Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Reforç Educatiu a Infantil i Primària

El Programa de Reforç Educatiu a Infantil i Primària (REIP) de l'Institut Municipal d'Educació i Biblioteques (IMEB) de l'Ajuntament de Calvià s'aplica als onze col·legis públics d'educació infantil i primària del terme municipal de Calvià, que són: Ses Quarterades, Galatzó, Puig de Sa Ginesta, Puig de Sa Morisca, Ses Rotes Velles, Son Ferrer, Xaloc, Cas Saboners, Jaume I, Son Caliu i Bendinat.

Consisteix en un conjunt d'actuacions i serveis de suport educatiu adreçat als alumnes amb dificultats d'aprenentatge de segon cicle d'educació infantil i dels sis cursos de primària.

Està impartit per l'equip de professionals que treballen al programa REIP: una coordinadora del programa (pedagoga), dos mestres, tres logopedes, dos psicomotricistes i dos psicòlegs. Per altra banda, el servei ha possibilitat la participació formativa de tres becaris TUO de postgrau. La coordinació corre a cura de Chelo García Sánchez qui ens explica el seus continguts.

Temporització

S'ofereix de l'1 d'octubre al 31 de maig, des de les 15 fins a les 19 hores. Els infants que participen en el programa fan dues hores setmanals de suport o, en altres casos, una hora setmanal, tot depenent del servei.

Objectius

-Atendre els casos dels nins i nines amb dificultats d'aprenentatge i/o sociofamiliars derivats pels mestres tutors per tal de donar-los suport en el seu procés d'aprenentatge.

-Coordinar actuacions amb els diferents agents educatius implicats: professorat, equip psicopedagògic de la Conselleria, Serveis Socials Municipals, etc.

-Desenvolupar programes i/o actuacions per respondre a les necessitats dels nins i nines derivats.

-Implicar les famílies en el procés educatiu dels fills.

Oferta educativa

Suport a la lectoescriptura (1r i 2n de primària): Servei de reforç i treball en hàbits de lectoescriptura per a alumnes que presentin dificultats i problemes a l'hora d'adquirir-los (ràtios: 1r primària: 4 alumnes; 2n primària: 6 alumnes)

Taller de matemàtiques i llengua (3r i 4rt de primària): Servei de reforç adreçat als alumnes amb baix rendiment acadèmic i especials dificultats en l'àrea de matemàtiques i llengua. Treballam el càlcul, resolució de problemes, raonament lògic, etc., així com la comprensió i expressió oral i escrites, ortografia, lectura, etc. (ràtios: 8 alumnes)

Reforç general (5è i 6è de primària): Servei de reforç que pretén facilitar la tasca escolar i d'estudi, a més de desenvolupar uns hàbits correctes de treball. Es desenvolupa, també, a partir dels dubtes i problemes concrets dels alumnes (ràtios: 6).

Servei de logopèdia (2n cicle d'educació infantil i tot primària): Intervencions professionalitzades per al tractament de trastorns del llenguatge.

Servei de psicomotricitat (2n cicle d'educació infantil i 1r i 2n de primària): Intervencions professionalitzades per al tractament de trastorns de relació social, psicomotricitat, hiperactivitat, manca d'atenció, etc.

Servei de reforç psicoeducatiu amb alumnes diagnosticats com a TDA-H i d'altres dificultats psicològiques (tot primària): Servei especialitzat en el tractament psicoeducatiu dels nins i nines diagnosticades amb trastorn per dèficit d'atenció amb/sense hiperactivitat, així com amb altres dificultats psicològiques. A l'equip REIP hi ha dos psicòlegs especialistes que treballen directament amb els alumnes, les seves famílies i l'escola.

Dades d'intervenció

Capacitat teòrica del servei: 492 places. Ús real: 441 alumnes. En funció de les necessitats educatives dels usuaris, les ràtios han estat reduïdes per poder atendre amb garanties els alumnes. Per això, hi ha diferència entre la capacitat del servei i l'ús real.

Col·laboració/coordinació

Existeix una col·laboració i coordinació amb altres departaments o administracions. Les coordinacions es plantegen a l'àmbit intern i extern. Les primeres es fan entre els professionals que conformen l'equip REIP, especialment en aquells casos de nins i nines participants a més d'un servei del programa.

Les coordinacions externes s'estableixen entre els professionals de l'equip REIP i agents externs, com ara, Serveis Socials Municipals, EOEP de la Conselleria d'Educació, IBSMIA de la Conselleria de Sanitat, etc., i amb tots els professionals de les escoles implicats en cada un dels casos tractats: equip directiu, equip de suport (PT, AL...), tutors, etc.

Es duen a terme un mínim de tres reunions per curs amb els mestres tutors, EOEP i altres agents implicats. Una es realitza abans de començar les sessions de suport a fi de conèixer els casos i establir objectius. A la segona, es fa el seguiment del programa i té lloc abans de la finalització del primer quadrimestre (gener).

A la reunió de final de curs, al mes de maig, es mostren els informes finals de cada un dels alumnes.

Compartir el artículo

stats