati amb frases educatives, garlandes per a les diferents balconades, murals, decoració del pati d'infantil, tallers de mandales... "En definitiva, resultats dels quals mestres, pares i mares, alumnes? n'estam molt satisfets", remarquen.

Tercer trimestre

Quant al tercer trimestre i com a cloenda del projecte, el col·legi té com a proposta d'activitats: fer, per una banda, un concurs-dibuix entre els alumnes per canviar el logo de l'escola i, per l'altra, la portada de l'agenda escolar; també la projecció d'un vídeo (en el qual col·laboren Apima i l'Ajuntament d'Alaró) el dia del final de curs sota el lema "Entre tots feim escola" i que vendria a ser la plasmació i documentació final del projecte. Serà un recull dels diferents moments del procés.

A part de les activitats que hem duit a terme amb alumnes i famílies el CEIP Pere Rosselló Oliver destaca la implicació de les diferents institucions en el manteniment d'espais i inversions en materials i que també que formen part del projecte.

La directora apunta, com a conclusió, "que darrera un projecte d'aquestes dimensions hi ha moltes hores de reunions, de posades en comú, de resoldre els petits entrebancs que apareixen, de programació? i molt més; però, tot són camins que ens porten al gran repte d'ensenyar a aprendre a aprendre: Us animau?".

La fitxa de l'activitat: CEIP PERE ROSSELLÓ OLIVER (ALARÓ)

Denominació: Projecte global de centre "Posam l´escola guapa"

Alumnat: Tot el centre (educació infantil de 3 a 6 anys i educació primària de 6 a 12 anys) Qui l´aplica: Diferents membres de la comunitat educativa

Quan: Durant tot el curs escolar a través d´activitats puntuals i especifiques Coordinació: Equip directiu i claustre de professors/Apima

Per a més informació: ceippererossellooliver@educacio.caib.es

Tel. 971 518 014

Compartir el artículo

stats